www.marcommit.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (6 jaar en 68 dagen geleden)
PR: LEWIS

Onderzoek ASML: sociaal leenstelsel belemmert doorstuderen techniekstudent

ASML biedt studiebeurzen om technisch talent in Nederland door te laten studeren

Momenteel wil bijna de helft van de huidige technische bachelor studenten een master volgen na het behalen van hun diploma, maar één op de drie van hen zegt dat het sociaal leenstelsel een reden zou zijn om daar vanaf te zien. Daarnaast zal het profiel van de student versoberen. Dit blijkt uit onderzoek van ASML, uitgevoerd door Markteffect, onder 800 studenten met een technische HBO/WO-opleiding. Het sociaal leenstelsel zal in het studiejaar 2015 – 2016 worden ingevoerd en zet de basisbeurs voor studenten om in een lening. Om technisch talent financieel te ondersteunen, stelt ASML vanaf komend studiejaar 25 studiebeurzen per jaar beschikbaar.

Zeven procent van alle huidige bachelor- en vijf procent van de masterstudenten die momenteel studiefinanciering ontvangen, geven aan de technische studie voortijdig te staken bij invoering van het leenstelsel. De respondenten geven vervolgens ook aan minder vaak te kiezen voor een extra stage, buitenlands studiejaar of een buitenlandse stage. Vooral een lagere doorstroom naar masters en PhD is zorgwekkend voor Nederlandse hightech bedrijven als ASML, die naast goede technische vakmensen en HBO’ers ook een grote behoefte hebben aan technici met één of meerdere masterdiploma’s of een PhD.

“Op basis van het onderzoek kunnen we concluderen dat de invoering van het sociaal leenstelsel grote invloed zal hebben op de keuzes van technisch talent”, zegt Peter Wennink, president en Chief Executive Officer bij ASML. “Het onderzoek toont aan dat het aantal bachelor studenten dat aansluitend een masteropleiding gaat volgen bij invoering van het leenstelsel zal dalen. De CV’s van toekomstige technici zullen versoberen en ook dat baart ons zorgen.”

Studiebeurzen ASML
Huidige en toekomstige studenten moeten op zoek naar alternatieve vormen van financiering willen zij hun studieschuld beperken. Om technisch talent te stimuleren om verder te studeren, biedt ASML vanaf het aankomende studiejaar 25 studiebeurzen per jaar aan. Studenten die een masteropleiding willen volgen aan één van de Nederlandse partneruniversiteiten – momenteel Universiteit Twente, Technische Universiteit Eindhoven en Technische Universiteit Delft – komen in aanmerking. ASML biedt de studenten voor een masterperiode van twee jaar, 5.000 euro financiële ondersteuning per jaar. De studenten die geselecteerd worden en een studiebeurs ontvangen, worden niet verplicht tot een stage of baan bij ASML. Ze nemen gedurende die twee jaar deel aan een ASML mentorprogramma en worden gevraagd een actieve rol te spelen in het promoten van techniek onder middelbare scholieren.

Peter Wennink licht toe: “Middels deze beurzen hopen we technisch toptalent in Nederland te kunnen blijven stimuleren om een master te volgen. Dit is niet alleen belangrijk voor de toekomst van hightechbedrijven als ASML, maar zeker ook voor de innovatiekracht van de Nederlandse samenleving als geheel.”

Het onderzoek van ASML en Markteffect is uitgevoerd in april 2014 onder HBO- en WO-bachelors en HBO- en WO-masters met een technische opleiding.

Over ASML
ASML bedenkt en ontwikkelt complexe technologie voor lithografiemachines voor de chipindustrie. ASML laat zich hierbij leiden door de Wet van Moore en dat resulteert in steeds kleinere, goedkopere, sterkere en energie-efficiëntere halfgeleiders. Daardoor blijven micro-elektronische apparaten betaalbaar en kan de kwaliteit van leven van steeds meer mensen verbeterd worden. Ons succes is gebaseerd op drie pijlers: leiderschap in technologie, de intensieve samenwerking met klanten en toeleveranciers, efficiënte processen en onze ondernemende mensen. We zijn een internationaal bedrijf met meer dan 70 vestigingen in 16 landen en een hoofdkantoor in Veldhoven. Bij ASML werken meer dan 13.000 mensen. Onze organisatie is een inspirerende plek waar medewerkers met elkaar werken, elkaar ontmoeten, hun kennis en ervaringen delen en van elkaar leren. Het aandeel ASML staat genoteerd op de Euronext Amsterdam en NASDAQ onder het symbool ASML. Kijk voor meer informatie over ASML, producten en technologie op www.asml.com.

Voor verdere persinformatie, fotomateriaal of een interview kunt u contact opnemen met
ASML, Jojanneke Meewis – jojanneke.meewis@asml.com – 06-1202 5334
Lewis PR – Sander van Buuren – sander.vanbuuren@lewispr.com – 040-235 46 00
Laatste van ASML
Floris Bouwmans wint ASML Makers Award

ASML introduceert ASML Makers Award

Onderzoek ASML: sociaal leenstelsel belemmert doorstuderen techniekstudent
Verstreken tijd: 6 jaar en 68 dagen
ASML contact

Logo ASML

corpcom@asml.com
  www.asml.com
ASML sociaal

ASML tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4