Contentbureauwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (6 jaar en 170 dagen geleden)
PR: LVTPR

Henkel rapporteert goede start in boekjaar 2014

Vooruitzichten voor 2014 bevestigd ondanks uitdagende economische omgeving

Henkel rapporteert goede start in boekjaar 2014

• Solide organische omzetgroei: + 4,3%
  • Omzet, beïnvloed door valuta-effecten: € 3.929 miljoen (- 2,6%)
  • Aangepast bedrijfsresultaat: + 3,3% naar € 619 miljoen
  • Aangepaste EBIT-marge: + 0,9 procentpunt naar 15,8%
  • Aangepaste winst per preferent aandeel: + 8,3% naar € 1,04
  • Sterke omzetgroei in opkomende markten: organisch: + 9,2 %
Düsseldorf, 7 mei 2014 - “Ondanks een blijvend uitdagende marktomgeving, heeft Henkel een goede start gehad van het boekjaar 2014. Al onze divisies rapporteerden organische omzetgroei en meer winstgevendheid”, zegt Kasper Rorsted, CEO van Henkel. “Wij leverden een sterke prestatie in onze opkomende markten, terwijl we ook groeiden in onze mature markten. Negatieve wisselkoerseffecten hadden echter een nog sterkere invloed op de gerapporteerde omzet dan in het voorgaande jaar.”

“Wij verwachten niet dat de valutasituatie op korte termijn verbetert”, zegt Rorsted. “Het economisch klimaat blijft uitdagend met de laatste ontwikkelingen in Oost-Europa, die zorgen voor meer onzekerheid in de markten. Dat maakt het moeilijk om de economische ontwikkelingen voor dit jaar te voorspellen. Een hoge mate van beweeglijkheid en flexibiliteit blijft de sleutel tot succes. Wij blijven daarom werken aan het vereenvoudigen en versnellen van onze processen en structuren.”

Vooruitzichten voor 2014 bevestigd

Ondanks de uitdagende economische omgeving, bevestigde Rorsted de vooruitzichten: “In het boekjaar 2014 verwachten we een organische omzetgroei van drie tot vijf procent. Wij verwachten onze aangepaste EBIT-marge te verhogen naar ongeveer 15,5 procent en de aangepaste winst per preferent aandeel te verhogen in de hoge enkelvoudige cijfers.”

Omzet en winstprestaties in het eerste kwartaal van 2014

In het eerste kwartaal van 2014 bleven vooral de valuta in opkomende markten, maar ook de Amerikaanse dollar, onder druk staan. Daardoor kwam de omzet met € 3.929 miljoen 2,6 procent lager uit dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De organische omzet – die het effect van wisselkoersen, acquisities en desinvesteringen uitsluit – steeg met 4,3 procent.

Laundry & Home Care boekte een sterke organische omzetgroei van 6 procent. De Beauty Care divisie groeide organisch in omzet met 3 procent. Adhesive Technologies boekte ook een solide organische omzetgroei van 4,1 procent.

Na de correctie van eenmalige kosten en baten en herstructureringskosten, steeg het aangepaste bedrijfsresultaat (EBIT) met 3,3 procent, van € 600 miljoen naar € 690 miljoen. Het gerapporteerde bedrijfsresultaat nam toe met 7,6 procent – van € 565 miljoen naar € 608 miljoen.

De aangepaste return on sales (EBIT-marge) steeg sterk met 0,9 procentpunt, van 14,9 naar 15,8 procent. De gerapporteerde return on sales steeg van 14,0 naar 15,5 procent.

Het financiële resultaat verbeterde met € 15 miljoen naar -€ 15 miljoen. Dit is vooral het gevolg van een verbeterd netto renteresultaat en van opbrengsten uit de verkoop van andere investeringen. De verbetering van de netto winstinkomsten was gedeeltelijk het resultaat van de aflossing op senior obligaties in juni 2013 en maart 2014. Het belastingtarief was 23,1 procent, vergeleken met 24,7 procent in het zelfde kwartaal van 2013.

De netto-inkomsten stegen met 13,2 procent, van € 403 miljoen naar € 456 miljoen. Na de aftrek van minderheidsparticipaties ter waarde van € 7 miljoen, bedroegen de netto-inkomsten € 449 miljoen (zelfde kwartaal vorig jaar: € 393 miljoen). De aangepaste netto kwartaalinkomsten na aftrek van de minderheidsparticipaties groeiden met 8,4 procent, van € 417 miljoen naar € 452 miljoen. De winst per preferent aandeel (EPS) steeg van € 0,91 naar € 1,04. De aangepaste EPS steeg met 8,3 procent en kwam uit op € 1,04 (in het eerste kwartaal van 2013: € 0,96).

De ratio nettobedrijfskapitaal/omzet verbeterde verder naar 4,8 procent. Per 31 maart kwam de netto cashpositie uit op € 923 miljoen. Dat is € 809 miljoen hoger dan in het eerste kwartaal van 2013.

Dit persbericht is een vertaling van het originele Engelse persbericht. De volledige (Engelstalige) versie vindt u op www.henkel.com.
_______________________________________________________________

Henkel opereert wereldwijd met leidende merken en technologieën in drie strategische markten: Laundry & Home Care, Beauty Care en Adhesive Technologies. Henkel is opgericht in 1876 en bezet wereldwijd leidende posities in zowel consumentenmarkten als industriële markten met bekende merken als Persil, Schwarzkopf en Loctite. Er werken ongeveer 47.000 mensen en in 2013 noteerde Henkel een omzet van 16,4 miljard euro en een aangepast bedrijfsresultaat van 2,5 miljard euro. Henkels preferente aandelen zijn genoteerd aan de German Stock Index DAX.

In de Benelux bevinden de filialen van Henkel zich in Brussel, Drogenbos en Westerlo (België) en in Nieuwegein, Zutphen en Scheemda (Nederland). In 2013 realiseerde Henkel in de Benelux een omzet van meer dan 450 miljoen euro met ongeveer 700 medewerkers. In België en Nederland is Henkel Benelux bekend van de merken Persil, Dixan, Fleuril, Silan, Witte Reus, Per, Instanet (Laundry & Home Care), Schwarzkopf, Fa, Theramed, Diadermine, Syoss, Taft, Indola (Beauty Care), Pattex, Pritt, Perfax, Rubson, Loctite, Teroson (Adhesive Technologies).

Noot voor de redactie, niet publiceren

Henkel Benelux
Gaëlle Vilatte
Telefoon: +32 2 421 27 28
Mobiel: +32 477 70 75 16
E-mail: gaelle.vilatte@henkel.com

www.henkel.nl                  www.henkel.be
www.pers.henkel.nl          www.presse.henkel.be

LVTPR
Marije Perdon / Niels van der Vuurst de Vries
Telefoon: 030 – 65 65 070
E-mail: henkel@lvtpr.nl
Laatste van Henkel
Henkel reports strong performance in second quarter

Sustainability at Henkel: Strong performance and a leading position

Henkel boekt recordomzet en -winst
Cisco-rapport: privacy en veiligheidsproblemen nemen toe door remote werken

Conscia Nederland bekroond tot Extreme Networks Partner of the Year - Northern and Eastern Europe

Extreme Networks prijst Global Partner Community tijdens jaarlijkse Partner Conference

Terugkerende inkomsten IFS stijgen met 41 procent jaar-op-jaar

CyberArk Labs vindt manier om netwerken plat te leggen via slimme apparatuur als alarmen en sensoren

Pegasystems is een leider in RealTime Interaction Management volgens onafhankelijk onderzoeksbureau

Unit4 breidt FP&A-oplossing voor middelgrote organisaties uit met nieuwe prognose- en planningsmogelijkheden op basis van AI

Softwarekwaliteit vast onderdeel strategie van Rijkswaterstaat

Nederlands bedrijfsleven investeert meer in cybersecurity

VSL opent eerste kalibratie- en testfaciliteit voor vloeibaar aardgas in de wereld
Schneider Electric werkt samen met het Nederlandse Semiotic Labs om de digitale service van EcoStruxure Asset Advisor uit te breiden met conditiebewaking en voorspellend onderhoud

Cisco versnelt veilige adoptie van cloud met nieuw WAN Edge-Platform

Ivanti voegt machine learning toe aan Neurons-platform voor optimalisatie van beveiliging en software-uitgave

Extreme is eerste met bluetooth- en BLE-intrusion prevention en Wi-Fi-beveiliging binnen één draadloos intrusion prevention-systeem

NTT Ltd. introduceert Mobile Workplace Connect voor meer productiviteit en betere security voor remote workers

KOOKAÏ gebruikt GTT SD-WAN om digitale transformatie in Europa te ondersteunen

Baanbrekende ontsmettingstechnologie in pilotfase om coronabesmettingen te verminderen

Schneider Electric verbetert het beheer van hybride IT-infrastructuur met nieuwe EcoStruxure IT-innovatie

Citrix en Upwork breiden hun samenwerking uit om het Nieuwe Werken te stimuleren

Iedere zondag aan de slag met robots op de Robot Playground van RobotWise bij THERE Tech Lab in Amsterdam

Proofpoint waarschuwt voor schadelijke OneDrive- en Sharepoint-links

Dell Technologies Project APEX versnelt as-a-Service-strategie van bedrijven

The Collectables: een nieuwe manier om bijzondere auto’s te (ver)kopen
Verstreken tijd: 6 jaar en 170 dagen

Logo LVTPR
Henkel contact

Logo Henkel

+31-30-607-3911
  henkel@lvtpr.nl
  www.henkel.nl
Henkel sociaal

Henkel tweets

Logo Fullstaq B.V.
Logo inQdo
Logo PanCompany
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo UiPath
Logo Hands On, Information Management BV
Logo QuandaGo
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo SoftApp
Logo Sam Media
Logo Inuits
Logo Xinno
Logo DeSoftware-Vergelijker.nl
Logo ITchannelPRO | Districomm
Logo E-mergo
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo RoSecure
Logo Young_Coders
Logo Orange Cyberdefense
Logo PlanMen
Logo Boys with Brains
Logo CloudSuite B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Conscia Nederland B.V.
Logo Extreme Networks
Logo IFS
Logo Pegasystems
Logo Unit4