www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (8 jaar en 139 dagen geleden)

Safer Internet Day 2014: Laten we samen een beter internet creëren

G Data roept op tot meer veiligheid op Safer Internet Day 2014

Badhoevedorp, 7 februari 2014

Eén op de drie mensen op aarde is online (bron: BITKOM). Helaas zijn velen van hen zich nog onvoldoende bewust van de gevaren van het wereldwijde web. Hun argeloosheid speelt cybercriminelen volledig in de kaart. Met de slogan ’Let’s create a better Internet together’ proberen de organisatie en de partners van Safer Internet Day meer bewustzijn te creëren voor de dreigingen van de online wereld tijdens de tiende editie van Safer Internet Day. G Data steunt het >>sid14<< initiatief uiteraard en probeert gebruikers ertoe te bewegen zich voorzichtiger op te stellen wanneer zij gebruik maken van het internet. Hiertoe biedt de Duitse security-expert een aantal praktische tips.

Al jaren bestudeert G Data de toename aan malware-programma’s en online aanvallen op pc’s en mobiele apparaten. Maar zelfs na jaren van waarschuwingen en ernstige incidenten, zijn er nog steeds veel gebruikers die zich niet volledig bewust zijn van de gevaren die gepaard gaan met het gebruik van internet. “Internetgebruikers zouden goed moeten weten welke gevaren er op internet dreigen. Kennis over de manier waarop scams en aanvallen worden uitgevoerd, kan mensen helpen om zich hiertegen te wapenen. Dat geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen,” zegt Eddy Willems, Security Evangelist bij G Data.

G Data beveiligingstips voor jong en oud op >>sid2014<<

Algemene tips
  • Beschermd door een beveiligingssoftware: Een solide beveiligingssoftware zou tot de standaard uitrusting van elke internetgebruiker moeten behoren. Deze zou niet alleen moeten bestaan uit virusbescherming, maar ook uit een firewall en realtime bescherming tegen spam en online bedreigingen. Voor een optimale bescherming moet de beveiligingssoftware regelmatig worden geüpdatet.
  • Dicht beveiligingslekken: Installeer updates om er zeker van te zijn dat uw besturingssysteem, software en apps altijd volledig up-to-date zijn. Dit geldt niet alleen voor pc’s, maar ook voor tablets en smartphones.
  • Gooi ongevraagde mail van onbekende afzender linea recta in de prullenbak: Spam wordt idealiter weggegooid zonder dat het gelezen wordt. Het is erg onverstandig om op links in dit soort mails te klikken en om bijlagen te openen. De websiteadressen voor internetbankieren, webshops en betaalservices moet u altijd zelf intypen, zonder daarbij typefouten te maken.
  • Gebruik veilige wachtwoorden: Elke gebruikersaccount op het internet moet worden beveiligd met een veilig wachtwoord. Dat bestaat uit een willekeurige reeks van cijfers en letters, zowel hoofdletters als kleine letters en speciale karakters. Dergelijke wachtwoorden zijn moeilijker voor cybercriminelen om te hacken.
  • Maak back-ups: Digitale foto’s en filmpjes van je familie en vrienden verliezen is heel vervelend. Het is dan ook verstandig om een back up te maken van alles wat je niet zou willen verliezen. Op die manier kun je de gegevens weer op je pc zetten na een crash of een malware-infectie. Veel goede beveiligingssoftware biedt ook een module voor het maken van back ups.
  • Bescherm kinderen online: Het internet is een populaire plek voor kinderen en tieners. Maar op datzelfde internet is veel content te vinden die niet geschikt is voor deze jonge surfers, bijvoorbeeld over geweld, wapens, drugs en seks. Om dit soort content weg te houden bij kinderen, is het verstandig om samen met je kind te surfen en samen te beslissen welke sites veilig zijn. Maak ook duidelijk aan het kind dat niet iedereen is wie hij zegt te zijn op internet en dat het onverstandig is om vreemden online in vertrouwen te nemen. Een beveiligingsoplossing met kinderbeveiliging kan helpen om kinderen veiliger gebruik te kunnen laten maken van het internet.
Smartphones en tablets
  • Installeer een beveiligingssuite: Mobiele apparaten moeten, net als pc’s, met een goede beveiligingssoftware worden uitgerust, zodat cybercriminelen niet de kans hebben om malware op het apparaat te installeren. Daarbij is het van belang dat de gekozen software ook bescherming biedt tegen de gevolgen van verlies of diefstal van het apparaat. Idealiter biedt de beveiligingsoplossing de mogelijkheid om belangrijke apps en contacten met een wachtwoord te vergrendelen.
  • Kies betrouwbare apps: Download alleen apps vanuit de officiële apps-market, zoals Google Play voor Android, of van de website van de maker van de app. Kijk vooraf naar het aantal downloads en naar de waardering van de app en controleer tijdens de installatie welke rechten de app allemaal wil krijgen. Als hier onlogische functionaliteiten tussen zitten, breek de installatie dan af.
  • Activeer Bluetooth en GPS alleen wanneer dat nodig is: Deze technologieën maken u volgbaar en in combinatie met verschillende malware tot een wandelend doelwit voor spam, digitale zakkenrollerij, en meer
  • Controleer de beveiligingsinstellingen: Zorg ervoor dat zowel uw toestel als uw simkaart vergrendeld is met een sterke pincode of wachtwoord.
Sociale netwerken
  • Niet iedereen is een vriend: Wees er zeker van dat u alleen vriendschapsverzoeken accepteert van personen die u daadwerkelijk kent.
  • Pas op met verkorte URL’s: Verkorte URL’s kunnen u gemakkelijk leiden naar speciale sites die geprepareerd zijn met malware. Controleer dus eerst waar een link u naartoe leidt.
  • Geef niet teveel informatie prijs: Alle persoonlijke informatie op een profielpagina geeft aan identiteitsdieven ammunitie. Door veel over u te weten, kunnen zij zich –bijvoorbeeld in een mail of aan de telefoon- bij één van uw serviceproviders voordoen als u en daarmee uw inloggegevens wijzigen en uw account overnemen.
Over G Data
IT beveiliging is in Duitsland uitgevonden: G Data Software AG wordt gezien als de uitvinder van AntiVirus. Meer dan 25 jaar geleden ontwikkelde het bedrijf, dat in 1985 in Bochum werd opgericht, het eerste programma dat de strijd aanbond met computervirussen. Tegenwoordig is G Data één van ’s werelds leidende leveranciers van IT beveiligingsoplossingen.

Testresultaten bewijzen dat “Made In Germany” IT beveiliging internetgebruikers de best mogelijke bescherming biedt. Consumentenbonden over de hele wereld testen sinds 2005 intetnet security-oplossingen. G Data won zes van de testen van Nederlandse Consumentenbond. Ook internationaal werden vele overwinningen behaald, waaronder in Australië, België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje en de Verenigde Staten. In vergelijkende testen van AV Comparatives laat G Data ook regelmatig de beste resultaten zien op het gebied van malwaredetectie.

Het productportfolio bevat beveiligingsoplossingen voor consumenten, kleine zelfstandigen, het MKB en grote ondernemingen. G Data’s beveiligingsoplossingen zijn wereldwijd verkrijgbaar in meer dan 90 landen.

Meer informatie over G Data en zijn oplossingen is te vinden via www.gdata.nl en www.gdata.be
Laatste van G Data Security
AV-TEST: maximale score G DATA Internet Security voor Android

G DATA DeepRay levert een doorbraak in de strijd tegen cybercriminaliteit met behulp van Artificial Intelligence

G DATA kondigt nieuwe versie van zijn bekroonde security oplossing aan
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Extreme Networks