Rode lak en lederen bekleding zijn uit, een navigatiesysteem is in

AutoScout24 signaleert de trends in autoaccessoires

Wie in een rode auto met lederen bekleding onderweg is, moet niet vreemd op kijken als medeweggebruikers meewarig omkijken. Uit onderzoek* van AutoScout24 in zeven Europese landen blijkt dat deze autokenmerken anno 2014 niet meer hoog scoren als begerenswaardige accessoires. Rijd je als Nederlander echter in een zwarte auto met airco en navigatiesysteem, dan ben je ‘hip en happening’.

Uit een analyse van de meest gevraagde opties en accessoires bij tweedehands auto’s zijn enkele opmerkelijke ontwikkelingen te zien. Zo is de vraag naar rode auto’s helemaal opgedroogd, terwijl deze kleur vorig jaar nog in vijf landen – waaronder Nederland – in de top vijf aan favoriete kleuren stond. Lederen bekleding kan enkel nog op enthousiasme rekenen in Spanje, terwijl dit in 2013 voor de inwoners van zes landen op het wensenlijstje stond.

Airco
Anders dan wellicht verwacht, zijn airco’s met name gewild in Noord-Europese landen; landen die van nature al een koel klimaat hebben. In landen waarvan te verwachten is dat ze dergelijke verkoeling harder nodig hebben zoals Spanje of Italië, nemen ze daarentegen genoegen met een schuifdak. Nederlanders hebben in hun zoektocht naar een nieuwe auto één wens die in geen enkel ander land het favorietenlijstje haalt: de trekhaak. Vermoedelijk omdat we onze geliefde caravan mee op sleeptouw willen nemen.

Cruise control
Over twee accessoires zijn Europeanen erg eensgezind: wegenkaarten gaan de auto uit en maken plaats voor een navigatiesysteem. In België, Frankrijk, Italië en Nederland is dit zelfs de meest geliefde accessoire. Daarnaast wordt bij voorkeur gereden in een auto met xenonverlichting. De cruise control duikt voor het eerst op in de top vijf van twee landen, namelijk Nederland en Oostenrijk. Een jaar geleden haalde deze tempobepaler nog geen enkel toplijstje.

“Hoewel veel modellen en merken door heel Europa verkrijgbaar zijn, zijn er duidelijke verschillen in de extra’s die consumenten belangrijk vinden bij de aanschaf van een tweedehands auto,” zegt Jurgen Vugts, algemeen directeur AutoScout24 Nederland. “Een aantal accessoires wisselt regelmatig van prioriteit, zoals de cruise control. Daarnaast zijn er altijd nog blijvertjes als de trekhaak, waarmee we onze culturele verschillen toch weer eer aan doen.”

*Halfjaarlijks database-onderzoek van AutoScout24 onder meer dan 2 miljoen auto’s naar vraag en aanbod in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Oostenrijk en Spanje.

AutoScout24 de grootste online automarkt van Europa. Maandelijks bekijken ruim 10 miljoen bezoekers de site. Er staan meer dan 2 miljoen advertenties op van onder andere nieuwe auto’s, occasions en motoren. In Europa maken ongeveer 40.000 autobedrijven gebruik van AutoScout24. AutoScout24 behoort tot de Scout24-groep. Scout24 is onderdeel van Deutsche Telekom.

Jurgen Vugts, algemeen directeur AutoScout24 Nederland B.V.
www.autoscout24.nl

Renate van der Wal / Sebastiaan Scheepers, LEWIS PR