www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2472 volgers blijven op de hoogte!
Datum: (1979 dagen geleden)
PR: INFLUX PR

CoSign voldoet aan nieuwe EU-regelgeving digitale handtekeningen

Nieuwe EU-regelgeving over elektronische handtekeningen zorgt voor vertrouwen, veiligheid en efficiëntie met de nieuwste technologieën

Amsterdam, 22 april 2014 -- CoSign van ARX, de meest gebruikte oplossing voor digitale handtekening in de wereld, voldoet aan alle management, administratieve, communicatieve en veiligheidseisen binnen de nieuwe regelgeving voor remote signature service providers in het algemeen en voor het gekwalificeerde aanmaken van handtekeningen in het bijzonder. Daardoor heeft het een unieke positie om Europese organisaties vlot hun handtekening-afhankelijke processen te laten aanpassen aan de nieuwe regelgeving. Op dit moment bevindt CoSign zich in de laatste certificeringfase van de Common Criteria EAL4+ van het IMQ-laboratorium onder toezicht van OCSI, de Italiaanse informatiebeveiliging certificering­organisatie.

ARX, de organisatie voor digitale handtekeningen, is klaar voor de nieuwe regelgeving van de Europese Unie, de ‘Electronic Identification and Trust Services for Electronic Transactions in the Internal Market’ (eIDAS) regelgeving. De regelgeving, die op 3 april 2014 werd goedgekeurd door het Europees Parlement, omvat een aanzienlijke herziening van de eerdere Europese richtlijn 1999/93 voor elektronische handtekeningen.

De nieuwe regelgeving, die door alle EU-lidstaten moeten worden uitgevoerd, zorgt ervoor dat organisaties en bedrijven, maar ook burgers, in staat zijn om vertrouwde beveiligde transacties uit te voeren tijdens het gebruik van de nieuwste technologieën, zoals cloud en mobiel, om zowel de efficiëntie van bedrijven als de persoonlijke productiviteit te verhogen. De regelgeving heeft betrekking op de volledige set elektronische identificatie en trustdiensten door het vastleggen van grensoverschrijdende procedures, eisen en verplichtingen voor Trust Services Providers (TSP’s) en trust-gerelateerde diensten zoals elektronische identificatie, elektronische handtekeningen en zegels, tijdstempels en meer.

Het belangrijkst is dat de regeling het ondertekeningmodel aan de serverzijde onderschrijft. Dat model is gebaseerd op een externe server die de referenties van de ondertekenaar herbergt, het ondertekeningproces verricht en er expliciet rekening mee houdt dat het wettelijk/juridisch bindend is als ondertekeningmodel van de smartcard. Dit is het resultaat van een meerdere jaren durend debat over de legitimiteit van ondertekening aan de serverzijde met bepaalde landen die vraagtekens stelden bij de naleving van de ‘uitsluitende zeggenschap’ eis van de vorige EU-regelgeving. Dit debat weerhield bedrijven binnen de EU om meer geavanceerde ondertekeningtechnologieën toe te passen die ook veel efficiënter en kosteneffectiever zijn dan smartcard-gebaseerde systemen.

John Lageman, Regional Director ARX Benelux, zegt: "Wij zijn blij met de nieuwe eIDAS regelgeving en de inherente aanvaarding van het digitale ondertekeningmodel aan de serverzijde. Landen en organisaties die tot nu toe het gebruik van smartcards nodig hadden, kunnen nu wettelijk overschakelen naar een centraal beheerd ondertekenapparaat. Dat stelt mensen in de hele EU in staat om met behulp van de nieuwste technologieën te ondertekenen - inclusief cloud-gebaseerde diensten en mobiele apparaten.”

ARX Benelux - De Cuserstraat 93 - 1081 CN Amsterdam. Tel: + 31 (0)20 894 91 91

Over CoSign
CoSign van ARX is de meest gebruikte oplossing voor digitale handtekeningen met miljoenen ondertekenaars bij grote organisaties, het MKB, overheden en cloud-diensten over de hele wereld. Forrester Research positioneert CoSign in hun Wave: E-Signatures, Q2 2013 rapport als "de sterkste oplossing voor digitale handtekeningen".

Dankzij de ‘cross-enterprise’ CoSign-oplossing zijn klanten in staat om handtekening-afhankelijke processen snel te transformeren van papierintensieve naar papierloze. Tegelijkertijd borgen zij vertrouwen, integriteit en controle binnen hun zakelijke en IT-omgevingen. De investering wordt snel terugverdiend door doorlooptijden en papiergerelateerde kosten te verminderen en de veiligheid te verbeteren door middel van juridisch gewaarborgde documenten die gemakkelijk kunnen worden geverifieerd via algemeen beschikbare applicaties zoals Microsoft Office en een PDF-reader.

CoSign, zowel lokaal beschikbaar als in de cloud, kan op elk apparaat worden gebruikt om eenvoudig digitale handtekeningen toe te voegen aan documenten in Word, Excel, PDF, SharePoint en vele andere toepassingen en bestandsformaten. Het kan naadloos worden geïntegreerd in een bestaande documentgerelateerde workflow, toepassing of dienst met de garantie dat bestanden altijd binnen het IT-netwerk zullen blijven. Het zorgt ook voor de naleving van de regelgeving, de strengste landspecifieke wetgeving en technische normen. Voor meer informatie over de CoSign-oplossing voor digitale handtekeningen zie de website.

***

CoSign is a registered trademark of Algorithmic Research, Ltd. All other trade names and trademarks are the property of their respective holders.

Voor redactionele informatie:
Influx PR - Jakob Brons - +31 (0)55 366 3034 - arx@influx-pr.com