www.LVTPR.nlwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlContentbureau
2477 volgers blijven op de hoogte!

Thema-middag / Seminar Agile werkt! (ja/nee) op 20 maart a.s.

Ongeveer twaalf jaar nadat het Agile Manifesto is opgesteld en inmiddels vele bedrijven vormen van Agile Software Development hebben ingevoerd, is het tijd om de balans op te maken. Meer flexibiliteit, snellere time-to-market, betere kostenbeheersing, betere aansluiting bij de business: enkele gouden beloftes op basis waarvan managers kozen voor deze nieuwe manier van werken. De praktijk blijkt een stuk weerbarstiger.

Op 20 maart aanstaande organiseert Bergler ICT een thema-middag die in het teken staat van Agile. Hierbij ligt de nadruk op praktijkervaringen en zullen een aantal relaties van Bergler ICT een unieke kijk in hun (gerenommeerde) organisaties geven. Daarnaast zullen wij verschillende praktijkproblemen en valkuilen aan bod laten komen. Verder geven wij handvatten hoe u hiermee om kunt gaan.

Onderwerpen:
  • Bergler maakt de balans op
  • Vecozo: ‘Agile opschalen naar corporate level’
  • Parkmobile: ‘Hoe kun je Agile werken als je klant dat niet wilt’
  • CAK: ‘Welke soft-skills heb je nodig om Agile te werken’
  • Jurgen Appelo: ‘How to change the world’
Waar: Postillion Hotel Utrecht Bunnik (Kosterijland 8, 3981 AJ Bunnik).
Wanneer: Donderdag 20 maart 2014
Aanvang: 13:30 uur – 17:45 uur (aansluitend wordt u een hapje en een drankje aangeboden)

Het programma wordt onderbroken voor een pauze met koffie, thee etc.
Alle deelnemers krijgen een exemplaar van het boek “How to change the world” van Jurgen Appelo.

Wij verwelkomen u graag op deze Bergler thema-middag. De deelname is gratis na aanmelding via deze pagina. Het aantal plaatsen is beperkt, plaatsing geschiedt in volgorde van binnenkomst. Uiterlijk 1 maart ontvangt u schriftelijk of telefonisch bericht. Gezien de inhoud van het programma is deze bijeenkomst zowel voor IT-managers als voor (marketing-) leidinggevenden geschikt.

Wij zien uw aanmelding graag voor 25 februari tegemoet!
Download hier het hele programma in PDF-formaat.

Programma:

‘Bergler maakt de balans op’
(Menno Jongerius)

Na meer dan een decennium Agile werken is het tijd de balans op te maken. Wat zijn de grootste uitdagingen waar organisaties tegenaan lopen en welke lessen kunnen we hieruit leren.

Over Menno Jongerius
Menno werkte in de periode 2005 – 2012 als architect en later CTO bij PAT Learning Solutions. Hij heeft sinds 2009 ervaring met Agile software development waarbij hij een mix van scrum en kanban heeft toegepast binnen de teams. Naast zijn werk blogt hij over Agile werken, is lid van de Agile open kitchen meetup groep en is gastdocent geweest bij Mastering Agile Development. In die rol heeft hij bij veel bedrijven mogen zien hoe Agile software development is toegepast. Ervaringen die hij graag deelt in deze presentatie.

Thema van de presentatie
Tijdens de presentatie blikken we terug op de oorspronkelijke doelen van Agile software development. We zien dat bij de implementatie van Agile software development organisaties moeite hebben om te focussen op waarde maximalisatie, waardoor men terugvalt op kostenbewaking in plaats van opbrengsten-bewaking. We zien dat het knap lastig is om de business en de IT samen te laten werken en dat focus op efficiëntie bedrijven minder effectief maakt. Tijd om de oorspronkelijke ideeën achter Agile software development opnieuw op waarde te schatten en praktisch handen en voeten te geven.

Vecozo: ‘Agile opschalen naar corporate level’
(Ronny Kennes)

Vecozo biedt een portaal waarmee ketenpartijen in de zorg snel, veilig en eenvoudig informatie met elkaar uitwisselen. Vecozo levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de ICT ruggengraat van onze zorg.

Over Ronny Kennes
Ronny Kennes is sinds 2006 werkzaam als IT manager bij Vecozo. Hij heeft Agile software ontwikkeling bij Vecozo geïntroduceerd en gebracht tot waar het nu is. Ronny heeft met een dosis lef, doorzettingsvermogen en gezond verstand niet alleen de werkwijze binnen de IT afdeling veranderd, maar de hele organisatie.

Thema van de presentatie
Ronny neemt ons mee in het Agile avontuur van zijn organisatie. Hoe heeft hij gezorgd dat de teams daadwerkelijk iedere twee weken software opleveren die in productie kan? Hoe heeft hij de projecten samengevoegd tot één corporate backlog zodat de teams samen kunnen werken aan de meest waardevolle zaken?

ParkMobile: ‘Hoe kun je Agile werken als je klant niet wil?’
(Dirk van de Schraaff)

Slim parkeren via je mobiel. ParkMobile levert het platform en de apps die dit mogelijk maken. Daarnaast heeft ParkMobile een vergunningensysteem ontwikkeld waardoor gemeentes hun parkeervergunningen eenvoudig kunnen beheren.

Over Dirk van de Schraaff
Dirk werkt sinds 2006 bij Parkmobile en is vanaf 2010 als Software Development Director verantwoordelijk voor de ICT van Parkmobile en Park-line in Europa. In 2010 is Agile software ontwikkeling geïntroduceerd binnen Parkmobile en zijn beide ontwikkelteams volledig op Agile overgestapt. Doordat de teams in verschillende omgevingen werken is heel goed te bepalen waar Agile zonder concessies kan worden toegepast en wanneer er knelpunten ontstaan. Dit levert interessante inzichten op die van belang kunnen zijn voor andere bedrijven.

Thema van de presentatie
Als organisatie kun je nog zo Agile willen werken, wat kun je doen als je klant niet mee wil? ParkMobile loopt veel tegen dit soort projecten aan. Enerzijds omdat ze inschrijven op Europese tenders, anderzijds omdat ze klanten hebben die verplichten dat projecten op hun manier worden opgepakt en gerapporteerd. Hoe kun je in deze situatie toch zo Agile mogelijk werken en biedt dit nog meerwaarde?

CAK: ‘Welke soft-skills heb je nodig om Agile te werken’
(Rens van Rijn)

Het CAK heeft een centrale positie in de zorg bij het uitvoeren
van financiële regelingen en informatietaken. Het CAK int de eigen bijdragen voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de WMO. Daarnaast is zij verantwoordelijk voor de financiering van AWBZ-instellingen en de uitbetaling van de Compensatie Eigen Risico (CER) en de Wet tegemoetkoming voor chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg).

Over Rens van Rijn
Rens is manager IT-Development bij het Centraal Administratie Kantoor. Zijn afdeling richt zich op softwareontwikkeling waarbij gebruik wordt gemaakt van Oracle, Microsoft .Net, BeInformed en Java. Resultaatgericht samenwerken en verantwoordelijkheid zijn voor hem belangrijke kerncompetenties. Naast de ervaring met methoden als ‘waterval’ en DSDM heeft Agile software development bij het CAK sinds 2010 een vlucht genomen door de introductie van SCRUM. In de rol van projectleider, lijnmanager en Agile-coach heeft Rens dit mogen ervaren.

Over de presentatie
Het Agile realiseren en opleveren van software is mensenwerk. Mensen die methoden en technieken aanleren maar dit als medewerker tot een succes maken. Het slagen van Agile development hangt daarmee ook af van soft skills, ‘het willen en kunnen werken in een Agile omgeving’. Het willen samenwerken in een organisatie die verandert én intrinsiek gemotiveerd zijn om jezelf continu te verbeteren. Dit in een omgeving waar gestuurd wordt op eigen verantwoordelijkheid en commitment, maar best effort een veel gebruikt woord is.

‘How to change the World’(Jurgen Appelo)
Jurgen Appelo is de schrijver van “Management 3.0”. Zijn blog staat wereldwijd op de 3e plek van meest populaire “Agile” blogs. Hij is als spreker in binnen- en buitenland regelmatig op grote podia te vinden.

Over de presentatie
Om de doelen van Agile software ontwikkeling maximaal te benutten in je organisatie staan er nogal wat veranderingen op stapel. De manier waarop mensen samenwerken, de manier van leidinggeven en de manier waarop projecten vorm krijgen worden allemaal beïnvloed door de nieuwe manier van werken. Hoe ga je als managers in een organisatie daar mee om zodat je je doelen bereikt?