www.lubbersdejong.nlContentbureauwww.marcommit.nlContentbureau
2477 volgers blijven op de hoogte!
Datum: (2038 dagen geleden)
PR: LVTPR

Oracle lanceert Java 8

Nieuwe Java SE 8 Release: grootste Java-upgrade ooit. Grote stap richting convergentie Java SE 8 en Java ME 8 op lange termijn.

Nieuwssamenvatting Oracle lanceert Java Platform, Standard Edition 8 (Java SE 8), Java Platform Micro Edition 8 (Java ME 8) en de gerelateerde release van de Java Embedded-producten van Oracle. Voor deze belangrijkste Java-release ooit, houdt Oracle vandaag een Java 8-laceringswebcast, Zowel leden van het Oracle Java-ontwikkelingsteam als marktleiders behandelen tijdens deze webcast de belangrijkste kenmerken van deze producten. Daarnaast zijn meer dan dertig technische video’s over Java SE 8, Java ME 8, Java Embedded en het Internet of Things on demand beschikbaar.

Nieuwsfeiten:
  • Oracle lanceert JDK 8, een implementatie van de Java SE 8-platformspecificatie die productieklaar is en onlangs goedgekeurd werd in het Java Community Process (JCP). Deze release omvat de grootste update van het Java-programmeringsmodel sinds de introductie van het platform in 1996. JDK 8 werd ontwikkeld in samenwerking met de OpenJDK-community.
  • Vandaag vindt hier de Java 9-lanceringswebcast plaats om 18.00 uur Nederlandse tijd.
  • Oracle lanceert ook Oracle Java SE Embedded 8, dat gebruikmaakt van de nieuwe eigenschappen van Java SE 8 en geoptimaliseerd is voor mid- tot high-end geïntegreerde systemen.
  • Oracle JDK 8 en Oracle Java SE Embedded 8 zijn nu te downloaden.
  • Java SE 8 en Java ME 8 zijn sterk gericht op convergentie en de beschikbaarheid van Java ME 8 staat gepland voor later dit voorjaar.
  • Met een consistent Java 8-platform op geïntegreerde devices en desktops en in datacenters en de cloud implementeren klanten applicaties sneller, verwerken en analyseren ze actuele data en spelen ze sneller dan ooit tevoren in op gebeurtenissen.
  • De implementaties van Oracle Java Embedded bouwen voort op de cross-platform-voordelen van Java. Ze zijn ontworpen om de hardwareflexibiliteit en keuze in platformen te vergroten, wat applicatieportabiliteit vereenvoudigt en de levenscyclus van producten helpt verlengen.
Java SE 8
  • De release van Java SE 8 is het resultaat van de sectorbrede ontwikkeling met open reviews, wekelijkse samenstellingen en diepgaande samenwerking tussen Oracle-engineers en leden van de wereldwijde Java-developers community via de OpenJDK-community en het JCP.
  • Java SE 8 zorgt voor betere productiviteit van developers en aanzienlijk betere applicatieprestaties door minder boilerplate-code, betere verzamelingen en annotaties, eenvoudigere parallelle programmeringsmodellen en efficiënter gebruik van moderne, multicore-processors.
  • De belangrijkste features van JDK 8 zijn Project Lambda (JSR 335), de Nashorn JavaScript Engine, een nieuwe API voor datum en tijd (JSR 310), een reeks Compact Profiles en de verwijdering van de ‘permanente generatie’ van de HotSpot Java Virtual Machine (JVM). De complete lijst met nieuwe features en mogelijkheden van JDK 8 is hier te vinden.
  • Oracle JDK 8 heeft reeds het wereldrecord performance gebroken voor 4-socketsystemen op NEC Intel-gebaseerde servers en voor 2-socketsystemen op Oracle SPARC T5-servers, met een prestatieverbetering van twaalf tot 41 procent vergeleken met JDK 7 op dezelfde Oracle-configuratie (gegevens van de NEC-benchmark, gegevens van de Oracle-benchmark).
  • Voor klanten zijn de nieuwe features en verbeteringen van Java ook beschikbaar als onderdeel van de nieuwste JavaFX-release in JDK 8. Het gaat hier om: een geïntegreerde, specifieke graphics stack, nieuwe user interface-controls, een Modena-theme, functionaliteit waarmee developers Swing-content integreren in JavaFX-applicaties, nieuwe 3D-features en extra HTML5-ondersteuning.
  • Achterwaartse compatibiliteit van Java SE 8 met vorige versies van het platform behoudt de vaardigheden van huidige Java-developers en helpt Java-investeringen te beschermen.
  • Developers die meteen van start willen gaan met de Java SE 8-release downloaden de NetBeans Integrated Development Environment (IDE) 8.0, waarmee ze profiteren van de nieuwste Java-features en uitgebreide support voor HTML5. Het persbericht hierover is hier te vinden.
  • Het Eclipse-team werkte bijna twee jaar aan de ondersteuning van Java SE 8. Het loopt op schema voor wat betreft de release van een update tegelijk met de lancering van Java SE 8 als featurepatch voor de huidige Kepler SR2. Eclipse bevat ook support voor Java SE 8 in de komende ‘Luna’-release, die gepland staat voor juni 2014.
  • Een update van het Java SE 8-trainingscurriculum stelt Oracle binnenkort beschikbaar om developers te helpen over te stappen naar Java SE 8 en de nieuwste verbeteringen op het platform te implementeren.
  • Oracle zet ook een wereldwijde tour op met Java User Groups (JUG’s) en organiseert aansprekende, inspirerende en educatieve evenementen voor bijna zestig JUG’s in meer dan twintig landen in zes continenten. Technische content is beschikbaar voor JUG’s die de Java Technology Evangelists van Oracle niet persoonlijk kunnen bezoeken.
Oracle Java SE Embedded
  • Oracle Java SE Embedded 8 biedt een ontwikkelingsplatform voor geïntegreerde devices en het Internet of Things (IoT), dat de flexibiliteit, portabiliteit en features van Java SE 8 bevat. De complete lijst met nieuwe features en mogelijkheden van Oracle Java SE Embedded 8 is hier te vinden.
  • Oracle Java SE Embedded 8 stelt developers in staat de drie nieuwe Compact Profiles in Java SE 8 te gebruiken. Dit zijn vooraf gedefinieerde subsets van de volledige Java SE 8 API-specificatie; ze maken de creatie van kleinere platforms voor geïntegreerde devices mogelijk. Dankzij deze release is Java SE nu te implementeren op geïntegreerde devices met slechts 10 MB statisch geheugen (SDRAM) en 16 MB aan RAM-geheugen – twee tot drie keer kleiner dan Oracle Java SE Embedded 7.
  • Oracle Java SE Embedded 8 is beschikbaar voor verschillende configuraties, zoals Linux op ARM, x86 en PPC, en is geoptimaliseerd voor populaire community-boards als de Raspberry Pi en voor commerciële Systems-on-Chip (SoC), zoals de Freescale i.MX 6 Series.
  • Java SE Embedded-tools zijn daarnaast beschikbaar voor het creëren van op maat gemaakte, ruimte-geoptimaliseerde JRE’s voor geïntegreerde platforms.
Java ME 8
  • Java is een ideaal platform voor slimme devices en een optimale basis voor developers om nieuwe diensten voor het IoT te creëren.
  • Java ME 8 is een belangrijke update van het bestaande Java ME-platform en omvat een groot aantal geüpdatete en nieuwe features, waaronder: afstemming van Java-taal en API met Java SE 8, support voor moderne webprotocollen, een uitgebreid applicatiemodel, geavanceerde beveiligingsfeatures en standaard API’s voor energiebeheer en interactie met een uiteenlopende reeks standaard randapparaten.
  • De belangrijke verbeteringen in Java ME 8 zijn ontworpen voor snellere applicatieprestaties, wat vooral van belang is voor minder krachtige devices.
  • Met deze release komen Java ME en Java SE samen, wat zorgt voor een consistentere developers-ervaring en meer hergebruik van codes op de platformen.
  • De nieuwe verbeteringen in de Java-taal in Java ME 8 maakt gebruik van recente Java SE-features, waarmee developers schonere, efficiëntere code kunnen implementeren op beide platformen. De nieuwe specifiek geïntegreerde mogelijkheden van Java ME 8 kan helpen ontwikkelcycli verder te verkorten en vereenvoudigen.
  • Oracle Java Me Embedded 8 is de Oracle-implementatie van de Java ME 8-standaard. Oracle Java ME Embedded 8 Early Access 2 is nu beschikbaar als een binaire runtime voor Qualcomm 6270T (ARM9) Development Platform, Raspberry Pi (ARM11) en ST Micro electronics STM32F4DISCOVERY (gebaseerd op de ARM Cortex-M4 processor).
  • Java ME SDK 8 Early Access 2 is nu beschikbaar ter ondersteuning van de ontwikkeling van Java ME 8 Early Access-gebaseerde applicaties op een emulatie-runtime voor Windows 7 en ondersteunde hardware-platformen.
  • Oracle Technology Network (OTN) en Oracle Academy zijn sponsor van de IoT Developer Challenge. Ze bieden developers de kans een van de twaalf arrangementen voor JavaOne 2014 te winnen door een Java Embedded-applicatie te creëren. Daarnaast winnen nog eens zes studenten een laptop en een certificaat. De deadline voor het insturen van een video en een projectcode is 30 mei 2014. De spelregels zijn hier te vinden.
  • OTN biedt ook zeven gratis Java Embedded-trainingssessies in maart en april 2014. Geregistreerde deelnemers maken kans op een Raspberry Pi-startersbundel.
Quotes
  • “Java is de wereldwijde standaard voor het ontwikkelen en leveren van applicaties – vanaf kleine devices tot uit de cloud. Het samenvoegen van Java SE 8 en Java ME 8 is bedoeld voor het bieden van een consistente ontwikkelingsomgeving die de productiviteit van developers en prestaties van applicaties verbetert, naast de mogelijkheid om het platform op maat te maken voor de implementatie van uiteenlopende toepassingen”, zegt Nandini Ramani, vicepresident van development, Java Platform, bij Oracle. “De lancering van Java 8 toont de innovatieve features van Java SE 8 en Java ME 8 en laat zien hoe de nieuwste Java-platformreleases applicatieontwikkeling drastisch veranderen, enterprise-IT standaardiseren en het Internet of Things stimuleren.”
  • “ARM en Oracle werken samen voor het vaststellen en integreren van technologische componenten om het Internet of Things beter haalbaar te maken voor bedrijven en developers”, zegt Ian Drew, Chief Marketing Officer en executive vicepresident Business Development bij ARM. “De release van Oracle JDK 8 onderstreept onze samenwerking, die zorgt voor standaarden en een open ecosysteem, waarmee developers verschillende applicaties creëren, van IoT-devices tot servers.”
  • “De release van Java SE 8 laat de innovatie zien die het resultaat is van de lopende samenwerking tussen IBM, Oracle en andere leden van de Java-community in OpenJDK”, zegt John Duimovich, Distinguished Engineer bij IBM. “Java SE 8 biedt zakelijke klanten aanzienlijke verbeteringen van productiviteit, schaalbaarheid en onderhoud en laat zien dat ze kunnen blijven vertrouwen op Java voor de groei van hun bedrijf.”
Java-feiten en -cijfers
  • Negen miljoen developers wereldwijd.
  • Meer dan drie miljard devices worden bestuurd door Java-technologie.
  • Er zijn meer dan 125 miljoen op Java-gebaseerde media-apparaten geïmplementeerd.
  • Er zijn meer dan tien miljard Java Cards geleverd sinds de introductie.
  • Java Magazine is een gratis, tweemaandelijkse uitgave in digitaal en mobiel formaat. Het staat vol nieuws, nieuwe producten, innovatieve Java-applicaties en bevat hands-on, how-to technische content. De editie van maart/april 2014 gaat voornamelijk over Java 8, zoals artikelen over Lambda-uitingen, Nashorn, Compact Profiles, API voor datum en tijd, het Internet of Things, streams, typische Java-annotaties en meer. Aanmelden is mogelijk via oracle.com/javamagazine.
Notes to Editors

Extra informatiebronnen:
Safe Harbour statement:
The preceding is intended to outline our general product direction. It is intended for information purposes only, and may not be incorporated into any contract. It is not a commitment to deliver any material, code, or functionality, and should not be relied upon in making purchasing decisions. The development, release, and timing of any features or functionality described for Oracle’s products remains at the sole discretion of Oracle Corporation.

Gijs van Beek
LVTPR
Office: +31 30 65 65 070
Email: oracle@lvtpr.nl

Ria Lagerweij
Head of Corporate Communications Oracle Benelux
Office: +31 30 6699126
Mobile: +31 6 2710 6264
Email: ria.lagerweij@oracle.com

Volg Oracle Nederland op Twitter:@Oracle_NL
en word lid van de LinkedIn groep Oracle Nederland

Over Oracle
Oracle combineert hardware en software in een oplossing voor zowel de cloud als uw datacenter. Voor meer informatie over Oracle (NYSE: ORCL), bezoek www.oracle.com.

Handelsmerk

Oracle en Java zijn gedeponeerde handelsmerken van Oracle en/of zijn dochterondernemingen. Andere namen kunnen handelsmerken zijn van hun respectievelijke eigenaars.
Tags bij dit bericht