www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (8 jaar en 61 dagen geleden)

ICT Automatisering en gConcepts werken samen aan een innovatief Telematics concept voor elektrisch stadsvervoer

Intelligent vervoer wordt realistisch stadsbeeld

ICT Automatisering (ICT), de beursgenoteerde ICT-dienstverlener en gConcepts, de onderneming die zich inzet voor het ontwikkelen en uitvoeren van milieuvriendelijke vervoersconcepten, slaan de handen ineen bij de ontwikkeling van een uniek stadsvervoer concept. De overeenkomst tussen ICT en gConcepts houdt in dat ICT het platform ontwikkelt die de verbinding tussen het voertuig en de stadsinfrastructuur tot stand brengt.

Deze zogenaamde vehicle-2-infrastructure Telematics oplossing is de basis om de voertuigen te integreren in haar directe omgeving zodat deze kunnen worden voorzien van allerlei on-demand gebruiksgemak (optimale routing, informatie, entertainment) en andersom altijd positie-informatie bekend is om zo efficiënt mogelijk elektrisch te vervoeren.

Volgens gConcepts gaan lichte elektrische voertuigen een steeds grotere rol vervullen in toekomstig stadsvervoer. Frank van de Vorm, directeur gConcepts: “Wij zetten ons in voor milieuvriendelijke vervoersconcepten. Binnen steden is grote behoefte aan vervoer zonder negatieve bijeffecten als CO2 uitstoot en geluidsoverlast. Wij hebben ICT gevraagd om passende features te ontwikkelen voor schone en intelligente voertuigen. De ervaring die ICT heeft met nieuwe ontwikkelingen binnen de automotive sector is een goed basis voor onze samenwerking.”

Het verschil met de bestaande elektrische vervoeroplossingen is dat gConcepts haar oplossingen afstemt op de behoefte binnen een stad, met daarin passende features, zonder het voertuig onnodig sneller, zwaarder en dus duurder te maken. Dit betekent dat volledig elektrisch personen- en goederenvervoer voor een aantrekkelijke tarief aangeboden kan worden zonder de luchtkwaliteit aan te tasten. gConcepts heeft al lichte elektrische voertuigen rijden in Den Haag en Amsterdam voor personenvervoer over korte afstanden, daarnaast worden de voertuigen in enkele steden ingezet om maaltijden en pakketten te bezorgen. De bedoeling is dat dit de komende jaren verder gaat groeien.

Eeuwke Wielinga, Sales Director ICT Automatisering, Automotive: “Voertuigen zullen in de toekomst een geïntegreerd netwerk vormen waarmee wij als industrie samen in de gelegenheid worden gesteld om de problemen op het gebied van verkeersopstopping, vervuiling en mobiliteit aan te pakken. Het voertuig zal meer en meer interactie krijgen met de infrastructuur en met andere voertuigen om optimaal vervoer mogelijk te maken, bijvoorbeeld automatisch volgen met ontwijken van verkeersopstoppingen. Onze ervaring en kennis direct vanuit voertuig oplossingen naar de infrastructuur toe en andersom: vanuit cloud oplossingen naar het voertuig toe, komt goed van pas om het groene vervoer van gConcepts te voorzien van een innovatieve Telematics oplossing.”

Vorig jaar kondigde ICT haar samenwerking met GreenFlux aan. Het betreft hier een platform waarmee het laadpunten netwerk voor elektrisch vervoer opgezet en beheerd gaat worden. De samenwerking met gConcepts past binnen het duurzaamheid beleid van ICT. Meer informatie over het duurzaamheid beleid vindt u hier

Profiel ICT
ICT Automatisering stelt zich tot doel bedrijfs-, productie- en communicatieprocessen bij onze afnemers te versoepelen, te vereenvoudigen en te verbeteren. Wij doen dit op basis van hoogwaardige technologische kennis. Kennis die wij presenteren in de vorm van inventieve en effectieve product/marktcombinaties. ICT is ingedeeld naar de markten, die wij bedienen. Wij kennen zes Verticals: Logistics, Automotive, Machine & Systems, Industrial Automation, Energy en Healthcare. Iedere vertical bestaat uit professionals met specifieke kennis en expertise van producten en processen van een markt. Kijk voor meer informatie op www.ict.eu/nl

Profiel gConcepts
gConcepts ontwikkelt en exploiteert milieuvriendelijke vervoersconcepten met de ambitie om binnensteden schoner en stiller te maken. Door toenemende urbanisatie en mobiliteit is er een sterk groeiende vraag naar kwalitatief hoogwaardig en duurzaam personen- en goederenvervoer. De huidige techniek heeft op deze vraag geen bevredigend antwoord. Het eerste initiatief van gConcepts is gCab, een fijnmazig vervoersysteem op basis van de gCar, het eerste Light Urban Vehicle (LUV). Vanaf 2009 draait gCab op proef in Den Haag en sinds kort ook in Amsterdam.

Voor nadere Informatie:
Femmy de Rijk, Marketing & Communications ICT Automatisering N.V.
Telefoon: +31 (0)6 10 51 3745. E-mail: Femmy.de.rijk@ict.eu

Frank van der Vorm, Directeur gConcepts b.v.
Telefoon: +31 (0)654 332555. E-Mail: frankvandervorm@gconcepts.eu

Laatste van ICT Group N.V.
ICT REPORTS REVENUE AND EBITDA GROWTH

ICT Group completes acquisition Yellowstar

Q3 2020 RESULTS ICT GROUP
Ivanti breidt het Ivanti Neurons Platform uit met automatiseringsmogelijkheden voor HR en Facility Managers