www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureau
2472 volgers blijven op de hoogte!
Datum: (2080 dagen geleden)
PR: MCS PR

VINT van Sogeti presenteert ons lichaam als de nieuwe smartphone

‘Nieuwe intieme gadgets leiden tot één groot sociologisch experiment’

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti presenteert haar tweede ‘Internet-of-Things’ onderzoeksnotitie met de titel ‘Empathic Things’. Dit trendrapport staat in het teken van internet in, op en om het lichaam. VINT presenteert zes varianten van intieme technologie waarmee de huidige slimheid van je smartphone uit je broekzak verschuift naar meer slimheid aan je lijf. Volgens het Verkenningsinstituut is er sprake van een groot sociologisch experiment. Intieme technologie kan weliswaar het welzijn van mensen verbeteren, maar computers leggen ook hun wil op. De trendwatchers van VINT gaan in op deze transitie naar de intiemere rol van technologie. Dichter op de huid en meer toegesneden op persoonlijke omstandigheden. Deze tweede onderzoeksnotitie maakt deel uit van een vierluik over het koppelen van het internet aan mensen en alledaagse apparaten.

“Empathic Things zijn slimme apparaten die zich in de mens kunnen inleven; die zich bewust zijn van onze gevoelens of ervaringen, zonder dat we die expliciet kenbaar maken. Het tijdperk van commando’s geven en dingen opzoeken op je smartphone is straks voorbij. Zaken worden op een presenteerblaadje aangereikt, precies wat je nodig hebt op het moment dat het jou uitkomt. Zonder dat je daar veel voor hoeft te doen,” vertelt Menno van Doorn, Directeur van VINT.

Zes varianten van internet in, op en om ons lijf
Afhankelijk van locatie (in, op en om het lichaam) en de soort in- en uitgaande data onderscheidt VINT zes varianten van ‘Empathic Things’:
  • Wearables - De meest zichtbare vorm van draagbare technologie is de huidige generatie wearables; technologie die op het lichaam wordt gedragen en zich voornamelijk richt op de interne lichaamsdata zoals de slimme horloges die lichaamsbeweging en/of hartslag meten. Of de slimme contactlens voor diabetici.
  • Augmentables – Deze categorie maakt gebruik van data uit de omgeving van de gebruiker en is bedoeld om zintuigen aan te vullen en te versterken. Zo vult de digitale bril zoals Google Glass de fysiek waarnemende wereld aan met digitale informatie. Een ander voorbeeld is de enkelband die door trillingen laat weten waar het noorden of zuiden is.
  • Surroundables – Bij surroundables gaat het om de combinatie van interne lichaamsdata en de omgeving van de gebruiker. Een slim horloge die de autobestuurder specifieke informatie via een app op de smartphone geeft over de gemiddelde snelheid, brandstofverbruik of het onderhoudsschema van de auto. Een ander voorbeeld is de mobiele-telefoonjurk met antennes in de naden en een simkaart als label. De jurk als computer in plaats van een jurk met ingebouwde computer. Slimme kleding die signaleert wanneer de drager in het bereik van een bewakingscamera komt en daarmee registratie voorkomt.
  • Enchantables – Dit omvat alledaagse objecten uitgerust met intelligente technologie. Een voorbeeld is de slimme medicijndoos verbonden met het internet. In het deksel zit een sensor die signaleert wanneer de dop  geopend wordt en een LED-lampje dat al knipperend om aandacht vraagt. Wanneer het tijd is om medicijnen in te nemen, wordt daarop gewezen via het knipperlichtje. Een ander voorbeeld is de slimme prullenbak die elk weggegooid product scant en indien gewenst weer bestelt. Enchantables zorgen voor meer gebruiksgemak, interactie of betere informatie zonder extra inspanningen.
  • Swallowables – Technologie in het lichaam. Een voorbeeld is de digitale pil die lichaamsdata van de drager constant in de gaten houdt. Als er wat aan de hand is, bijvoorbeeld een opvallende bloeddrukstijging, wordt de dokter gewaarschuwd. De digitale pil kan ook als identiteitsbewijs dienen voor toegang tot ruimtes of computerbestanden.
  • Biohackables – Deze meest opzienbarende variant heeft tot doel menselijke beperkingen te overstijgen. De technologie wordt geïmplanteerd in het lichaam. Bijvoorbeeld kleine metalen schijfjes in de vingertoppen om elektromagnetische velden aan te voelen. Of een chip waarmee de lampen in een ruimte worden afgesteld op de gemoedstoestand van de drager.
“Met de opkomst van intieme technologie vervaagt de grens tussen mens en machine. Het maakt ons leven gemakkelijker dan ooit. Bestaande zintuigen worden versterkt of nieuwe zintuigen worden zelfs toegevoegd. Onze gezondheidszorg verschuift van genezen naar voorkomen. Tegelijkertijd zijn we straks niet meer vrij om alles te doen en te laten. Een persoonlijke digitale toezichthouder is heel wat anders dan de persoonlijke butler. Daarmee komen grote vragen op ons af in relatie tot privacy, controle, sociale acceptatie en dwangmatig gedrag,” concluderen de auteurs van dit rapport.

Vierluik Internet of Things onderzoeksnotities
‘Empathic Things’ is het tweede rapport in de reeks van vier ‘Internet of Things’ rapporten die VINT lanceert. In het najaar van 2013 kwam het eerste rapport met de titel ‘Things – Internet of Business Opportunities’ uit. Naar verwachting zal VINT in het komend voorjaar het rapport ‘Industrieel Internet’ lanceren. In dit derde rapport wordt beschreven hoe onafhankelijke sensornetwerken huidige productieprocessen en -ketens verder digitaliseren. Het laatste rapport in dit vierluik staat in het teken van ‘Smart Cities’. Dit vierde rapport beschrijft de mogelijkheden van slimme leef- en woonomgevingen.

Sander Duivestein, Thomas van Manen en Erik van Ommeren zijn de auteurs van het rapport ‘Empathic Things’. Zij werken eveneens aan de volgende twee onderzoeksnotities.

Het rapport is te downloaden via http://bit.ly/1b7EMGP.

Over VINT
Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van IT-dienstverlener Sogeti doet onderzoek naar belangrijke technologische ontwikkelingen. Afgelopen jaren heeft VINT onderzoek gedaan naar Open-Source innovatie en Crowdsourcing (2006), social media (2008), de crisis en paradigmaverschuiving (2010), het App Effect (2012) en Big Data (2013). VINT is opgericht in 1994 en heeft inmiddels ook meer dan 10 boeken en een groot aantal videoproducties gepubliceerd.

Over Sogeti Nederland B.V.
Sogeti is een vooraanstaande IT-dienstverlener actief in applicatiebeheer, management van infrastructuren en High-Tech engineering. De oplossingen van Sogeti voor mobiel werken, security, de cloud en business intelligence dragen bij aan het realiseren van de strategische doelstellingen van haar klanten in de grootzakelijke markt. Op het gebied van software testen is Sogeti marktleider zowel wereldwijd als in Nederland. Passie voor het vakmanschap zit in de genen van de 3000 Sogetisten werkzaam (dicht)bij de klant. Sogeti Nederland B.V. maakt deel uit van de wereldwijde Sogeti groep met zo’n 20.000 IT-professionals in 15 landen met meer dan 100 vestigingen in Europa, de VS en India. Meer informatie is beschikbaar op www.sogeti.nl.

Noot voor de redactie: neem voor meer informatie contact op met Jolanda Peek,
06-52327513.