www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauContentbureau
Datum: (6 jaar en 179 dagen geleden)
PR: LEWIS

Tweedehands automarkt in 2014: groeiend aanbod zuinige auto's en stijgende prijzen

Een toenemend aanbod van oldtimers en zuinige auto’s, een aanhoudende dominantie van Europese merken en een licht stijgende gemiddelde prijs. Dat zijn de verwachtingen die AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland, heeft voor de branche in 2014.

Prijs
AutoScout24 verwacht dat de gemiddelde prijs voor gebruikte auto’s in 2014 licht zal stijgen. Dit wordt veroorzaakt door krapte op de markt en het verwachte aantrekken van de economie.

Oldtimers
Overheidsmaatregelen zoals het afschaffen van het belastingvoordeel voor oldtimers hebben een direct zichtbaar effect op vraag en aanbod. Zo is de vraag naar oldtimers in de laatste maanden van 2013 gedaald met ruim 40%, terwijl er vier keer zoveel oldtimers worden aangeboden. In 2014 zet deze trend zich door.

Zuinige auto’s
De per 1 januari verdwenen vrijstelling van wegenbelasting voor kleine, zuinige auto’s is voelbaar op de tweedehands automarkt. Het aanbod van dergelijke auto’s is sinds mei 2013 met een kwart gestegen. AutoScout24 verwacht dat dit aanbod de komende maanden verder zal groeien.

Europa versus Azië
Europese auto’s blijven favoriet in Nederland. Azië is in opkomst, maar het eerste Aziatische merk in de lijst van meest gezochte automerken is Toyota op de elfde plek. De top van deze ranglijst bestaat volledig uit Duitse en Franse auto’s. Ook in 2014 zullen de Europese merken de tweedehands automarkt in Nederland domineren.

Hybride en elektrisch
Hoewel het aanbod van tweedehands elektrische en hybride auto’s in 2013 is verdubbeld (van 2.000 naar 4.000 exemplaren) is dit slechts een fractie van het totale aanbod van tweedehands auto’s, namelijk 0,02%. Ook het aantal zoekopdrachten naar elektrische en hybride auto’s is nog laag in vergelijking met het totaal aantal zoekopdrachten, namelijk 0,4%. Opvallend is dat er een stijgende vraag is vanuit het buitenland naar dergelijke Nederlandse wagens. Hybride auto’s lijken een tweede leven als taxi in het buitenland beschoren.

Verdwijnende auto’s
Ieder jaar verdwijnen er ook weer modellen van de Nederlandse markt. Zo zijn de vorige modellen van Opel Astra en Renault Espace al bijna uit het Nederlandse straatbeeld verdwenen. In 2014 verwacht AutoScout24 dat de modellen met grote benzinemotoren zoals SUV’s er aan moeten geloven en veel minder gesignaleerd zullen worden op de Nederlandse wegen.

Jurgen Vugts, directeur van AutoScout24 Nederland: “Het afgelopen jaar hebben we een spectaculaire groei doorgemaakt, zowel in het aantal aangeboden auto’s als het aantal bezoekers. Zo groeide het aanbod auto’s met maar liefst 25% en steeg het aantal bezoekers met 31%. Ook merken we dat steeds meer consumenten op hun smartphone of tablet op zoek gaan naar een nieuwe tweedehands auto. In 2014 zal deze trend zich verder doorzetten: mobiel vindbaar zijn wordt steeds belangrijker in de tweedehands autobranche.”

Over AutoScout24
AutoScout24 de grootste online automarkt van Europa. Maandelijks bekijken ruim 10 miljoen bezoekers de site. Er staan meer dan 2 miljoen advertenties op van onder andere nieuwe auto’s, occasions en motoren. In Europa maken ongeveer 40.000 autobedrijven gebruik van AutoScout24. AutoScout24 behoort tot de Scout24-groep. Scout24 is onderdeel van Deutsche Telekom.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Jurgen Vugts, algemeen directeur AutoScout24 Nederland B.V.
www.autoscout24.nl

Renate van der Wal / Sebastiaan Scheepers, LEWIS PR
Telefoon: 040 235 4600
Email: AutoScout24@lewispr.com
Laatste van AutoScout24
Wintersport: ruim helft Nederlanders geen idee hoe sneeuwkettingen te monteren

Piekmaand zoektocht naar tweedehands SUV

Tweedehands automarkt 2018: aantrekkende economie zorgt voor grotere auto’s met meer luxe
Verstreken tijd: 6 jaar en 179 dagen
AutoScout24 contact

Logo AutoScout24

AutoScout24 sociaal

AutoScout24 tweets

Logo Distology Nederland B.V.
Logo ID Control
Logo Korton Group
Logo Relined Fiber Network
Logo Avinty (GGZ)
Logo iQibt B.V.
Logo Heliview Conferences & Training
Logo Solmate
Logo Distology Nederland B.V.
Logo TRADUS
Logo Coastr
Logo ID Control
Logo Guardian360 bv
Logo Boys with Brains
Logo Broad Horizon
Logo Unexus B.V.
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo iQibt B.V.
Logo Orange Cyberdefense Netherlands B.V.
Logo PlanMen
Logo myBrand
Logo Arlington Research
Logo Unit4