Herken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
Datum: (9 jaar en 108 dagen geleden)
PR: AddIT Benelux

Wereldwijde beveiligingsinbreuken bereiken epidemische omvang

Ontwikkelaars leren te laat security best practices waardoor applicaties onvoldoende worden beveiligd

9 januari 2013, Experts van SANS Institute vinden dat er tijdens opleidingen voor applicatie-ontwerp en programmeren te weinig en te laat aandacht wordt besteed aan beveiliging. Dit resulteert in onvoldoende beveiligde applicaties, met buffer-overflows en SQL-injectie kwetsbaarheden, die hackers graag benutten. Beveiligingsexpert Pieter Danhieux verzorgt daarom tijdens SANS Belgium, van 18 tot en met 23 februari in Brussel, twee opleidingen om deze steeds belangrijkere kennis en ervaring te verdiepen.

Beveiliging meer integreren in IT-opleidingen
Veel programmeurs volgen een aparte module over beveiliging in een laat stadium van hun opleiding. Dit resulteert in getalenteerde softwareontwikkelaars die echter onvoldoende rekening houden met beveiliging tijdens het technisch ontwerp van hun applicaties. Om deze situatie te verbeteren pleit Pieter Danhieux voor meer integratie van beveiliging in IT-opleidingen. Danhieux is zowel SANS-instructeur als medeoprichter van de security & hacking conferentie BRUCON in België.  Hij verzorgt tijdens SANS Belgium de SEC542 cursus over Web App Penetration Testing & Ethical Hacking en toont daarbij aan dat veel fundamentele fouten die hij als penetratietester de afgelopen 10 jaar heeft ontdekt, nog steeds worden gemaakt.

SANS Belgium conferentie
Danhieux ervaart de realiteit van toenemende beveiligingsinbreuken, via zijn werk voor BAE Systems Detica, een information intelligence bedrijf. “Wij hebben dagelijks te maken met allerlei incidenten en inbraakpogingen, die voor 80% worden veroorzaakt door onveilige wachtwoorden, gebruikers met teveel rechten en systemen die slecht worden gepatched. De rest is door betere applicatiebeveiliging te voorkomen. De Verenigde Staten is één van de weinige landen met een goed ontwikkelde open cultuur met betrekking tot beveiligingsincidenten. Daardoor kan de indruk ontstaan dat deze weinig voorkomen en de VS het epicentrum is, maar het aantal aanvallen bereikt inmiddels een epidemische omvang en wordt zowel goed georganiseerd als wereldwijd gefinancierd.”

Opleiding voor website ontwerpers, architecten en ontwikkelaars
Tijdens de SANS Belgium conferentie, die van 18 tot en met 23 februari in het NH Hotel du Grand Sablon in het centrum van Brussel wordt gehouden, is beveiliging een belangrijk thema. Daar verzorgt Danhieux onder andere de SANS SEC542 cursus Web App Penetration Testing & Ethical Hacking, om website ontwerpers, systeemarchitecten en ontwikkelaars te leren hoe zij kwetsbaarheden in hun webapplicaties kunnen voorkomen. Het is een diepgaande cursus over bewezen testtechnieken om mogelijke kwetsbaarheden te vinden. “Ons doel is om deelnemers de vaardigheden van hackers te leren, waardoor zij betere verdedigers worden”, aldus Danhieux

Meer informatie hierover is te vinden op: http://www.sans.org/event/belgium-2013

Over SANS Institute
SANS Institute is een coöperatieve organisatie voor onderzoek en opleiding, opgericht in 1989. Het is verreweg de grootste en meest vertrouwde opleider op het gebied van informatiebeveiliging en certificering daarvan ter wereld. GIAC, een partner van SANS Institute, verzorgt meer dan 20 technische certificeringen voor IT-security. Verder levert SANS een groot aanbod van gratis resources, zoals projectbeschrijvingen, onderzoeksrapporten, nieuwsbrieven en onderhoudt men een waarschuwingssysteem voor online aanvallen, genaamd het Internet Storm Center. De kern van SANS bestaat uit een groot aantal beveiligingsexperts bij overheden, bedrijven en universiteiten in de wereld, die samenwerken om hun collega informatiebeveiligers te helpen (www.sans.org)

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Peter Gloudemans
AddIT-Benelux
Tel: +31 653471777
Email: peter.gloudemans@addit-benelux.nl
Laatste van SANS Institute
Wereldwijde beveiligingsinbreuken bereiken epidemische omvang
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Verstreken tijd: 9 jaar en 108 dagen

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials