Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl

Dropbox versus Business-Class File Sharing

Hoofddorp, 14 Juni 2012. In een recent gepubliceerde White Paper van Osterman Research genaamd “Business-Class File Sharing Best Practices” wordt een vergelijking gemaakt tussen webmail, USB sticks, Dorpbox en Cloud Services, SharePoint en FTP voor het gezamenlijk gebruik van documenten en het verzenden van (zeer) grote bestanden. Binnen het bedrijfsleven is het onvermijdelijk dat (IT-)werknemers bij het uitoefenen van hun functie bestanden en berichten met elkaar moeten uitwisselen. Steeds meer werknemers maken hierbij gebruik van programma’s en diensten die buiten de controle en invloed van de IT-afdeling liggen zoals webmail, persoonlijke USB-sticks, smartphones, diverse file-sharingdiensten en het fysiek versturen van opslagmedia per post.

Vaak zijn medewerkers hiertoe genoodzaakt omdat de middelen die het bedrijf hiervoor beschikbaar stelt te beperkt zijn, omdat deze alternatieven gebruiksvriendelijker zijn en toegankelijk zijn met iedere webbrowser, of omdat steeds meer medewerkers vanuit huis of andere locaties werken en eenvoudigweg geen toegang hebben tot de middelen die door het bedrijf worden aangeboden.

Vanuit het perspectief van de gebruiker maken deze alternatieve oplossingen het uitwisselen van bestanden sneller en gemakkelijker. Als gebruikers echter op zoek gaan naar betere manieren om bestanden uit te wisselen, ontstaan er drie grote problemen voor het bedrijf.
  • De IT-afdeling kan niet controleren of de informatie die verstuurd wordt conform de compliance-verplichtingen van het bedrijf is.
  • Omdat de verstuurde informatie vaak niet opgeslagen wordt, kan het moeilijk zijn om kritieke bedrijfsinformatie te vinden of te herleiden tijdens een e-discovery of compliance-audit.
  • Het risico op het uitlekken of verspreiden van gevoelige of vertrouwelijke informatie neemt toe, wat kan leiden tot wettelijke overtredingen en zelfs tot strafmaatregelen.
Wat zowel grote als kleinere bedrijven nodig hebben, is een combinatie van het beste van twee werelden: hulpmiddelen waarmee werknemers hun werk gemakkelijk en efficiënt kunnen doen, maar die tegelijkertijd voldoen aan de compliance-verplichtingen en overheidseisen die voor het bedrijf gelden.

USB-stick, tablets en smartphones leiden tot dezelfde problemen: gebrekkige beveiliging, hogere kosten, de kans op verlies of diefstal en de mogelijkheid dat andere, niet-geautoriseerde partijen toegang krijgen tot de informatie:
  • Diensten die lijken op Dropbox en andere cloud-services zijn vaak erg gebruiksvriendelijk, maar vallen buiten de controle en het toezicht van de IT-afdeling. Daarnaast gaat het hier vaak om persoonlijke accounts, die buiten de invloedsfeer van de ICT-afdeling vallen, wat betekent dat er geen inzicht is in wat er precies wordt uitgewisseld en dat deze informatie ook geen audit-trail achterlaat.
  • Tools zoals SharePoint zijn handig voor het versturen van informatie, als zowel de afzender als ontvanger er gebruik van maken. Voor SharePoint is echter een speciale infrastructuur en training voor gebruikers nodig. Het is daarnaast niet altijd toegankelijk voor mensen die niet op locatie werken of bedrijfsexterne medewerkers.
Bestandsuitwisseling op initiatief van de medewerkers maakt een bedrijf kwetsbaar voor onnodige risico’s en maakt het onmogelijk voor de IT-afdeling om de compliance-verplichtingen van het bedrijf na te leven. Dit is met name belangrijk voor bedrijven die onderworpen zijn aan strenge wet- en regelgeving, maar ook voor andere bedrijven die moeten voldoen aan wettelijke eisen of best-practices op het gebied van bestandsbeheer.

Wat bedrijven nodig hebben, is een ad-hoc-oplossing voor het uitwisselen van bestanden, die:
  • even gebruiksvriendelijk is als Dropbox, USB-sticks en webmail.
  • geen gebruik maakt van de e-mailserver om bestanden te versturen, maar waarmee gebruikers wel hun eigen e-mailprogramma kunnen gebruiken (bijvoorbeeld Outlook met een plugin).
  • beheerd wordt door IT-afdeling, in overeenstemming met het bedrijfsbeleid.
  • de bedrijfskosten en –risico’s zo klein mogelijk houdt.
Er zijn veel factoren die een rol spelen als bedrijven het uitwisselen van bestanden tussen werknemers willen optimaliseren. Speciaal voor ICT-afdelingen en diverse eindgebruikers biedt SCOS Software te Hoofddorp een geïntegreerde veilige filesharing-oplossing voor bedrijven aan: MOVEit DMZ en MOVEit Central.

Voor het volledige Osterman Research White Paper: “Business-Class File Sharing Best Practices” zie www.scos.nl/news/dropbox-vs-business-class-file-sharing/

Voor meer inlichtingen: info@scos.nl

www.scos.nl
Laatste van SCOS Software bv
Snel optimale (thuis-) werkplek met Secure email en Filesharing

Wireshark University Training: TCP/IP Analysis and Troubleshooting Networks

Wireshark University: WiFi / 802.11 Network Analysis and Security
Luminis al 10 jaar lang IT-partner van The Learning Network

Snowflake kondigt nieuwe fase van samenwerking met Salesforce aan om zakelijke transformaties van klanten met data te versterken

Snowflake onthult de Data Cloud, zodat organisaties kunnen verbinden, samenwerken en waarde kunnen toevoegen met data

NetApp Reports Fourth Quarter and Fiscal Year 2020 Results

Databricks verwelkomt Paul Leventis als nieuwe Senior Director Software Engineering & Site Lead

Voor driekwart van de finance professionals is datagedreven bedrijfsvoering een meerjarenplan

Razer zet de gaming-community aan het werk in de strijd tegen COVID-19

Accon avm vervangt 1100 mobiele telefoons voor Nokia smartphones omwille van veiligere bedrijfscommunicatie

Bereidheid tot volgen van opleiding binnen de zorgsector groot

Derde werknemers vermoedt dat collega’s bewust sjoemelen met declaraties

Onderzoek Proofpoint: 72% van de Nederlandse bedrijven kampte afgelopen jaar met minstens één cyberaanval
Staples introduceert 'Plan C' en helpt organisaties bij de veilige terugkeer naar de werkplek en met aanpassingen aan ´het nieuwe normaal´

Panasonic produceert prototype beademingsapparatuur voor COVID-19 patiënten

Bynder neemt video-creatie en distributie platform We Adapt over

Poly introduceert Room Solutions voor Microsoft Teams Rooms voor slimme, eenvoudige en consistente samenwerking

Nutanix autoriseert Arrow Electronics als officieel opleider

Netwerkbeheerders spelen sleutelrol in creatie omzet uit nieuwe diensten voor edge-computing

Ruim helft Nederlanders heeft vriendschappelijke band met collega’s

Pega introduceert Pega Process Fabric - het 'platform voor platforms' dat taken tussen enterprise systemen stroomlijnt

Dataiku en Snowflake sluiten partnership voor cloud enterprise AI-oplossingen

Capgemini en Audi starten nieuwe joint venture XL2

Lineas stapt over op endpoint-bescherming van SentinelOne

VMware introduceert elastische infrastructuur voor AI/ML-applicaties met VMware vSphere 7

Dedrone en BlackBerry werken samen tegen ongeautoriseerde droneactiviteiten

Trendship wil lef en ondernemerschap tonen

Thierry Delaporte nieuwe CEO & Managing Director Wipro

Dell Technologies versnelt inzet van AI in public en private clouds

LANCOM LW-600: nieuw Wi-Fi 6 access point met rookmelder-design

Nieuws! Serie interviews met de beste ‘Digital Transformers’ in de markt

Plus500 gaat partnerschap aan met BSC Young Boys, kampioen van de Zwitserse Super League

Hybride voordeel met de nieuwe Razer Ornata V2

Matrix42 helpt zorgpersoneel op COVID-19-afdelingen door licenties te schenken voor video call devices
SCOS Software .. contact

+31 (0)23-5689227
  info@scos.nl
  www.scos.nl
SCOS Software .. sociaal

SCOS Software .. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Snowflake
Logo Maunt
Logo Siemens Mobility B.V.
Logo Synobsys
Logo Citrix
Logo Solvinity
Logo Zyxel