Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl
2470 volgers blijven op de hoogte!
Datum: (2064 dagen geleden)

VAN INDUSTRIËLE REVOLUTIE NAAR DIGITALE REVOLUTIE

Vanochtend keek ik naar het klokje op mijn iPhone en die gaf aan ‘7.45 uur, 22 januari 2014’. En toen kwam weer dat besef; de tijd gaat snel. Het aftellen naar een nieuw jaar voelt nog als de dag van gisteren, maar over ruim een week hebben we er alweer een maand opzitten.

Maar niet alleen de tijd gaat snel, ook ontwikkelingen binnen de samenleving gaan in een razend tempo. En we vragen ons dan ook elk jaar weer af – ‘wat worden de (ICT) trends van 2014?’ Antwoord op die vraag is toekomstbeeld. Het leek mij dit keer eens goed om terug te kijken naar waar we vandaan komen, waar het allemaal begon: van industriële revolutie naar digitale revolutie.

Terug in de tijd: de industriële revolutie
De industriële revolutie begon rond 1750 in Engeland. Ze vervolgde begin 19e eeuw in de rest van Europa. Ambachtelijke en kleinschalige werkplaatsen groeiden uit tot grote fabrieken en vormden samen een grootschalige industrie. Door die groei daalde de prijs van de producten enorm waardoor steeds meer mensen zich deze konden veroorloven. Natuurlijk had de industrialisatie ook veel nadelen maar achteraf gezien kunnen we stellen dat de mensheid door deze industrialisatie een veel aangenamer (subjectief) en langer (objectief) leven heeft gekregen.

Derde industriële revolutie: globalisering
Door de uitvinding van een aantal nieuwe communicatievormen vanaf het eind van de 19e eeuw – en vanaf de jaren vijftig, de computer – werd het mogelijk om informatie bijna overal ter wereld te raadplegen. Mede hierdoor werd het voor bedrijven mogelijk te globaliseren: coördinatie van productie en levering kon vanaf dat moment zeer efficiënt en wereldwijd plaatsvinden waardoor grote schaalvoordelen mogelijk werden.

Deze ontwikkeling tilde vraag-en-aanbod naar een hoger niveau. Door nieuwe technologische ontwikkelingen werd er meer mogelijk, maar de vraag naar meer en beter groeide ook sterk vanuit de gebruiker (consument – werknemer).

Digitale revolutie: het internet
Eind 20e eeuw vond dan ook een van de meest revolutionaire ontwikkelingen in het digitale tijdperk plaats, het internet: een vergaarbak aan informatie, online opengesteld voor iedereen. In het begin was het internet alleen beschikbaar voor de overheid en het onderwijs, maar vanaf 1993 werd het ook openbaar gesteld voor het bedrijfsleven en de particulier. En binnen 3 jaar tijd was het al bekend bij het ‘grote publiek’.

Het internet; een ontketende revolutie waar we op de dag als vandaag (bijna) niet meer zonder kunnen. Wie kent nu niet ontwikkelingen als Het Nieuwe WerkenBring Your Own Device en Mobile Device Management?

Hoe groot het internet hedendaags is blijkt wel uit het nieuwsbericht ‘Het Internet – Miljoenen handelingen per minuut’. Natuurlijk biedt het internet niet alleen maar voordelen en is het ook een vergaarbak aan data en (persoonlijke) gegevens voor diegene met de verkeerde intenties; cybercriminelen.

En nu 2014: IT is de toekomst
Steeds meer tegen lagere kosten, dat is waar IT organisaties in kan helpen. Maar de hedendaagse technologie biedt organisaties (en haar gebruikers) ook mogelijkheden om nog beter aansluiting te vinden met haar klanten, partners en collega’s onderling. Daarom wordt 2014 in mijn ogen (nog meer) het jaar van de gebruiker. We krijgen onder andere te maken met een exponentiële vraag naar het ‘zakelijk’ gebruik van mobiele devices – zowel in het onderwijs, de zorg, de overheid als in de zakelijke dienstverlening

Deze vraag biedt de nodige uitdagingen voor deze branches, want hoe gaan we om met al deze devices? En hoe zorgen we voor een veilige werkomgeving? Gelukkig ontwikkelen ook IT-Security producten zich in een snel tempo. Een veilige en beheersbare IT-Infrastructuur is allang niet meer een utopie. Mijn verwachting voor 2014 is dan ook dat IT-Security hoog op de agenda zal staan van menig organisatie. Verstandig. Want IT-Security zal bijdragen aan een meer aangename (objectief) en veilige (objectief) werkomgeving.

Auteur: Glenn Ouëndag | Marketing Manager | Lantech BV

Meer weten
Meer weten over het realiseren van een veilige en beheersbare IT-Infrastructuur? Neem dan contact met ons op. Wij geven u graag advies. Contactgegevens vindt u hieronder:

Glenn Ouëndag
Lantech BV