Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (10 jaar en 106 dagen geleden)

Bol.com beschrijft Sints online winkelgedrag

Vijf trends in online sinterklaasaankopen

Utrecht, 24 november 2010 - Nu de goedheiligman voet aan wal heeft gezet in Nederland ziet internetwinkel bol.com een flinke stijging in het aantal bestellingen. Kijkend naar het gedrag van de online kopende Sint zijn er enkele trends te zien. Om een betere duiding te geven van dit gedrag zette bol.com de belangrijkste trends op een rijtje.

1.    Consumenten beginnen in hun aankopen met de belangrijkste en vaak ook duurste cadeaus. “We zien dat de artikelen die bovenaan verlanglijstjes prijken ruimschoots voor Sinterklaas besteld worden. Het zijn dan ook vaak de grotere cadeaus die we ver voor pakjesavond verschepen terwijl vlak voor de dag de wat kleinere cadeaus in groten getale gekocht worden,” zegt Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com.

2.    Cadeaus voor de feestdagen worden vaak in een luxere uitvoering gekocht. “Als je kijkt naar bijvoorbeeld kookboeken zien we een significante stijging in luxe uitvoeringen. Met name boeken waarin uitgebreide recepten voor kerstdiners staan zijn populair. Dit jaar zien we bijvoorbeeld dat Topkoks voor Thuiskoks erg goed loopt maar ook exclusieve cadeausets van kookboeken”, zegt Schaeffer.

3.    Bij populair speelgoed is prijs doorslaggevend. Schaeffer: “Winkels die met prijzen van bijvoorbeeld Lego en Playmobil stunten, zien dat dit meteen effect heeft op de verkopen. Ouders vergelijken de prijzen nauwkeurig en de kleinste wijziging heeft grote impact op de verkopen.”

4.    Voor duurdere aankopen oriënteert de consument zich langer. “Als je je neefje een MP3-speler wilt geven, wil je er zeker van zijn dat het een goed apparaat is. We zien in het gedrag van bezoekers van onze winkel dat mensen zich langer oriënteren op de specs maar ook juist meer reviews lezen om tot een goede keuze te komen”, verklaart Schaeffer.

5.    Consumenten inspireren elkaar via social media. Schaeffer: “Artikelen op onze site worden meer en meer gedeeld via sociale media. In de aanloop naar de feestdagen zien we daarnaast dat ook cadeautips en verlanglijstjes een hot topic zijn in de timelines van de verschillende netwerken.”

Om klanten tegemoet te komen, heeft bol.com een aantal acties ontwikkeld die helpen bij de feestdagenaankopen. Zo kunnen bezoekers van de winkel eenvoudig met meerdere mensen lootjes trekken. Daarbij vullen zij een verlanglijstje in waarna degene die voor hen een cadeau moet kopen kan aangeven welk presentje er gekocht gaat worden. Zo krijgen invullers van de verlanglijstjes geen dubbele cadeaus.

Bol.com biedt klanten extra inspiratie met de cadeauhulp. Deze hulp toont een selectie van cadeaus op basis van voorkeuren en persoonskenmerken van degene voor wie je een geschenk zoekt.

Bol.com ziet jaarlijks het aantal aankopen voor de feestdagen stijgen. De maandag voor Sinterklaas is traditiegetrouw de drukste dag. Vorig jaar verkocht bol.com toen nog drie artikelen per seconde.

Meer informatie op: www.bol.com

BERICHT VOOR DE REDACTIE

Volg bol.com ook via:
Actiekanaal op Twitter
Klantenservice op Twitter
Hyves

Over bol.com
Bol.com opende op 30 maart 1999 zijn winkeldeuren. Elf jaar later heeft de mediawinkel ruim 2,7 miljoen actieve klanten die in 2009 goed waren voor ruim 14 miljoen verkochte producten. Bol.com is daarmee marktleider op het gebied van online verkoop van boeken, entertainment en elektronica en tevens de grootste internetwinkel van Nederland. Bezoekers van de mediawinkel hebben met een muisklik toegang tot ruim 4,5 miljoen artikelen, waaronder nieuwe en tweedehands Nederlandse en buitenlandse boeken, muziek, dvd’s en games, maar ook notebooks, software, pc-accessoires, elektronica, mobiele telefonie, lcd- en plasma televisies. Afgelopen jaar voegde bol.com aan zijn uitgebreide assortiment duizenden speelgoedartikelen, e-readers met tienduizenden bijbehorende e-books en een fotoalbumservice toe.

De mediawinkel behoort volgens marktonderzoek al jaren tot de meest populaire internetwinkels van Nederlandse consumenten. Deze waardering blijkt niet alleen uit de constante toename in winkelbezoeken, maar ook uit de vele toegekende publieksprijzen. Zo ontving de mediawinkel drie Thuiswinkel Awards,in 2010  in de categorieën ‘cd’s, dvd’s en games’, ‘Boeken & Tijdschriften’, en ‘Speelgoed en hobby’. Bol.com kwam in de verkiezing van Tweakers eveneens als beste webwinkel uit de bus.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
bol.com
Ilona de Bok
T. 030 - 6072304
E. pr@bol.com
www.bol.com

LEWIS PR
Vera Kops / Renate van der Wal
T. 040 - 235 4600
E.mail: bolcom@lewispr.com
www.lewispr.nl (zie persruimte bol.com)
Laatste van Bol.com
Kobo Plus bereikt na één jaar een aanbod van ruim 200.000 titels en 125.000 lezers

Bol.com introduceert allereerste digitale speelgoedboek voor Sinterklaas

Bol.com verwelkomt Gert-Jan Janssen als nieuwe financieel directeur
Verstreken tijd: 10 jaar en 106 dagen
Bol.com contact

Logo Bol.com

Bol.com sociaal

Bol.com tweets

Logo MicroFix
Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Sortlist
Logo Fullstaq B.V.
Logo umlaut
Logo Sam Media
Logo Alleeninkt.nl
Logo Tesorion
Logo Marco Bouman
Logo Viqtor Davis
Logo Bitcare
Logo TechSoup Nederland
Logo Ossewold.net
Logo NewChannel
Logo PQR B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Tankpas-Aanvragen.nl
Logo Alleeninkt.nl
Logo Northwave
Logo Boys with Brains
Logo PayIBAN BV
Logo Techone B.V.
Logo Humanwave B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Zyxel
Logo PA Consulting