www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlContentbureau

Lexmark kondigt overname Saperion aan

Naarden - 27. August 2013
  • Saperion AG is een in Europa gevestigde leider in Enterprise Content Management-oplossingen, met een focus op het leveren van document archivering- en workflow-oplossingen
  • Saperion verstevigt de positie van Perceptive Software in de Europese Enterprise Content Management-markt
  • Saperion zal Lexmark gaan versterken in haar strategie om het platform, de producten en de oplossingen aan te bieden die bedrijven nodig hebben om uitdagingen op het gebied van informatie aan te gaan
  • De aangekondigde acquisitie van Saperion illustreert Lexmark’s huidige strategie om kapitaal doelmatig te investeren
Lexmark, Inc (NYSE: LXK) heeft de overname aangekondigd van het Duitse Saperion AG. Deze leverancier en ontwikkelaar van Enterprise Content Management (ECM)- en business process management (BPM)-software, staat in Europa bekend als leider. Het overnamebedrag is ongeveer $ 72 miljoen. Zodra de transactie is voltooid, zal Saperion rapporteren aan Perceptive Software.

De ECM- en BPM-producten van Saperion zijn voorzien van een platformonafhankelijke, meertalige architectuur. Hierdoor zijn de oplossingen schaalbaar en eenvoudig te integreren met alle grote ERP, e-mail en document management systemen. Saperion heeft ook vooraanstaande cloud-gebaseerde en mobiele ECM-oplossingen ontwikkeld waarmee werknemers eenvoudig en op intuïtieve wijze toegang tot belangrijke documenten kunnen krijgen, zelfs als ze niet op kantoor zijn. Het aanbod stelt bedrijven in staat om toenemende hoeveelheden aan informatie op efficiënte wijze te beheren, bedrijfsprocessen te automatiseren en te stroomlijnen en een verhoogde productiviteit te realiseren.

Saperion heeft een groot klantenbestand bestaande uit zowel middelgrote bedrijven als multinationals zoals Schindler, E.ON, Fleurop, Henkel, Lufthansa, Vodafone, Daimler en Siemens.

Deze overname past goed bij de strategie van Lexmark die draait om doelgericht investeren in acquisities die de groei stimuleren en de mogelijkheden van software en oplossingen vergroten. Tegelijkertijd zijn gemiddeld meer dan helft van de vrije geldstromen teruggekeerd naar de aandeelhouders door het uitkeren van kwartaaldividenden en het inkopen van eigen aandelen. Lexmark heeft sinds medio 2011 meer dan $ 600 miljoen uitgekeerd aan aandeelhouders in de vorm van driemaandelijkse dividenden en aandeleninkoop.

Lexmark behoudt een sterke liquide positie met een sterk verleden in het generen van geldstromen.

De transactie werd aan de verkoopzijde geleid door ViewPoint Capital Partners. Dit is Saperion’s grootste aandeelhouder en investeerder.

De afronding van de voorgenomen acquisitie is onderhevig aan wettelijke goedkeuring in Duitsland en andere gebruikelijke voorwaarden. De acquisitie zal naar verwachting in het derde kwartaal van 2013 afgerond zijn.

“Lexmark blijft haar content- en procesmogelijkheden verdiepen en uitbreiden, waardoor wij beter in staat zijn om onze klanten te helpen hun ongestructureerde informatiestromen te beheren”, stelt Paul Rooke, Chairman en Chief Executive Officer van Lexmark. “Zodra de overname is voltooid, zal Saperion Lexmark versterken in haar evolutie van een wereldwijde leider in imaging- en output-technologieën naar een aanbieder van end-to-end oplossingen.”

“Het team bij Saperion heeft sterke proces-en content management-technologieën gebouwd, zoals mobiele en cloud-gebaseerde ECM-oplossingen, die worden gebruikt door middelgrote en grote organisaties in heel Europa”, zegt Scott Coons, President en Chief Executive Officer van Perceptive Software en Vice President van Lexmark. “Saperion zal zich aansluiten bij Perceptive’s wereldwijde team van experts op het gebied van proces -en content management. Tegelijkertijd zal de sterke positie van Saperion in de Europese markt de wereldwijde aanwezigheid van Perceptive versterken.”

“De samenwerking met Perceptive zal nieuwe deuren openen voor Saperion”, stelt Herbert Lorch, Chief Executive Officer van Saperion. “We zullen in staat zijn om onze oplossingen te bieden en te ondersteunen in regio’s waar we voorheen niet actief waren. Onze klanten zullen baat hebben bij onze grotere internationale aanwezigheid en wereldwijd opererende bedrijven zullen een nog betere ondersteuning krijgen.”

Over Lexmark
Lexmark heeft een unieke focus op het verbinden van ongestructureerde, geprinte en digitale informatie binnen bedrijven met de processen, applicaties en mensen die dit het meeste nodig hebben. Wilt u meer informatie over Lexmark? Surf dan naar www.lexmark.nl.

Blijf op de hoogte van Lexmark: bekijk de Lexmark Facebook-pagina en volg ons op Twitter via @LexmarkNL.

Lexmark en Lexmark met het diamantlogo zijn handelsmerken van Lexmark International, Inc., gedeponeerd in de Verenigde Staten en/of in andere landen. Alle andere handelsmerken zijn eigendom van hun respectievelijke eigenaars.

Over Saperion AG
Saperion is een Europese fabrikant van high-performance Enterprise Content Management-software voor middelgrote bedrijven en multinationals. Het bedrijf is partner van grote mondiale spelers en biedt hen een eenvoudige benadering, een enorme flexibiliteit en een indrukwekkende reactiesnelheid. De missie van Saperion is om organisaties, mensen en processen bij elkaar te brengen zodat ze sneller kunnen reageren en betere beslissingen kunnen nemen in de dynamische markten van tegenwoordig. Ongeveer 2.000 bedrijven over de hele wereld en in vrijwel elke industrie gebruiken de oplossingen van Saperion om de kwaliteit van hun producten te verbeteren, de klanttevredenheid te verhogen, kosten te verlagen en zich te differentiëren van de concurrentie. De producten van Saperion richten zich op drie kernpunten waar veel bedrijven mee te maken hebben: procesoptimalisatie, juridische compliance en security en integratie van informatie. Meer informatie is te vinden op: www.saperion.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Janneke de Vries van LEWIS PR
Tel: +31 (0)40 235 4600
E-mail: janneke.devries@lewispr.com
www.lewispr.com

Petra Nemitz van Lexmark
E-mail: petra.nemitz@lexmark.be
Laatste van Lexmark International
Lexmark verbetert wereldwijd partnerprogramma

Lexmark levert veelzijdige A3-MFP's voor middelgrote werkgroepen

Lexmark ontvangt Summer 2018 Pick-award
Lexmark Intern.. contact

Logo Lexmark International

Lexmark Intern.. sociaal

Lexmark Intern.. tweets

Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo PA Consulting
Logo Zoom
Logo Red Hat, Inc.