www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nl
Datum: (11 jaar en 51 dagen geleden)

NLkabel verwelkomt conclusie Task Force Supersnel Breedband: ook kabelnetwerken toekomstvast

Den Haag, 16 maart 2010. De kabelsector is blij met de bevindingen van de Task Force Supersnel Breedband. Zij komt tot de conclusie dat er twee soorten toekomstvaste netwerken zijn die supersnel breedband kunnen leveren: FttH-netwerken, waarop momenteel 500.000 huizen zijn aangesloten, en de HFC-netwerken (Hybrid Fiber Coax) van de kabelbedrijven met bijna 7,5 miljoen ‘homes passed’. De ADSL- en VDSL-netwerken zullen volgens de Task Force vanaf 2015 niet meer in de breedbandbehoeftes kunnen voorzien.

De Task Force baseert zijn conclusies op onderliggend technisch onderzoek van TNO, dat gelijktijdig met het advies is gepubliceerd. De bevindingen van dit rapport zijn volledig in lijn met recent onderzoek van Deloitte, dat in opdracht van NLkabel is uitgevoerd en begin februari aan de Task Force is aangeboden. De afgelopen tien jaar is de snelheid van kabelinternet exponentieel gestegen met maar liefst een factor 200; daardoor kunnen nu snelheden worden geleverd van 120 Mbps download en 10 Mbps upload. De toename is nog niet ten einde, waardoor de kabel volledig op de toekomst is voorbereid. TNO voorspelt in zijn rapport een snelheid van 1 Gbps of meer via de kabel.

Ondanks deze bevindingen komt de Task Force met aanbevelingen (‘een menukaart’) voor een actieve rol van gemeenten, ook waar het gaat om medefinanciering van de infrastructuren. NLkabel vindt dit een minder consequent deel van het advies van de Task Force. Rob van Esch, directeur van NLkabel: “Áls er immers al een landelijk dekkend breedbandnetwerk is dat toekomstvast is (de HFC-netwerken), waarom zou een overheid dan nog belastinggeld investeren in tijden van bezuinigingen? Dat belastinggeld kan niet anders dan bij KPN terechtkomen, het telecombedrijf dat de komende jaren zal moeten investeren in FttH om de concurrentie met de kabelsector aan te kunnen blijven gaan. Dat blijkt nu duidelijk uit de bevindingen van de Task Force.”

Gemeenten moeten zich verre van de strijd tussen infrastructuren houden, vindt NLkabel, en zich richten op diensten. De kabelsector wil samen met alle partijen de schouders zetten onder de ontwikkeling van diensten. De kabelsector maakt nu al Zorg-op-Afstand mogelijk en biedt digitaal steun aan visueel gehandicapten via de ORIONWebbox. De Task Force signaleert terecht dat er in de toekomst nog veel uitdagingen bestaan voor de verdere ontwikkeling van breedband/diensten. De kabelsector zal die graag met partners, waaronder de overheid, bespreken en oplossen.

Er gloren grote economische en maatschappelijke voordelen bij een goed gebruik van breedband. De Task Force constateert terecht dat het nog steeds schort aan het gebruik: “Wel houden we in ons achterhoofd dat consumentendiensten op het gebied van zorg, onderwijs en veiligheid de afgelopen jaren slechts mondjesmaat van de grond zijn gekomen.” De Task Force hecht groot belang aan toegang van maatschappelijke diensten tot de netwerken. Dit onderschrijft de kabelsector volledig. Reeds gestarte initiatieven als met Viedome verdienen brede navolging. De kabelsector investeert hier om dergelijke diensten tot een succes te maken.

Van Esch: “De Task Force is terecht tot de conclusie gekomen dat de kabelnetwerken al supersnel breedband bieden en toekomstvast zijn. Dat betekent voor de overheid: alle ballen op de ontwikkeling van diensten! Het is nu hoog tijd voor de echte innovatie aan de kant van de overheid: slim toepassen van de mogelijkheden in de zorg, vermijden van files door thuiswerken, noem maar op.”

NLkabel organiseert op 15 april een debat over de rol van de overheid in breedband, waar de voorzitter van de Task Force het advies nader zal toelichten en bespreken. Belangstellenden kunnen zich aanmelden via www.breedbanddebat.nl.

Over NLkabel
NLkabel is de vereniging van Nederlandse kabelbedrijven. NLkabel draagt bij aan de bewustwording van de mogelijkheden van de moderne kabel, door allerlei activiteiten te organiseren en door feiten en kennis over de kabelsector actief te verspreiden.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Rob van Esch, directeur van NLkabel

070-305 33 33 / 06-20600535

NTT biedt Cyber Threat Sensor aan klanten na SolarWinds-aanval

Citrix kondigt overname Wrike aan

Ondanks zorgen rond security groeit het vertrouwen van IT-professionals in de public cloud

Winnaars Academic Startup Competition leren ondernemen in Silicon Valley

Wijnand Jongen kondigt vertrek aan als directeur van Thuiswinkel.org

VodafoneZiggo spreekt met koning over impact coronapandemie op de digitale infrastructuur

Flexso Nederland opent eerste filialen in Utrecht en Den Bosch

LANCOM voor de vijfde keer op rij VPN-kampioen in techconsult Professional User Rating 2021

Zscaler-onderzoek: “security-misconfiguraties grootste oorzaak van cyberaanvallen op public cloud-omgevingen”

Trend Micro voegt geavanceerde cloud-native container security toe aan zijn Cloud One services-platform

Macaw en Northwave bundelen krachten om meer bedrijven te helpen zich te weren tegen cyberdreigingen

90% van de Europese CEO’s: cruciaal om wendbaar te zijn, slechts 21% is het daadwerkelijk
Clarity Benelux breidt team uit met twee nieuwe talenten

Veel verschillende IT-systemen veroorzaken hinder in zorgsector

GTT verbetert managed securitydiensten met Fortinet Security Fabric

BOYS WITH BRAINS ZIET EXPLOSIEVE GROEI DOOR CORONA

Sitecore haalt investeringsplan van 1,2 miljard dollar binnen om groei te versnellen

Seamless integration of The Voice of O365 and CONTACTCENTER4ALL

Schneider Electric neemt DC Systems B.V. over om innovaties in elektrische distributie te bevorderen

De wereldwijde crisis beïnvloedt de supply chains van bedrijven

Digitale huisartsenpost vanaf vandaag ook beschikbaar voor alle inwoners van Drenthe

Lockdown belemmert tech-vrouwen in loopbaanontwikkeling

BIS|Econocom project bij Rijksoverheid wint Cisco WebexOne Award

CyberArk biedt gratis controle-tool voor SolarWinds klanten

Ziggo klanten in regio Capelle aan den IJssel stappen over op digitale radio
Verstreken tijd: 11 jaar en 51 dagen

Logo QuandaGo
Logo DATPROF
Logo Avaap
Logo Fastbyte
Logo Leadgate Europe
Logo Xdroid
Logo Qualogy
Logo NewChannel
Logo QuandaGo
Logo Salure
Logo ICT-Partners
Logo DNA Services B.V.
Logo Open.nl Software Group
Logo Codelogic
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense