www.marcommit.nlwww.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.nl
Datum: (6 jaar en 175 dagen geleden)

Lasent realiseert twee duurzame ICT-ruimten

Bausch + Lomb ziet ICT-toekomst nóg scherper: ‘Zeer tevreden met betrouwbaar koelsysteem’

Bausch + Lomb, bekend van het gevarieerde aanbod aan lenzen en lenzenvloeistoffen, ziet de ICT-toekomst nóg scherper. Het bedrijf, dat vanaf Schiphol Rijk de distributie voor Europa  regelt, beschikt sinds kort over twee even betrouwbare als duurzame serverruimten. ‘Wij zijn er nu zeker van dat we niet voor verrassingen komen te staan,’ aldus projectleider Pieter de Jong van Bausch + Lomb.

De vroegere inrichting en koeling van de ICT-ruimten van Bausch + Lomb, het logistieke hart van de onderneming, lieten te wensen over. ‘Elke serverruimte beschikte over twee airconditioners,’ vertelt Pieter de Jong van Bausch + Lomb. ‘Dat was te weinig. Als er sprake was van storing in één van de systemen, konden we de betreffende ruimte niet optimaal koelen.’

‘Beide serverruimtes werden gekoeld via een comfortsysteem,’ zegt Stefan Nuberg van Lasent in Purmerend. ‘Een dergelijk systeem is in principe niet geschikt voor de koeling van computerapparatuur. Zo wordt geen rekening gehouden met de gewenste luchtvochtigheid. Daarnaast is comfortkoeling geen continusysteem. Kortom, de koeling van de serverruimten was niet efficiënt.’

Luchtstromen scheiden
Samen met de experts van Lasent werd, voor de twee ruimtes, gekozen voor het Minkels In-Row-systeem. ‘We plaatsten in beide ruimten de ICT-kasten naast elkaar, zodat de warme en koude luchtstromen worden gescheiden,’ legt Nuberg uit. ‘Tussen de systeemkasten, met geperforeerde deuren, plaatsten we een koelsysteem. Ingebouwde inverters garanderen een constante temperatuur.‘

‘Groot voordeel was dat deze methode vrij eenvoudig kon worden geïntegreerd,’ aldus De Jong. ‘Daarnaast is het systeem zeer betrouwbaar. Elke ruimte beschikt over twee koelers. Eén koeler is in vol bedrijf, de andere staat stand-by voor mogelijke noodsituaties. Die betrouwbaarheid is van groot belang, want ons complete bedrijf is afhankelijk een goed functionerende ICT-ruimte. Ook is het systeem zeer energiezuinig en dat is waardevol. Bij alles wat wij doen, willen we de omgeving minimaal belasten.’ Nuberg: ‘Het scheiden van de luchtstromen en efficiënt koelen leveren een energiebesparing op van zeker vijfentwintig procent in vergelijking met traditionele koelsystemen.’

Aspiratiedetectiesysteem
Voor een optimale betrouwbaarheid is op advies van Lasent in beide ruimtes ook een aspiratiedetectiesysteem geplaatst. Hierbij wordt, dankzij een hooggevoelige laser, minimale rookvorming als gevolg van eventueel smeulende kabels, defecte UPS-accu’s of pvc-gassen in een vroeg stadium waargenomen. Hierop volgt een alarm. Nuberg: ‘Wij denken graag met de klant mee, kijken naar huidige en toekomstige wensen. Zo hebben we het detectiesysteem zó geïnstalleerd dat er in de toekomst mogelijk een blussysteem aan kan worden gekoppeld.’

‘Wij hebben prettig samengewerkt met Lasent, dat wekt vertrouwen,’ zegt De Jong. ‘Samen hebben we gezocht naar oplossingen die goed zijn voor ons bedrijf, nu en later.’
Laatste van Lasent B.V.
ICTroom benoemt Lasent als partner voor het inrichten van computerruimtes

Lasent realiseert twee duurzame ICT-ruimten

Koelen van ICT-ruimten met vrije lucht garandeert energiebesparing
Verstreken tijd: 6 jaar en 175 dagen
Lasent B.V. contact

Logo Lasent B.V.

info@lasent.nl
  www.lasent.nl
Lasent B.V. sociaal

Lasent B.V. tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4