Contentbureauwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (7 jaar en 7 dagen geleden)

15 jaar Marktplaats: van digitaal prikbord naar grootste Nederlands handelssite

Amsterdam, 20 mei 2014 - Marktplaats viert deze week haar 15-jarig bestaan. In 1999 werd het platform opgericht als digitaal prikbord voor tweedehands spullen. Inmiddels is het uitgegroeid tot de grootste Nederlandse handelssite. Dagelijks komen er 1,3 miljoen bezoekers die nieuwe en tweedehands producten kopen, verkopen en diensten verlenen of afnemen. Met iedere dag meer dan 350.000 nieuw geplaatste advertenties is Marktplaats daarmee het symbool van de Nederlandse handelsgeest. Tegelijkertijd met het 15-jarig bestaan wordt op 5 juni de ‘Gevonden op Marktplaats Salon’ geopend. Hier worden in een galerie van 700m2 bijzondere Marktplaats-items getoond die ook direct kunnen worden gekocht.

Olivier van Duijn, algemeen directeur Marktplaats: “Marktplaats is inmiddels niet alleen een fenomeen, maar vooral een platform van en voor alle Nederlanders. In januari van dit jaar werd de 800 miljoenste advertentie geplaatst. Dit betekent dat Nederlanders de afgelopen 15 jaar gemiddeld 47 advertenties hebben geplaatst wat aangeeft hoe ontzettend actief we hier zijn op het gebied van online handelen.”

Populairste rubriek
De populairste rubriek op Marktplaats is de rubriek ‘damesschoenen’ gevolgd door ‘ansichtkaarten’ en ‘banken’. De meest bezochte productgroepen zijn huis & inrichting, auto’s en baby’s & kinderkleding. Ook bieden vakmensen zich aan op Marktplaats waarbij de meeste vraag is naar zakelijk adviseurs en bemiddelaars. Verder is er veel vraag naar edelsmeden en klusjesmannen.

Van Duijn: “We zien aan het zoekgedrag op het platform ook wat er leeft in Nederland. Je zou Marktplaats in die zin de barometer van onze maatschappij kunnen noemen. Zo zie je duidelijk het verloop van de conjunctuur; mensen kopen en verkopen meer tweedehands producten als het economisch minder goed gaat. Aan de andere kant zie je juist meer zoekopdrachten naar luxe producten als de economie aantrekt. Ook na het mooie weer van afgelopen weekend zien we bijvoorbeeld een stijging in het aantal barbecues en tuinmeubels.”

Gevonden op Marktplaats Salon
Tegelijkertijd met het 15-jarig bestaan van Marktplaats organiseren vintage blogger en curator Julien Rademaker en architect Samir Bantal de ‘Gevonden op Marktplaats-Salon’. In een galerie van ruim 700m2 in Amsterdam worden van 5-8 juni 15 rijk gevulde interieurs samengesteld uit bijzondere Marktplaats-items. Het is bovendien mogelijk alles wat daar te zien is te kopen. Julien Rademaker heeft al jaren een blog waar hij vintage design, kunst en rariteiten plaatst die hij op Marktplaats heeft gespot. Met de Gevonden op Marktplaats-Salon brengen zij het platform tot leven.

Over Marktplaats
Marktplaats ontvangt maandelijks 6,5 miljoen unieke bezoekers en daarmee is het de grootste online handelsplaats van Nederland. Per dag worden circa 350.000 nieuwe advertenties op de site geplaatst, waarbij particuliere en zakelijke aanbieders zorgen voor een groot en gevarieerd tweedehands en nieuw aanbod. Sinds november 2004 maakt Marktplaats onderdeel uit van eBay. Het kantoor is gevestigd in Amsterdam. Kijk voor meer informatie op www.marktplaats.nl.

Voor meer informatie:
Whizpr
Yvon Reitsma/ Chantal Schepers
E. marktplaats(at)whizpr.nl
Laatste van Marktplaats B.V.
Uitbreiding mobiele advertising mogelijkheden Marktplaats

Onderzoek Marktplaats Zakelijk: veel webshops zien ruimte voor verbetering als het gaat om marketingactiviteiten

Marktplaats Zakelijk breidt display uit in smartphone app
Verstreken tijd: 7 jaar en 7 dagen
Marktplaats B... contact

Logo Marktplaats B.V.

www.marktplaats.nl
Marktplaats B... sociaal

Marktplaats B... tweets

Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Priemo
Logo Extreme Networks
Logo ISBW
Logo Infor