www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (7 jaar en 113 dagen geleden)
PR: Edelman

Nieuw tijdperk van ‘mega-datalekken’ aangebroken: cyberaanvallen worden steeds groter en kosten tientallen miljoenen euro’s aan schade

Telecomindustrie grootste doelwit voor spam in Nederland volgens Symantec rapport

Utrecht, 8 april 2014 – Aan het eind van 2013 hebben de meest schadelijke cyberaanvallen uit de geschiedenis plaatsgevonden, zo blijkt uit het jaarlijkse Internet Security Threat Report (ISTR) van Symantec. Het rapport laat een significante verandering zien in de manier waarop cybercriminelen te werk gaan. Hielden criminelen zich eerder vooral bezig met snelle aanvallen die een kleine winst tot gevolg hadden, nu nemen ze maanden de tijd om grotere datalekken voor te bereiden die veel geld opleveren.

“Eén mega aanval levert soms wel hetzelfde op als 50 kleinere aanvallen”, zegt Tom Welling, Security Expert bij Symantec Benelux. “Hoewel het niveau van de aanvallen blijft stijgen, hebben criminelen steeds vaker meer geduld en wachten ze tot ze een grote aanval kunnen plegen die meer geld oplevert.”

Het rapport onthult ook dat cybercriminelen vaker gebruikmaken van netwerken in Nederland om cyberaanvallen te plegen. Als zogenoemd ‘threat source’-land stijgt Nederland internationaal gezien van plek 7 naar plek 4. In de top tien van ‘threat source’-landen zijn alleen Nederland en Rusland relatief sterk gestegen in 2013.

Het aantal datalekken is in 2013 met 62 procent gestegen in vergelijking met 2012. Hierdoor zijn meer dan 552 miljoen online identiteiten blootgesteld aan cybercriminelen. Cybercrime blijft dus een reële en schadelijke bedreiging voor zowel consumenten als bedrijven. In Nederland verschilt de favoriete sector van cybercriminelen per aanval. De telecomindustrie is het grootste doelwit voor spam (77 procent), gevolgd door de financiële sector (64 procent). Als het gaat om malware, dan is retail het grootste doelwit.

Liever zelf in de aanval
De omvang en het bereik van aanvallen groeit explosief, waardoor het vertrouwen en de reputatie van bedrijven in gevaar komt. Ook persoonlijke informatie van consumenten loopt gevaar; van creditcardnummers en medische dossiers tot wachtwoorden en bankrekeningen. Elk lek uit de top 8 grootste datalekken van 2013 heeft voor een verlies van tientallen miljoenen gegevensbestanden gezorgd.

“Cyberaanvallen kunnen voor enorme opbrengsten zorgen, waardoor grootschalige aanvallen zullen blijven plaatsvinden”, zegt Welling. “Hierdoor moeten bedrijven van elk formaat hun beveiligingsstatus opnieuw evalueren, heroverwegen en eventueel reorganiseren.”

Vergeleken met 2012 zijn gerichte aanvallen met 91 procent gestegen in 2013. Bovendien duurden de aanvallen in 2013 gemiddeld drie keer zo lang. Kijkend naar beroepen worden persoonlijke assistenten en pr-medewerkers het meest aangevallen, omdat zij vaak een opstap zijn naar prominente personen zoals beroemdheden of executives van grote bedrijven.

Wapen jezelf tegen cybercriminelen
Hoewel de toenemende informatiestroom van mobiele apparaten, applicaties en andere online diensten interessant blijft voor cybercriminelen, zijn er zeker stappen die bedrijven en consumenten kunnen nemen om zich beter te beschermen tegen eventuele datalekken, gerichte aanvallen of algemene spam.

Tips van Symantec voor bedrijven:
  • Ken uw gegevens: informatie moet het middelpunt van de bescherming worden, niet de apparaten of het datacenter. Weten waar gevoelige informatie zich bevindt en waar het naartoe stroomt, helpt bij het bepalen van het beste beleid en de beste procedures om de gegevens van de organisatie goed te beschermen.
  • Informeer werknemers: begeleid werknemers bij het beschermen van hun informatie. Geef ze inzicht in het bedrijfsbeleid en de procedures voor de bescherming van gevoelige gegevens op persoonlijke en zakelijke apparaten.
  • Implementeer een goede beveiligingsinfrastructuur: versterk de beveiligingsinfrastructuur door middel van preventiepraktijken die gericht zijn op dataverlies, netwerkbeveiliging, Endpoint-beveiliging, encryptie, sterke authenticatie en defensieve maatregelen, zoals reputatie-gebaseerde technologieën.

Tips van Symantec voor consumenten:

• Wees slim op het gebied van beveiliging: kies een sterk wachtwoord en update al je apparaten met de nieuwste beveiligingssoftware.
  • Let goed op: controleer bank- en creditcardafschriften op onregelmatigheden en wees voorzichtig bij het reageren op ongevraagde of onverwachte e-mails. Wees tevens alert bij online aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn, want meestal zijn ze dat ook.
  • Weet met wie je werkt: zorg dat je bekend bent met het beleid van retailers en online diensten die bank- of persoonlijke informatie kunnen opvragen. Als deze informatie gedeeld moet worden, doe dit dan via de officiële website van het bedrijf en niet via een e-maillink.
Klik hier voor de volledige resultaten voor Nederland en de bijbehorende infographic.

EINDE BERICHT

Over Symantec
Symantec Corporation (NASDAQ: SYMC) beschermt alle informatie van particulieren, bedrijven en overheden en geeft hen de vrijheid om altijd en overal gebruik te maken van technologie. Symantec is opgericht in april 1982 is en is uitgegroeid tot een Fortune 500-bedrijf met één van de grootste data-intelligentienetwerken wereldwijd, toonaangevende oplossingen op het gebied van beveiliging, back-up en beschikbaarheid, zodat belangrijke informatie veilig kan worden opgeslagen, toegankelijk is en gedeeld kan worden. Symantec heeft meer dan 20,000 medewerkers wereldwijd in meer dan 50 landen. 99 Procent van alle Fortune 500-bedrijven is tevens klant van Symantec. In het fiscale jaar van 2013 had Symantec een omzet van 6,9 miljard US dollar. Kijk voor meer informatie www.symantec.nl of kom in contact met Symantec via http://go.symantec.com/socialmedia.

Volg Symantec op Twitter en Facebook of bekijk het kanaal van Symantec op SlideShare

Voor vragen kunt u contact opnemen met:
Edelman
Aleksandra Malovic
Email: aleksandra.malovic@edelman.com
Laatste van Symantec B.V.
Onderzoek: schermtijd verleidelijker voor kinderen dan snoep

Cryptojacking stijgt explosief en vormt enorme bedreiging voor cyber- en persoonlijke beveiliging

Symantec introduceert nieuwe geïntegreerde data-beveiligingsoplossing
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers