Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (9 jaar en 122 dagen geleden)

Avans kiest voor schaalbaarheid in VDI

Avans hogeschool besloot in 2012 een pilot project te starten rondom het virtualiseren van pc's (vdi) binnen de Academie voor Industrie en Informatica. Michiel van de Pas, verantwoordelijk voor it-beheer binnen de academie, legt de beweegredenen uit alsmede de uitdagingen, leermomenten en gekozen oplossingen binnen dit betreffende project waarin Scense Workspace Management en DHS Informatisering een onderscheidende rol hebben gespeeld.

Avans Hogeschool heeft studenttevredenheid hoog in het vaandel staan. Kwaliteit van onderwijs zit in het dna van de hele organisatie. Korte lijnen in de organisatie, een hoge betrokkenheid van alle medewerkers en moderne en vernieuwende faciliteiten zorgen er dan ook al jaren voor dat Avans Hogeschool de koppositie bekleed in diverse vergelijkende onderzoeken.

Een belangrijk onderdeel van de hogeschool is de Academie voor Industrie en Informatica. Binnen de hogeschool één van de best presterende onderdelen. Van de Pas omschrijft de academie op het gebied van it, als zijnde de kweekvijver voor de rest van de organisatie. Pilotprojecten rondom de virtualisatie van servers, de ondersteuning van Apple-systemen en de uitrol van Windows 7 zijn binnen deze academie gestart om vervolgens breed te worden uitgerold.

De instroom van nieuwe studenten is dit jaar weer met 12 procent gegroeid, legt Van de Pas uit. Dit heeft uiteraard ingrijpende consequenties voor de organisatie maar ook voor de it-systemen. 'Wij hadden dan ook behoefte aan een schaalbare oplossing voor pc-virtualisatie die makkelijk mee kon groeien met de groei in aantallen studenten. Tevens was het zaak dat we de complexiteit konden terugdringen, dat de oplossing veilig was in verband met examenweken en dat de uitrol van nieuwe virtuele pc's snel kon worden uitgevoerd na elk lesblok.'

'De pc-omgeving van de zes opleidingen binnen de academie kent een complexe mix van pc-architecturen. De nieuwe oplossing diende dan ook verschillende typen devices en architecturen te ondersteunen waaronder 32- en 64-bits besturingssystemen, Windows XP en Windows 7, Apple-systemen en uiteraard devices van de studenten zelf: het zogenaamde bring your own device-concept. Om de studenttevredenheid op het niveau te houden wat de buitenwacht van ons verwacht, konden we bijna niet anders dan onze studenten op dat vlak tegemoet te komen.'

Eén van de belangrijkste onderdelen van de oplossing betrof de methode om studenten te voorzien van software. De Academie gebruikte hiervoor onder andere Microsoft App-V. Omdat deze oplossing niet afdoende functionaliteit bood om alle software op een betrouwbare en efficiënte manier beschikbaar te stellen, ging Van de Pas op zoek naar een aanvullende oplossing. Via een zoektocht op internet kwam hij terecht bij de oplossingen van Scense.

Scense Workspace Management

Van de Pas legt uit: 'Scense biedt de mogelijkheid om software gevirtualiseerd met App-V beschikbaar te stellen aan de studenten. Mocht het niet lukken om een software applicatie te virtualiseren met App-V, dan ondersteunt Scense ook de uitrol van software gepacked met VMware ThinApp of software gepackaged op de gebruikelijke manier met Windows Installer of als een generieke installer. Dit alles vanuit één beheerconsole. Vanuit dezelfde console hebben we ook de gebruikers-profielen van de studenten onder controle en kunnen we onze it-richtlijnen en policies implementeren. Scense biedt ons dan ook alle functionaliteit die nodig is om vanuit één virtueel image een volledig functionerende en veilige virtuele-pc aan te bieden.'

Tijdens zijn zoektocht naar een distributeur van Scense kwam Van de Pas uit bij DHS Informatisering. Naast de kennis van Scense bood de kennis en ervaring van DHS met vdi-implementaties van diverse omvang en complexiteit direct meerwaarde voor Avans bij het oplossen van een aantal uitdagingen tijdens de vdi-implementatie. Tevens biedt DHS dienstverlening van hoog niveau en hebben zij een snelle implementatie verzorgd.

Leveranciers van vdi-oplossingen zijn vaak optimistisch in het voorstellen van de systeemeisen voor hun oplossing, legt Van de Pas uit. 'Daarom wil ik iedereen die overweegt een vdi-traject te starten, waarschuwen vooral niet te beknibbelen op de kosten. Ga er voor de volle 100 procent voor! Tijdens de eerste uitrol van virtuele-pc's, bleek de performance in ons geval namelijk abominabel. De tijd die benodigd was om de virtuele-pc's te creëren en aan te bieden aan de studenten duurde daardoor veel te lang, waardoor de examenperiode in gevaar kwam. We moesten dan ook terugvallen op de oude methode van handmatig re-imagen van de pc's.'

'Wij hebben dit probleem voorgelegd aan DHS', vervolgt hij. 'Ze hebben ons een aantal oplossingen voorgesteld om de performance van de gehele vdi-omgeving te verhogen. Uiteindelijk zijn we uitgekomen op het gebruik van ssd-schijven in combinatie met FusionIO drives. We hebben het gebruik qua kosten en performance geoptimaliseerd door de replica’s voor de virtuele-pc’s op te slaan op ssd-schijven. Van deze schijven hoeft namelijk enkel gelezen te worden. Voor de delta’s die ook schrijfacties nodig hebben, gebruiken we de FusionIO drives.

Met de voorgestelde aanpassingen van DHS, heeft de Academie nu een vdi-omgeving die voldoet aan de eisen die worden gesteld in een complexe en kritische omgeving als die van een hogeschool. Zij is nu in staat om vanuit één standaard image elke leerling te voorzien van een virtuele pc: via een zero-cliënt kastje, op een Apple-pc of op het device van de studenten zelf. De omgeving groeit nu eenvoudig mee met de hogeschool en wordt door de ondersteuning van studenten-devices nu ook meer gebruikt. De juiste inzet van hardware en software heeft er tevens voor gezorgd dat al deze voordelen werden bereikt tegen de kosten van een regulier pc-vervangingsproject.

Toekomstplannen

Met de implementatie van de vdi-omgeving en de ondersteuning van byod maakt de Academie, volgens Van de Pas, haar rol als kweekvijver binnen Avans meer dan waar. 'Wij verwachten dan ook binnen afzienbare tijd dat de gehele hogeschool wil profiteren van de behaalde voordelen. Met DHS als klankbord en ondersteuning zijn wij in elk geval klaar voor de komende vernieuwende projecten. Tevens is de continuïteit van it nu gewaarborgd binnen de Academie. Ook voor Scense verwachten wij een bredere rol binnen Avans en andere hogescholen omdat de uitdagingen die daar spelen een kopie zijn van wat wij de afgelopen maanden met DHS en Scense hebben opgelost.

Geinteresseerd?

Scense heeft dit project bij Avans Hogeschool uitgevoerd met haar premium partner DHS Informatisering. Indien u wilt informeren hoe, onder andere Scense ook voor uw instelling voordelen kan behalen, neemt u dan contact op met DHS Informatisering www.dhs.nl.
Laatste van DHS Informatisering
DHS Informatisering valt in de prijzen bij de EMC Channel Partner Awards

Avans kiest voor schaalbaarheid in VDI

Dinsdag 17 & 24 april : Completing the desktop circle….. Now!
Verstreken tijd: 9 jaar en 122 dagen

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials