www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (8 jaar geleden)
PR: ItsaRep

SAP blijft grootste speler op ERP-markt

Breda, 14 mei 2013 – Twee derde van de Nederlandse bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers maakt gebruik van een ERP-oplossing. Van de locaties met ERP-software geeft vervolgens een derde aan dat het een oplossing van SAP betreft. Vooral bij de grotere locaties, vestigingen van Fortune 500 bedrijven of locaties van bedrijven met meer dan 2.500 medewerkers in Nederland, kent SAP een sterke vertegenwoordiging. Bijna de helft van de locaties in dit segment gebruikt een SAP-toepassing. Ook bij instellingen uit de publieke sector, overheid, onderwijs en gezondheidszorg, heeft SAP een flinke voorsprong op de competitie. Bij bedrijven tot 250 medewerkers (medium sized businesses) en 250 tot 2.500 medewerkers liggen de cijfers voor de verschillende leveranciers dichter bij elkaar. Dit blijkt uit analyse van Computer Profile van circa 5.000 gesprekken die de afgelopen 12 maanden zijn gevoerd met Nederlandse commerciële en publieke instellingen over het gebruik van bedrijfskritische applicaties.

Van de bedrijfsvestigingen met 50 of meer medewerkers maakt 11 procent gebruik van Microsoft Dynamics. Bij commerciële bedrijven met 50 tot 250 medewerkers en 250 tot 2.500 medewerkers ligt Microsoft maar een procentpunt achter op de nummer(s) 1 in die segmenten. Ook bij locaties van multinationals en Fortune 500 bedrijven heeft Microsoft inmiddels een aardige voet tussen de deur weten te krijgen; ruim 10 procent van deze locaties gebruikt Dynamics. Het grootste deel, namelijk tweederde, van de gevonden Dynamics-oplossingen betreft Dynamics NAV, een derde betreft Dynamics AX. Overall is Exact de nummer drie leverancier van ERP-software. Exact is relatief sterk in een aantal deelmarkten. In het segment medium sized businesses is Exact marktleider en in het publieke domein neemt de organisatie de tweede plaats in. Deze tweede plaats is vooral te danken aan de sterke positie die Exact inneemt in het onderwijs. Oracle ERP wordt voornamelijk gebruikt door de grotere organisaties in het publieke domein (in het bijzonder de overheid) en door multinationals.

Maatwerkoplossingen op het gebied van ERP komen nog steeds bij een kleine 6 procent van alle bedrijfsvestigingen voor. Het meest in het oog springt het gebruik van maatwerk in de transportsector. Hier geeft 23 procent van de locaties aan gebruik te maken van een op maat gesneden ERP-toepassing. Ook in het handelssegment en in de industrie ligt het gebruik van maatwerkoplossingen met 10 procent ver bovengemiddeld. Het aantal leveranciers dat bij ten minste 1 procent van alle bedrijfsvestigingen in gebruik is, bedraagt minder dan 10. Partijen met een verspreidingsgraad onder de 1 procent richten zich in veel gevallen op een specifiek marktsegment, zoals op bouw- en installatiebedrijven, de hotelbranche of woningcorporaties.

Een op de zeven ERP-pakketten draait bij dienstverlener
Aan de ruim 5.000 bedrijfsvestigingen is gevraagd of er gebruik wordt gemaakt van een ERP-toepassing. Duidelijk wordt ook dat deze software in de meeste gevallen niet op servers op de eigen locatie draait. Ongeveer 41 procent van de geïnventariseerde ERP-toepassingen draait nog wel lokaal. Dat zijn dan vooral de ERP-pakketten bij bedrijven tot 250 medewerkers. Bij publieke instellingen en bedrijfsvestigingen van multinationals draait meer dan de helft van de gevonden ERP-toepassingen in een datacenter binnen de eigen organisatie. In totaal wordt 16 procent van de geïnventariseerde ERP-pakketten gehost in een datacenter van een externe dienstverlener, hierin zijn de oplossingen die door dienstverleners als private cloud worden bestempeld inbegrepen. Ongeveer 3 procent van de gevonden oplossingen draait in de publieke cloud.

Meer onafhankelijke data-analyses voor de ICT-industrie zijn te vinden op www.computerprofile.com/products/analytics-product.

-----------------

Noot voor de redactie:
Bijlage 1: ERP-leveranciers per marktsegment
Bijlage 2: Penetratie leveranciers
Bijlage 3: Penetratie ERP per branche
Bijlage 4: Locatie ERP-oplossing

Over Computer Profile Benelux
Computer Profile is een zelfstandige adressen- en informatieleverancier voor de ICT-industrie met vestigingen in Brussel en Breda. Computer Profile beschikt over de Top 30.000 database met 150.000 contactpersonen van het Benelux bedrijfsleven en overheid. Naast adressen en contactpersonen brengt Computer Profile de huidige en toekomstige ICT-infrastructuren in kaart. Maandelijks houdt Computer Profile duizenden interviews onder de Top 30.000 ICT decision makers in de Benelux. De onafhankelijke data-analyses die hieruit voortkomen, bieden een voortschrijdend inzicht in de trends op ICT-gebied.

Als initiatiefnemer van de European Market Intelligence Group (EMIG) biedt Computer Profile dezelfde informatie van andere Europese landen. Daarnaast hebben alle aangesloten organisaties binnen deze groep de beschikking over eigen callcenters met native speakers voor leadgeneratie campagnes. Meer informatie is te vinden op www.computerprofile.com of www.emi-group.com. Of volg Computer Profile via Twitter.

Meer informatie:
Marcommit PR
Femke Jansen
Tel. +31(0)35 582 27 30
E-mail: computerprofile@marcommit.nl

Laatste van Computer Profile
VMware versterkt marktaandeel servervirtualisatie

Groot deel Nederlandse bedrijven heeft geen beleid voor flexwerken

Verheijen versterkt marketingteam Computer Profile
Qexpertise lanceert volledig nieuwe website

Zoom gaat meerjarig partnerschap met de European Tour aan

€150,00 claimen van HP?

NTT Global Threat Intelligence Report: stijging van 300 procent in aanvallen van opportunistic targeting

Maak een succes van elke meeting, met de nieuwe generatie van Poly’s populairste draadloze headset voor top-‘Focus’

Banking Circle sluit zich bij P27 aan om betalingsecosysteem Nordics te ondersteunen

Lightspeed en Google helpen retailers bij het verhogen van hun lokale winkelomzet

Verhoek Europe kiest voor Thinkwise low-code platform om Transport Management Systeem te vervangen

Uitzendorganisatie Abiant gaat datagedreven werken: ilionx implementeert Microsoft Azure en Power BI

IT-organisaties verruilen hun VPN voor Zero Trust

Geschillencommissie bepaalt dat klanten van VodafoneZiggo eigen modem mogen gebruiken

Beyond Identity breidt activiteiten uit naar Benelux

Quantum Delta NL lanceert LightSpeed om13,6 miljard euro investeringspotentieel aan te boren

Onderzoek Financial Times: Wat scheidt de automatisering “Koplopers” van “Achterblijvers” in de financiële dienstverlening?

Toucan Toco lanceert native integratie met data cloud platform Snowflake

Razer introduceert vernieuwde Razer Blade 15 Advanced Model met nieuwe Intel-processor

Veeam rapporteert 25% groei in Q1 2021

Acer kondigt gaminglaptops Predator Triton 300, Predator Helios 300 en Nitro 5 aan met nieuwe 11e generatie mobiele processoren uit Intel Core H-serie

Webfleet Solutions breidt uit in Centraal- en Oost-Europa met aanwezigheid in Hongarije

Appian onthult nieuwste versie van het Appian Low-code Automation Platform
Verstreken tijd: 8 jaar
Computer Profi.. contact

Logo Computer Profile

Computer Profi.. sociaal

Computer Profi.. tweets

Logo Maunt
Logo ESTG
Logo Adwise
Logo Webton
Logo Mulder-Hardenberg
Logo ValidSign
Logo eV-ict
Logo Klantcontact Partnership Studie (KPS)
Logo BIM4Production
Logo 123zakelijk
Logo Music in Brands
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Priemo
Logo Techone B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Cellnex
Logo Techniekopleiding.nl
Logo GNX
Logo Visma | Raet