www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (13 jaar en 134 dagen geleden)

Behoud ICT’ers belangrijker dan werving

Tien tips van www.itjobboard.nl om goede ICT’ers tevreden te houden

Amsterdam, 19 juli 2007 – Het vinden van goed ICT-personeel is in deze tijd van een krappe arbeidsmarkt steeds moeilijker. Momenteel doen bedrijven er alles aan om hun vacatures in te vullen. Volgens de wervingssite voor IT-personeel www.itjobboard.nl is het behouden van de huidige medewerkers (retentie) echter nog belangrijker. Volgens www.itjobboard.nl moet dit aandachtspunt in de ICT-sector hoger op de agenda komen. Want goede ICT’ers tevreden houden, vereist een andere aanpak dan de werving.

www.itjobboard.nl heeft in de praktijk ervaren wat de risico’s zijn van het vertrek van goed functionerende ICT-medewerkers. Lopende projecten komen in gevaar, belangrijke kennis verdwijnt uit een organisatie en het zoeken naar vervanging kost veel tijd en geld. Bovendien is het noodzakelijk nieuwe medewerkers te trainen, in te werken in projecten en kennis over klanten over te dragen. Het is dan ook zaak om ICT’ers te behouden om zo de continuïteit van projecten en de klantrelatie niet te schaden.

Alex Farell, directeur van www.itjobboard.nl: “Retentie begint al bij het wervingsproces. Uiteraard moet een bedrijf bepalen of een kandidaat binnen de organisatie past. Daarnaast is het zaak goed in te schatten of het een notoire jobhopper betreft. Niet alleen het curriculum vitae kan hier uitsluitsel over geven. Werkgevers moeten zich ook verdiepen in de motivatie van de kandidaat. Bijvoorbeeld door de vraag te stellen waarom hij of zij per se voor dat bedrijf wil werken. Verder is het van belang om door te vragen als het gaat om de medewerkersverwachtingen en te bepalen of het bedrijf daaraan kan voldoen. Duidelijkheid hierover is het fundament van een goede werkrelatie.”

Tien tips van www.itjobboard.nl om goede ICT’ers te behouden.

1. Geef medewerkers de ruimte voor zelfontplooiing in de vorm van opleidingen, trainingen en zelfstudiemogelijkheden.
  2. Geef mensen de waardering die ze verdienen, niet alleen in de vorm van bonussen of promotie, maar ook met complimenten over geleverd werk.
  3. Creëer voldoende carrièremogelijkheden binnen de eigen organisatie.
  4. Houd je aan beloften en afspraken die zijn gemaakt tijdens de wervingsprocedure.
  5. Toon interesse in de medewerker, niet alleen zakelijk, maar ook persoonlijk.
  6. Blijf op de hoogte van de (veranderende) arbeidsvoorwaarden in de IT-markt en stem de eigen voorwaarden daarop af.
  7. Vraag aan vertrekkende medewerkers wat de reden is voor hun weggaan. Pas het arbeidsbeleid aan als er een trend in het vertrek is te signaleren.
  8. Zorg voor een goede en prettige werkomgeving.
  9. Onthoud dat salaris niet de belangrijkste arbeidsvoorwaarde is; flexibiliteit in de secundaire arbeidsvoorwaarden is van even groot belang.
  10. Zorg voor een goede entree en voor een prettige werksfeer.
Over www.itjobboard.nl
www.itjobboard.nl is sinds april 2005 actief en maakt deel uit van het Job Board Enterprises-netwerk. Achterliggende gedachte is dat het internet het belangrijkste kanaal is voor werving in de IT-sector. Momenteel is www.itjobboard.nl een van de meest gebruikte wervingssites voor IT-personeel in Nederland en Europa. Online technologie maakt het mogelijk om gericht kandidaten te selecteren uit de database van circa 53.000 IT-professionals. Bedrijven kunnen zoeken op vaardigheden, regio of ervaring. Daarnaast biedt www.itjobboard.nl werkgevers diensten als vacatureplaatsing, een speciale werkgeverssectie, e-mailcampagnes en advies op het gebied van advertentieteksten. Klanten van www.itjobboard.nl in Nederland zijn onder andere LogicaCMG, Atos Origin, Orange, Compuware, Dell, Getronics PinkRoccade, Meeus, DHL en Tridion. Voor meer informatie: www.itjobboard.nl.

Voor meer informatie:
Progress Communications
Inger Hund
Telefoon: 020 363 11 52
E-mail: inger@progresscommunications.nl
www.progresscommunications.nl
Verstreken tijd: 13 jaar en 134 dagen

Logo Aventeon BV
Logo Intergrid
Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Pegamento
Logo QuandaGo
Logo Humanwave B.V.
Logo RockingRobots
Logo Distology Nederland B.V.
Logo Signet
Logo SRC System Integrators BV