www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureau
Datum: (12 jaar en 43 dagen geleden)
PR: LEWIS

Uit een wereldwijd onderzoek in opdracht van Siemens blijkt: Bedrijven met 100 medewerkers dreigen meer dan € 3.900 per medewerker per jaar te verliezen als ze niets aan hun inefficiënte communicatie doen

De gevolgen van obstakels voor en hiaten in de communicatie kunnen tot 40 procent van de productieve tijd van kleine en middelgrote bedrijven in beslag nemen.

Zo’n 70 procent van de medewerkers van het midden- en kleinbedrijf (MKB) met maximaal 400 medewerkers stelde dat ze elke week gemiddeld 17,5 uur besteden aan de pijnpunten veroorzaakt door obstakels voor en hiaten in de communicatie. Dit is de conclusie van een wereldwijd onderzoek dat in opdracht van Siemens Enterprise Communications door SIS International Research werd uitgevoerd. Het onderzoek wijst er ook op dat ondanks het toenemende bewustzijn in het MKB over geïntegreerde communicatieoplossingen (Unified Communications), zo goed als 60 procent de hierdoor geboden mogelijkheden nog niet benut.

Bovendien stelden de onderzoekers van SIS International Research vast dat de tijd die wekelijks aan communicatieproblemen werd besteed meer dan 50 procent hoger ligt bij bedrijven met meer dan 20 medewerkers. Volgens het onderzoek betekent dit in harde kostencijfers dat bedrijven met meer dan 100 medewerkers jaarlijks potentieel meer dan € 390.000 verliezen als ze de grootste communicatieproblemen voor hun medewerkers niet oplossen.

Centrale conclusies. Het MKB-onderzoek in opdracht van Siemens levert de volgende vijf belangrijkste pijnpunten op, gerangschikt op basis van de geraamde kost voor het MKB: inefficiënte coördinatie, wachten op informatie, ongewenste communicatie, klachten van klanten, en samenwerkingsproblemen met collega’s. Meer in het bijzonder concludeerde men voor elk van deze pijnpunten het volgende:

1. Inefficiënte coördinatie: 68 procent van de respondenten stelde dat men problemen ondervindt bij de coördinatie van communicatie onder teamleden, wat op zijn beurt weer een impact heeft op het vermogen om snel op tijdsgevoelige klantenvragen te reageren. Gemiddeld besteedt men ook 3,7 uur per week aan het coördineren van de communicatie onder teamleden, waardoor het realiseren van doelstellingen of het halen van deadlines ernstige vertraging oploopt.
  2. Wachten op informatie: 68 procent van de respondenten stelde dat hun werk dagelijks vertraging oploopt omdat men moet wachten op informatie van anderen die men via diverse kanalen meermaals heeft proberen te bereiken. De gemiddelde vertraging is 3,5 uur per week per kenniswerker. Dit betekent een relatief belangrijke vertraging om voortgang te boeken voor specifieke taken, wat een negatief effect op kritieke bedrijfsprocessen kan hebben.
  3. Ongewenste communicatie: in de onderzochte groep werd ongewenste communicatie, inclusief oproepen met lage prioriteit en voicemail, door 77 procent van de respondenten als een probleem beschouwd. Er werd gesteld dat ongewenste communicatie wekelijks twee uur of meer in beslag neemt. Deze onderbrekingen zorgen voor concentratieverlies en verstoren de werkstroom, wat op zijn beurt weer leidt tot een lagere productiviteit en deadlines die niet gehaald kunnen worden.
  4. Klachten van klanten: 74 procent van de respondenten stelde dat men gemiddeld 3,3 uur per week besteed aan negatieve opmerkingen of klachten van klanten, meer specifiek omdat de klant hen niet tijdig kon bereiken. Dit productiviteitsverlies van acht procent is op zich al hoog genoeg, maar de ware kost van ontevreden klanten ligt potentieel nog heel wat hoger.
  5. Samenwerkingsproblemen met collega’s: 61 procent van de respondenten ondervindt problemen bij het tot stand brengen van samenwerkingssessies tussen collega’s en besteedt gemiddeld 3,3 uur per week aan de gevolgen van onbereikbaarheid of van een verminderd vermogen tot samenwerking met collega’s.
Andere conclusies. Een andere conclusie van het SIS International Research-onderzoek is dat medewerkers van MKB’s uiterst mobiel zijn, waarbij meer dan 50 procent zichzelf identificeert als een mobiele medewerker, ongeacht of ze zich binnen of buiten het kantoor verplaatsen, of ze gedeeltelijk of volledig van huis uit werken. Over het algemeen, kennen MKB’s een hoge of uiterst hoge prioriteit toe aan de verbetering van de communicatie voor mobiele medewerkers.

Het onderzoek bevestigt ook dat MKB’s steeds vaker een diversiteit aan communicatietechnologieën gebruiken - waaronder telefonie, instant messaging en videoconferenties - in een poging de productiviteit te verhogen. Er werd echter ook vastgesteld dat de verspreiding van deze technologieën ertoe geleid heeft dat andere medewerkers hierdoor over verscheidene contactpunten beschikken voor één specifieke medewerker. De resulterende fragmentatie van de MKB-communicatiestructuur kan een nieuw obstakel vormen voor efficiënte communicatie en samenwerking.

Volgens Frost & Sullivan-analist Vanessa Alvarez beschikken MKB’s over het algemeen over een grote diversiteit van communicatiestrategieën. Unified Communications-oplossingen zoals OpenScape Office van Siemens, waarbij spraak, e-mail, instant messaging, aanwezigheid- en mobiliteitstools worden geïntegreerd, kunnen bijdragen tot een oplossing voor het steeds meer gefragmenteerde communicatielandschap waarmee MKB’s worden geconfronteerd. “Onderzoeken zoals dat van SIS die erop wijzen dat geïntegreerde communicatie (UC) MKB’s kan helpen tot 20 procent van de verborgen kosten - te wijten aan gefragmenteerde communicatie – terug te schroeven, maken duidelijk dat het investeringsrendement (ROI) uiterst hoog ligt”, aldus Alvarez.

“Dit onderzoek wijst op de ware pijnpunten in de communicatie, die een groot deel van onze MKB-klanten ertoe hebben aangezet voor onze UC-oplossingen te kiezen”, aldus Rudolf Hamann, Vice President van SMB Product Management bij Siemens Enterprise Communications. “Ondanks het feit dat we in deze markt een sterke aanvaarding vaststellen, gaan we er op basis van de onderzoeksconclusies van uit dat meer dan 60 procent van de MKB’s momenteel geen gebruik maakt van UC-oplossingen en zo een belangrijke mogelijkheid om kosten te besparen misloopt. Bovendien kan men het concurrentievermogen, de productiviteit en de samenwerking naar hogere niveaus tillen.”

“Naast de harde kostencijfers van meer dan € 3.900 per medewerker per jaar voor deze pijnpunten, zijn er ook nog de zachte of verborgen kosten van gemiste kansen en klantenontevredenheid wegens een gebrek aan responsiviteit als gevolg van niet-coherente communicatie.”

Over het onderzoek
Het onderzoek werd uitgevoerd bij in totaal 513 kenniswerkers uit Brazilië, Frankrijk, Duistland, India, Italië, Rusland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. De geselecteerde kenniswerkers waren afkomstig uit acht verticale sleutelsectoren: communicatie, financiën, gezondheidszorg, verzekeringen, productie, professionele bedrijfsdiensten, vastgoed, en groot- of detailhandel. Een samenvatting van het onderzoek is te vinden op www.siemens.com/us/open/smb.

Over Siemens Enterprise Communications
Siemens Enterprise Communications is een gezamenlijke onderneming van participatiebedrijf The Gores Group en Siemens AG, waarin ook de activiteiten van Enterasys Networks en SER Solutions zijn opgenomen. Daarmee is Siemens Enterprise Communications marktleider in bedrijfscommunicatie-oplossingen voor Unified Communications, contactcenters en beveiligde netwerken. Meer dan 14.000 medewerkers wereldwijd, leveren op basis van de Open Communications-aanpak bedrijfscommunicatie- en datanetwerkoplossingen voor bedrijven van ieder formaat, ongeacht de netwerk- of IT-infrastructuur. In boekjaar 2008 genereerde Siemens Enterprise Communications een omzet van zo’n 3,2 miljard euro. Meer informatie bieden www.siemens.com/open en www.siemens.nl/open.

Meer informatie voor de redactie
Siemens Enterprise Communications BV Nederland
Sebnem Unal
telefoon: (070) 333 2383
e-mail: sebnem.unal@siemens.com

Siemens en OpenScape zijn gedeponeerde handelsmerken van Siemens AG of zijn dochterondernemingen en aangesloten ondernemingen. Alle andere bedrijfs-, merk-, product- en servicenamen zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van hun respectievelijke houders. Siemens Enterprise Communications is een handelsmerklicentiehouder van Siemens AG.
Laatste van Siemens Nederland N.V.
Siemens levert planningsmodule aan Batenburg Techniek

De vier belangrijkste IoT-pijlers voor fabrikanten om kansen van Industry 4.0 te benutten

MindSphere (Siemens) benoemd tot leider industriële IoT-softwareplatforms
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
Verstreken tijd: 12 jaar en 43 dagen
Siemens Nederl.. contact

Logo Siemens Nederland N.V.

info@siemens.nl
  www.siemens.nl

Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Offorte
Logo AtMost
Logo SoftApp BV
Logo QuandaGo
Logo DATPROF
Logo Avaap
Logo Fastbyte
Logo Leadgate Europe
Logo Xdroid
Logo Qualogy
Logo NewChannel
Logo QuandaGo
Logo Salure
Logo Boys with Brains
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.
Logo Techone B.V.
Logo Orange Cyberdefense