www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl
Datum: (10 jaar en 17 dagen geleden)

Capaciteitsmanagement hoog op agenda van veel organisaties

Onderzoek Paralax: capaciteitsmanagement steeds belangrijker bij planning medewerkers en ook zelfroosteren blijft populair

Maarssen, 13 juli 2011 – Capaciteitsmanagement wordt steeds belangrijker bij de planning van medewerkers. Onderzoek van Paralax Planning Solutions tijdens De Week van de Planning wijst uit dat bij ruim de helft van de gebruikers (54%) van personeelsplanningsoftware, capaciteitsmanagement hoog op de agenda staat. In totaal werden ongeveer zestig organisaties in de profit- en non-profitsector ondervraagd. Naast capaciteitsmanagement blijft ook zelfroosteren aan populariteit winnen.

De ondervraagden zijn met name afkomstig uit de uitzendbranche, overheid, dienstverlening, industrie en gezondheidszorg. In de gezondheidszorg is er bijvoorbeeld sprake van meer kritische patiënten en zorgverzekeraars, meer marktwerking en hogere eisen aan kwaliteit en veiligheid waardoor zorginstellingen kritischer naar hun zorgprocessen moeten kijken. Capaciteitsmanagement biedt de mogelijkheid om vraag en aanbod op middellange en lange termijn zo efficiënt mogelijk op elkaar af te stemmen. Dit is, mede in het licht van de komende personeelsschaarste, voor veel organisaties van groot belang. Het geeft strategisch inzicht in het aanbod van uren van een bepaalde kwalificatie in verhouding tot de vraag hiernaar en de manier waarop dit zich ontwikkelt in de tijd. Hierdoor ontstaat inzicht in toekomstige bottlenecks en kan er tijdig actie worden ondernomen. Ruim driekwart (76%) van de ondervraagden vindt dat capaciteitsmanagement binnen hun personeelsplanningsysteem thuishoort.

Het onderzoek tijdens de Week van de Planning wees tevens uit dat organisaties steeds positiever tegenover zelfroosteren, oftewel participerend plannen, staan. Met participerend plannen kunnen werknemers zelf via het web aangeven wanneer ze beschikbaar zijn, diensten onderling ruilen en de gewerkte uren registreren, zonder dat de planner de controle verliest. Meer dan de helft van de ondervraagde organisaties (57%) zet participerend plannen in, of is bezig het in te voeren. Twee jaar geleden was dat nog tien procent. De belangrijkste redenen om participerend plannen in te zetten zijn volgens de ondervraagden: hogere productiviteit (33%), minder ziekteverzuim (19%), minder personeelsverloop (17%), een efficiëntere planning (17%) en minder werk voor planners (14%).

Rob Buikema, Algemeen Directeur Paralax Planning Solutions: “De afgelopen twee jaar zien we de behoeften van onze klanten op planningsgebied langzaam maar zeker veranderen. Enerzijds is er, onder meer door trends als Het Nieuwe Werken, meer behoefte aan flexibele inroostermogelijkheden zoals participerend plannen. Anderzijds wil men tijd en geld besparen door vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en dus niet met de verkeerde, te weinig of teveel werknemers op een bepaald moment te zitten. Zeker bij organisaties die afhankelijk zijn van seizoenen of hele specifieke kwalificaties is veel vraag naar een oplossing voor capaciteitsmanagement.”

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Over Paralax Planning Solutions

Paralax is een van de meest vooraanstaande en innovatieve aanbieders van softwareoplossingen en dienstverlening op het gebied van personeelsplanning, roosteren en workforce management. Onze missie is het optimaliseren van de inzet en efficiency van uw personeel en bedrijfsmiddelen.
Een optimale planning resulteert in tevreden en gemotiveerde medewerkers, tevreden en loyale opdrachtgevers en heeft een directe invloed op de bedrijfsresultaten.
Sinds 1981 ontwikkelt en implementeert Paralax software voor personeelsplanning, roosters en workforce management. Ruim 600 klanten in meer dan 20 marktsegmenten, in zowel binnen- als buitenland, maken dagelijks met succes gebruik van onze software. Klanten zijn onder meer Adecco, Manpower, Trigion, het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis, GGZ Oost-Brabant, LUMC, Admiraal de Ruyter Ziekenhuis, de Koninklijke Marechaussee, Gemeente Spijkenisse, Koning Willem I College, Brandweer Leidschendam-Voorburg, Pathé en Stadstoezicht Rotterdam.

Met Rostar CAS biedt Paralax een nieuwe generatie personeelsplanningsoftware waarbij flexibiliteit, gebruiksvriendelijkheid en hoogwaardige technologie hoog in het vaandel staan. Met behulp van uitgekiende webmodules kunnen ook medewerkers en opdrachtgevers worden betrokken bij het planningproces, waardoor inroosteren sneller, efficiënter en makkelijker verloopt. Voor het maken van schoolroosters heeft Paralax de software Rostar EduFlex. Strategische personeelsplanning wordt ondersteund met Rostar Capaciteitsmanagement.

Naast het leveren en implementeren van oplossingen voor operationele en strategische personeelsplanning, helpt Paralax haar klanten op het gebied van business consultancy en training.

Contactgegevens

Voor meer informatie over Paralax Planning Solutions kunt u contact opnemen met:

Paralax Planning Solutions
Ronald de Bakker
Tel: +31 (0)346 707 100
E-mail: ronald.debakker@paralax.nl

Voor verdere informatie, beeldmateriaal of het aanvragen van interviews kunt u contact opnemen met:

Anne ter Braak van LEWIS PR
E-mail: anne.terbraak@lewispr.com
Laatste van Paralax B.V.
ISA optimaliseert de verlof- en urensaldi met Rostar CAS van Paralax

Care Talents (member of House of Ta!ents) heeft gekozen voor Rostar CAS voor het inplannen van uitzendkrachten