www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nl
Datum: (10 jaar en 181 dagen geleden)

Software AG rapporteert stabiele omzet en winst in boekjaar 2011

• Totale omzet van €1,1 miljard gelijk aan recordomzet 2010
  • Totale omzet Business Process Excellence groeit met 7 procent (op basis van vaste valuta)
  • EBIT-marge stijgt met 50 basispunten naar 24,5 procent
  • Winst na belastingen €177 miljoen; iets hoger dan in 2010
Den Haag, 26 januari 2012 — Software AG (Frankfurt TecDAX: SOW) rapporteert over het boekjaar 2011 een omzet van €1,1 miljard. Dit is ongeveer gelijk aan de recordomzet in 2010. Het bedrijf behaalde een omzet op Business Process Excellence-oplossingen (BPE) van €528 miljoen, een groei van 7 procent (op basis van vaste valuta) ten opzichte van 2010, toen de omzet €499 miljoen bedroeg. De EBIT-marge groeide met 50 basispunten naar 24,5 procent. De winst na belastingen bedroeg €177 miljoen, een lichte groei ten opzichte van die in 2010 (€176 miljoen). Software AG had per 31 december 2011 5.535 medewerkers (in 2010: 5.644).

Het boekjaar 2011 onderstreepte de strategie van Software AG met groei in licentie-, onderhoud- en servicesomzet in het Business Process Excellence-segment, waarvan de producten ARIS en webMethods een onderdeel zijn. De omzet steeg naar het recordniveau van €528 miljoen. Dit bedrijfsonderdeel was opnieuw de belangrijkste omzetgenerator van de groep, met een nettorecordresultaat van €154 miljoen.

“Het succes van onze BPE-activiteiten in 2011 onderstreept het potentieel van Business Process-technologie”, zegt Karl-Heinz Streibich, CEO van Software AG. “Om deze nieuwe markt sneller te ontwikkelen, versterken we onze salesactiviteiten in belangrijke markten en vergroten we de efficiëntie van onze marktbenadering. We zijn ervan overtuigd dat we de goede groeiprestaties in Europa wereldwijd kunnen voortzetten.”

Met een omzet van €189,2 miljoen in 2011 (€200,3 miljoen in 2010) droeg IDS Scheer Consulting voor ongeveer 17 procent bij aan de totale omzet van Software AG. Software AG heeft zich gericht op rentabiliteit in de consultingactiviteiten, wat heeft geleid tot een verbeterde marge van 367 basispunten.

Enterprise Transaction Systems (ETS) liet een daling van de omzet zien van 8 procent (bij vaste valuta) naar €381 miljoen (€420 miljoen in 2010). Dit compenseerde nagenoeg de volledige groei in BPE. ETS voelde de effecten van beperkte investeringen in het vierde kwartaal door klanten als gevolg van de economische onzekerheid. Dit gebeurde na negen stabiele maanden. Hierdoor was het niet mogelijk de verwachte normalisatie van de omzetontwikkeling in Brazilië te compenseren na de snelle expansie sinds 2008.

Vierde kwartaal
Het vierde kwartaal van 2011 werd gekenmerkt door macro-economische onzekerheid. Daardoor waren klanten voorzichtig in hun uitgaven. Niettemin zagen de landen in de EMEA- en Duitssprekende regio’s een sterke licentiegroei van circa 40 procent. Die was net niet genoeg om de daling in Noord- en Zuid-Amerika te compenseren. Zoals voorzien, was de omzet in ETS lager door normalisatie van de groei in Brazilië. Omzetgroei in ETS in andere regio’s kon deze verwachte daling niet compenseren ondanks een sterke groei van 21 procent in de EMEA-regio. De totale omzet was 9 procent lager in het vierde kwartaal (bij vaste valuta).

Groepsomzet
Het bedrijf rapporteert een EBIT van €269 miljoen (€268 miljoen in 2010). Dankzij effectief kostenbeheer nam de EBIT-marge toe met 50 basispunten naar 24,5 procent. Een blijvende reductie van de nettoschuld (die daalde met 64 procent), een betere liquiditeit en significant lagere financieringskosten leidden tot een beter financieel resultaat.

Deze individuele componenten stelden Software AG in staat om zowel de winst voor belastingen (€259 miljoen, in 2010: €254 miljoen) als de nettowinst (€177 miljoen tegen €176 miljoen in 2010) naar recordhoogten te laten toenemen.

Het eigen vermogen werd verhoogd met 23,7 procent naar €951,5 miljoen (in vergelijking met 31-12-2010). De ratio werd verhoogd naar 56,6 procent (48,1 procent op 31-12-2010).

“In het afgelopen fiscale jaar hebben we de operationele basis van onze activiteiten verder versterkt”, zegt Arnd Zinnhardt, CFO van Software AG. “We zijn er opnieuw in geslaagd om de procesefficiëntie te vergroten en nieuwe groepsrecords te vestigen voor wat betreft winstniveaus.”

Vooruitzichten
Software AG verwacht in 2012 een groei van 5 tot 15 procent in de Business Process Excellence-activiteiten. Het bedrijf verwacht een omzetdaling van 7 tot 12 procent in Enterprise Transaction Systems, in lijn met de prestaties in 2011. Software AG heeft het voornemen te investeren in de uitbreiding van BPE door meer sales- en marketingactiviteiten in 2012. Het bedrijf verwacht een EBIT-marge van 23 tot 24,5 procent in 2012.

Cijfers op basis van IFRS, niet-geaudit

####

Over Software AG
Software AG is wereldwijd toonaangevend in Business Process Excellence. Het bedrijf is al veertig jaar actief op het gebied van innovatie en ontwikkelde onder meer de eerste high-performance transactionele database Adabas, het eerste platform voor procesanalyse ARIS en de eerste B2B-server en het SOA-integratieplatform webMethods.

We bieden onze klanten end-to-end Business Process Management (BPM)-oplossingen met de laagste Total-Cost-of-Ownership en hoog gebruiksgemak. De toonaangevende merken ARIS, webMethods, Adabas, Natural, CentraSite en IDS Scheer Consulting staan voor een uniek portfolio met ondersteuning van processtrategie, -ontwerp, -integratie en -controle; SOA-integratie en datamanagement; procesgedreven SAP-implementatie en strategische procesconsulting en aanverwante diensten.

Software AG boekte in 2011 een omzet van 1,1 miljard euro; er werken meer dan 5.500 medewerkers. Zij bedienen wereldwijd ruim tienduizend bedrijven en overheidsinstellingen in zeventig landen. Organisaties kunnen met de software en diensten van Software AG hun bedrijfsdoelstellingen sneller realiseren. Software AG heeft zijn hoofdkantoor in Duitsland en is genoteerd aan de beurs van Frankfurt (TecDAX, ISIN DE 0003304002 / SOW). Meer informatie is te vinden via www.softwareag.com.

Voor meer informatie:

LVTPR
Gijs van Beek / Naomi Samson
<softwareag@lvtpr.nl>
Telefoon +31 (0)30-656 5070
Laatste van Software AG Nederland BV
Zes IoT trends voor het komende jaar

Software AG brengt webMethods Cloud: Container en Mobile-Backend-as-a-Service op de markt

Schuberg Philis kiest Software AG’s GRC-platform voor continuous assurance

Logo People First Group
Logo Arrow Electronics
Logo Schneider Electric