Datum: (1578 dagen oud)

Innovatieprijzen uitgereikt tijdens vijfde CIO Diner Show

Heineken wint TIM Award 2014

's Hertogenbosch, 26 maart 2014 – Heineken, Triple IT, Ziggo en Itility-CEO Peter Schepers hebben de jaarlijkse TIM Awards gewonnen. Zij blonken uit in de respectievelijke categorieën meest innovatieve bedrijf, ict-leverancier, ecosysteem en leider. De prijzen zijn dinsdagavond 25 maart uitgereikt tijdens de vijfde editie van de drukbezochte CIO Diner Show.

‘The Innovation Manager Awards’ (ook wel: TIM Awards of Timmies) zijn een initiatief van ICT Media en CIO Magazine, bedoeld om innovatieve projecten te belonen en te stimuleren bij zowel leveranciers als afnemers op het gebied van IT. De TIM Awards worden traditiegetrouw uitgereikt tijdens de CIO Diner Show in de sfeervolle Orangerie te ’s-Hertogenbosch. Pakweg 200 ict-verantwoordelijken en bestuurders van toonaangevende Nederlandse ict-leveranciers waren getuige van de uitreiking door de Bossche burgemeester Ton Rombouts en juryvoorzitter Hennie Wesseling.

“Het idee is dat het totale Nederlandse IT-ecosysteem een collaboratieve en innovatieve mindset gaat omarmen”, stelde ICT Media-CEO Rob Beijleveld, jurylid en initiatiefnemer van de innovatieprijzen. “De Nederlandse IT-branche heeft per slot van rekening slechts bestaansrecht wanneer we samen de innovatie brengen die aansluit op de behoeften van klanten, consumenten en niet te vergeten de maatschappij als geheel.”

Categorieën
Prijzen waren er voor het meest innovatieve bedrijf, de meest innovatieve ict-leverancier, het meest innovatieve ecosysteem en de meest innovatieve ict-leider van Nederland. In de eerste categorie maakte Heineken de beste indruk. Het bedrijf introduceerde wereldwijd master data management door toepassing van heldere en eenduidige data-definities en end-to-end geïntegreerde informatiesets. Dit stelt de onderneming in staat om hoge kwaliteit diensten te leveren aan de business en meer kostenefficiënt te opereren.

“Het doorvoeren van master data management binnen multinationale organisaties is zeer moeilijk”, aldus de jury. “Het is vanuit de IT geredeneerd een belangrijke basis om op verder te bouwen, maar voor bestuurders en business blijft het toch een relatief ongrijpbaar fenomeen. Bij Heineken zijn ze erin geslaagd om het topbestuur voor dit traject te winnen. Dat is zowel vanuit leiderschap als innovatie heel knap.”

Leverancier
De TIM Award voor de meest innovatieve ict-leverancier ging dit jaar naar Triple IT, dat al ruim 15 jaar digitale oplossingen maakt voor topbedrijven in uiteenlopende branches. Voor het tv-format Utopia van Talpa werd een interactieve tv-app ontwikkeld waarmee de kijker niet alleen de gebeurtenissen live kan volgen, maar ook een actieve rol krijgt binnen het programma. “Triple IT slaagt erin de business echt met IT te verbinden”, luidde de motivatie van de jury. “Hun activiteiten voor Talpa maken technologie tot een echte business-driver. IT helpt het bedrijf de stap te maken van tv naar een interactief online platform.”

Ecosysteem
Het meest innovatieve ecosysteem werd vorig jaar voor het eerst als nieuwe categorie aan de TIM Awards toegevoegd. Het meest in het oog sprong dit jaar Ziggo met het in 2013 gestarte WifiSpots: plekken waar klanten automatisch draadloos met internet verbonden worden, door met hun modems en een gezamenlijk netwerk te creëren. Zo zorgen klanten er met elkaar voor dat ze op ruim 1,1 miljoen locaties zonder extra kosten mobiel kunnen internetten.

“Het gaat hier niet om een samenwerkingsverband tussen belanghebbenden, maar om een ecosysteem dat wordt gevormd door een bedrijf en een ‘crowd’ van meer dan een miljoen klanten”, oordeelde de jury.

Thought leader
In de categorie meest innovatieve IT-leider ging de hoofdprijs naar Peter Schepers van Itility. Hij helpt bedrijven bij de omslag van het oude infrastructuurdenken naar het ‘denken in bouwblokken’. Zijn Smart Buying Grid knipt het bestaande IT-infrastructuurlandschap op in logische stukken. Per applicatie kan de klant bepalen wat in huis blijft en wat via IaaS of SaaS kan worden afgenomen.

“In deze categorie valt normaal gesproken iemand aan de IT-vraagzijde in de prijzen, maar we konden gewoonweg niet heen om ‘leverancier’ Peter Schepers”, aldus de jury. “Een buitengewoon slimme ondernemer, die hartgrondig ‘nee’ zegt tegen partijen die zijn bedrijf willen overnemen, maar volmondig ‘ja’ tegen ontwikkeling en vooruitgang. Een terechte winnaar.”

Jury
De kernjury van de Timmies bestaat uit: Hennie Wesseling, zelfstandig adviseur, voormalig CIO TNT Post en oud-voorzitter van CIO Platform Nederland; Han Gerrits, CEO Innovation Factory en hoogleraar aan de VU; Ben van der Burg, commercieel directeur TripleIT en presentator bij BNR; Tjibbe van der Zeeuw, managing partner bij Qhuba; Hotze Zijlstra, hoofdredacteur CIO Magazine; en Rob Beijleveld, CEO ICT Media BV. In de jury nemen traditiegetrouw de winnaars in de categorie ‘meest innovatieve leider’ van het voorgaande jaar plaats. Voor deze editie was dat NS-CIO Hessel Dikkers.

NOOT VOOR DE REDACTIE:
Bel voor meer informatie met Rob Beijleveld, CEO ICT Media BV, Uitgever CIO Magazine en organisator van o.a. CIO Diner Show en de CIO Day: +31 736140070. Voor meer informatie en/of fotomateriaal zie: www.ciodinershow.com.