www.LVTPR.comContentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nl

Lexmark neemt PACSGEAR over

Naarden - 10. October 2013

Lexmark, Inc (NYSE: LXK) heeft de overname aangekondigd van PACSGEAR. Deze toonaangevende leverancier biedt zorgaanbieders connectivity-oplossingen waarmee zij medische afbeeldingen en andere zorg-gerelateerde documenten kunnen vastleggen, beheren en delen. Daarnaast bieden ze de mogelijkheid om dergelijke documentatie te integreren met bestaande beeldbanken, communicatiesystemen (PACS) en elektronische patiëntendossiers (EMR). Het overnamebedrag bedraagt ongeveer 54 miljoen dollar.

PACSGEAR zal rapporteren aan Perceptive Software. Door deze overname kan Perceptive Software zich op een unieke wijze positioneren. Het bedrijf kan nu een leverancier-neutraal, gestandaardiseerd medisch content platform aanbieden, waarmee zorginstanties medisch beeldmateriaal en andere documenten kunnen vastleggen, beheren en met elkaar kunnen delen via een EMR en via PACSGEAR-technologie.

Met de technologische oplossingen voor de gezondheidszorg van PACSGEAR kan iedere afdeling documenten, foto’s en video’s, infraroodbeelden en andere beelden met elkaar delen via elke PACS of EMR. Medisch personeel met specialiteiten zoals radiologie, cardiologie of orthopedie kunnen toegang krijgen tot, bekijken en delen van medische beelden van patiënten. Daarnaast kunnen ze de resultaten eenvoudiger analyseren. Hierdoor verbetert de patiëntenzorg en wordt de informatie-uitwisseling vereenvoudigd.

PACSGEAR complementeert de bestaande content management- en workflow-oplossingen en het Vendor Neutral Archive platform (VNA) van Perceptive Software. Hierdoor hebben verschillende zorgaanbieders universele toegang tot patiëntendossiers, afbeeldingen en andere informatie over patiënten, zowel binnen hun eigen systemen als onderling.

PACSGEAR is wereldwijd actief in meer dan 50 landen en de oplossingen worden ingezet in de helft van alle Amerikaanse ziekenhuizen. Klanten zijn onder andere Kaiser Permanente, Henry Ford Health System, Hospital Corporation of America (HCA), Mount Sinai Hospital, Stanford Hospital & Clinics en het medisch centrum van de universiteit van Chicago.

De acquisitie van PACSGEAR illustreert Lexmark’s huidige strategie om kapitaal doelmatig te investeren. Lexmark kiest voor investeringen die de groei stimuleren en die zorgen voor een uitbreiding van hun software- en oplossingsmogelijkheden. Tegelijkertijd zijn gemiddeld meer dan 50% van de vrije geldstromen teruggekeerd naar de aandeelhouders door het uitkeren van kwartaaldividenden en het inkopen van eigen aandelen. Lexmark heeft sinds medio 2011 meer dan 600 miljoen dollar uitgekeerd aan aandeelhouders in de vorm van dividenden en inkopen van aandelen.

“De gezondheidszorg digitaliseert steeds meer content: van X-rays en MRI’s tot verzekeringsdocumenten. Leveranciers vinden het daarentegen moeilijk om oplossingen in te zetten die hen helpen om te gaan met alle ongestructureerde informatie” zegt Paul Rooke, CEO en voorzitter van Lexmark. “De overname van PACSGEAR zorgt ervoor dat de oplossingen van Lexmark zorgaanbieders nog beter kunnen helpen met het vastleggen en verwerken van digitale content. Tevens zorgt Lexmark ervoor dat die informatie gekoppeld is aan de juiste applicaties en dat die informatie toegankelijk is voor de juiste personen om zo de best mogelijke kwaliteit van de gezondheidszorg te garanderen.”

“Perceptive Software biedt zorgaanbieders een uitgebreid aanbod van technologieën voor klinisch- en bedrijfsmatig gebruik. Denk hierbij aan proces- en content management, intelligent capture en enterprise search voor het beheren van ongestructureerde bedrijfsinformatie; VNA voor het bekijken en beheren van klinische content en door de toevoeging van PACSGEAR ook het toonaangevende PACS connectivity-platform voor het vastleggen, beheren en delen van medische afbeeldingen”, zegt Scott Coons, CEO en president van Perceptive Software en vice president van Lexmark. “Met deze acquisitie kan Perceptive zich op een unieke manier positioneren doordat we heel veel soorten content van zorgaanbieders kunnen beheren.”

“PACSGEAR en Lexmark delen de visie om content beschikbaar te maken binnen de gezondheidzorg, waar en wanneer het ook nodig is”, zegt Brian J. Cavanaugh, president van PACSGEAR. “We zijn erg verheugd dat we de technologie van PACSGEAR toe mogen voegen aan het ruime portfolio van oplossingen voor de gezondheidzorg die Lexmark nu al aanbiedt.”

Verdere informatie:

Over Lexmark
Lexmark heeft een unieke focus op het verbinden van ongestructureerde, geprinte en digitale informatie binnen bedrijven met de processen, applicaties en mensen die dit het meeste nodig hebben. Wilt u meer informatie over Lexmark? Surf dan naar www.lexmark.nl.

Blijf op de hoogte van Lexmark: bekijk de Lexmark Facebook-pagina en volg ons op Twitter via @LexmarkNL.

Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark International, Inc., gedeponeerd in de Verenigde Staten en/of in andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Rosalie Heikens van LEWIS PR
Tel: +31 (0)40 235 4600
E-mail: rosalie.heikens@lewispr.com
www.lewispr.com

Petra Nemitz van Lexmark
E-mail: petra.nemitz@lexmark.com
Laatste van Lexmark International
Lexmark verbetert wereldwijd partnerprogramma

Lexmark levert veelzijdige A3-MFP's voor middelgrote werkgroepen

Lexmark ontvangt Summer 2018 Pick-award
Lexmark Intern.. contact

Logo Lexmark International

Lexmark Intern.. sociaal

Lexmark Intern.. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel