www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl
Datum: (7 jaar en 111 dagen geleden)

Helft werknemers verwacht salarisverhoging in 2014

Amsterdam, 6 maart 2014 – Uit een wereldwijde enquête uitgevoerd door Monsterboard blijkt dat de helft van de ondervraagde werknemers (51%) dit jaar een loonsverhoging verwacht. In Nederland ligt dat percentage met 42 procent flink lager. De Canadezen en Amerikanen zijn met respectievelijk 57 en 54 procent het meest optimistisch over hun kansen op het krijgen van een salarisverhoging.

Ter ere van Internationale Vrouwendag op 8 maart – een dag die in het teken staat van strijdbaarheid en het gevoel van solidariteit van vrouwen overal ter wereld – heeft Monsterboard ook gekeken naar de resultaten per geslacht. Wereldwijd denken vrouwelijke en mannelijke respondenten er hetzelfde over; in 2014 verwacht zowel de helft van de mannen als de helft van de vrouwen een loonsverhoging.

Monsterboard stelde de bezoekers van hun site de volgende vraag: "Verwacht je komend jaar een loonsverhoging?", en ontving wereldwijd 3.585 reacties.
  • 23% zei “Ja, ik verwacht een loonsverhoging (vrouw)”
  • 22% zei “Nee, ik verwacht geen loonsverhoging (vrouw)”
  • 28% zei “Ja, ik verwacht een loonsverhoging (man)”
  • 27% zei “Nee, ik verwacht geen loonsverhoging (man)”
Internationale verschillen
In Frankrijk zijn ze het minst optimistisch; 71 procent verwacht geen sprong te maken in hun salaris terwijl slechts 24 procent van de ondervraagde Franse vrouwen verwacht een loonsverhoging te krijgen. Vrouwelijke respondenten in Duitsland zijn veel hoopvoller. 69 Procent gelooft in een beter salaris komend jaar, terwijl slechts 35% van de mannelijke respondenten in Duitsland deze hoop koestert. Van de Nederlandse vrouwelijke respondenten denkt 41 procent een loonsverhoging te krijgen; bij de mannen ligt dit percentage met 43 procent iets hoger. De meest optimistische mannen zijn te vinden in de UK: 58 procent van de mannelijk respondenten verwacht hier een loonsverhoging te ontvangen in 2014.

“Een loonsverhoging is afhankelijk van verschillende factoren die je niet allemaal kunt beïnvloeden. Maar het is belangrijk jouw meerwaarde voor de organisatie hoog in te schatten en daar zijn Nederlanders over het algemeen wat bescheiden in", aldus Ron Katzenbauer, carrièrecoach bij Monsterboard. "We zien veel werknemers die niet optimistisch zijn over het krijgen van een loonsverhoging in 2014. Als je denkt dat je een verhoging verdient maar deze niet verwacht te krijgen, is het misschien tijd om je te oriënteren op betere kansen (intern of extern). Evalueer de factoren die van invloed zijn op een salarissprong en overweeg zorgvuldig actie te ondernemen.”

Tips om een salarisgesprek mee in te gaan:
  1. Schat jezelf op waarde - Bepaal precies hoe jij de organisatie versterkt. Wees niet bang je meerwaarde aan te tonen en het liefst zo feitelijk mogelijk.
  2. Vergelijk je salaris - Vergelijk jezelf met andere mensen in vergelijkbare functies bij andere organisaties. Bijvoorbeeld via online salaristools.
  3. Toon begrip voor de bedrijfsresultaten - Besteed aandacht aan hoe jouw organisatie als geheel presteert. Erken de financiële verantwoordelijkheden van je manager en anticipeer op zijn of haar zorgen.
  4. Overweeg alternatieve beloningen - Als je niet direct een loonsverhoging krijgt maak dan afspraken voor de toekomst of kijk naar andere beloningen zoals extra vakantiedagen.
Over het onderzoek
De resultaten van de huidige Monster Global Poll zijn gebaseerd op stemmen van Monsterboard bezoekers tussen 3 en 17 februari 2014. Voor de uiteindelijke resultaten is er 1 stem per gebruiker meegeteld. De Monster Global poll is een product van Monsterboard, vlaggenschip van Monster Worldwide, Inc. Gebruikers worden gepolst op verschillende onderwerpen met betrekking tot carrière, de economie en de werkplek. Deze peilingen zijn niet wetenschappelijk en weerspiegelen de meningen van alleen die internetgebruikers die ervoor hebben gekozen om deel te nemen. In Nederland hebben 241 bezoekers meegedaan aan de poll.

Over Monsterboard
Monsterboard, gevestigd in Amsterdam en opgericht in 1998, is onderdeel van Monster Worldwide, Inc (NYSE:MWW), de marktleider in het succesvol verbinden van de juiste mensen met de juiste mogelijkheden.

Monsterboard gebruikt geavanceerde technologie om werkzoekenden en betere carrièremogelijkheden bij elkaar te brengen en verzorgt bedrijfsspecifieke oplossingen om werkgevers in contact te brengen met het beste talent. Dit gebeurt zowel online als via sociale en mobiele oplossingen, waaronder het vlaggenschip: de website www.monsterboard.nl.

Vandaag de dag is Monster actief in meer dan 40 landen met ruim 200 miljoen geregistreerden op het wereldwijde Monster netwerk. Monster biedt een breed scala aan producten en diensten voor het vinden van betere banen, carrièremanagement, online recruitment en talentmanagement.

Volg Monsterboard.nl op Twitter: http://twitter.com/monsternieuws.

Contactinformatie (niet voor publicatie)
Porter Novelli
Petra Koopmans
020 – 543 7600