www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlContentbureauHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (14 jaar en 89 dagen geleden)
PR: LEWIS

Licensed to lock: Siemens vraagt octrooi aan op RFID-zegel

Goederen komen in de toekomst sneller aan bij de ontvanger. Siemens Business Services (SBS) heeft een RFID-zegel ontwikkeld waarmee een snellere controle van het laden en lossen van vrachtauto's, vliegtuigen of containers mogelijk is. Daarnaast kan op elk gewenst moment worden vastgesteld, wie de lading verzegeld heeft en waar, wanneer en door wie het zegel door een bevoegd of onbevoegd persoon is geopend. SBS heeft op deze ontwikkeling twee octrooien aangevraagd.

Goederenvervoerbedrijven en logistieke dienstverleners vergrendelen geladen containers tegenwoordig meestal met een eenmalig zegel van kunststof om onbevoegd openen of diefstal tegen te gaan. Vervolgens wordt het nummer van dit zegel handmatig in de vrachtpapieren genoteerd en bij het in- en uitrijden van de logistieke centra en voorafgaand aan het uitladen van de transportcontainers gecontroleerd. Er worden regelmatig fouten gemaakt bij het overnemen van de nummers in de papieren. Bovendien kost de controle veel tijd en het personeel wordt afgehouden van het eigenlijke werk. Als de lading vervolgens met geopend zegel bij de ontvanger aankomt, is vaak niet te zeggen, wanneer of door wie de container geopend is. Eventuele schade laat zich dan ook moeilijk verhalen.

Een nieuw octrooi kan hier uitkomst bieden: het RFID-zegel met "statusinformatie". Vanaf de fabriek dient de verzegeling een identificatienummer en een RFID-chip te hebben. Een compleet scenario zou er bij de klant in de toekomst als volgt kunnen uitzien: op de geladen en vergrendelde container wordt een RFID-zegel aangebracht. Dit zegel wordt met behulp van een mini-PC met RFID-interface (laad- en losterminal) door een medewerker van de expeditie op „locked authorized“ ingesteld. Op het zegel wordt tevens aangegeven wie hem waar en wanneer gesloten heeft. De data komen terecht in een centraal IT-systeem, waarin de gegevens van alle RFID-zegels zijn opgeslagen.

Bij het verlaten van het depot leest een bij de uitgang geïnstalleerde stationaire RFID-lezer de identiteit van het zegel, de status en het tijdstip. Omgekeerd leest een RFID-lezer bij binnenkomst in een depot automatisch de status van het zegel. Alleen wanneer het zegel bij het uitladen met de losterminal geautoriseerd wordt geopend, komt de status op "opened authorized" te staan.

Vult men het zegel nog aan met een GPS-localisatiebox, kan tevens nog worden vastgesteld, of, wanneer en wie het zegel onderweg onbevoegd heeft geopend.

Siemens Business Services is een internationaal toonaangevende IT service-provider. De Siemens-divisie heeft oplossingen voor de hele IT-dienstverleningsketen – van consulting en systeemintegratie tot en met het beheer van IT-infrastructuren. Met haar uitgebreide know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten een stuk meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van outsourcing hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top 10. In het afgelopen boekjaar (ultimo 30 september 2005) bedroeg de omzet ca. EUR 5,4 miljard, waarvan 75 procent buiten het Siemens-concern werd behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 39.000 medewerkers in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.com/sbs.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Nederland
Afdeling Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel.: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo
Laatste van Siemens Nederland N.V.
Siemens levert planningsmodule aan Batenburg Techniek

De vier belangrijkste IoT-pijlers voor fabrikanten om kansen van Industry 4.0 te benutten

MindSphere (Siemens) benoemd tot leider industriële IoT-softwareplatforms
Verstreken tijd: 14 jaar en 89 dagen
Siemens Nederl.. contact

Logo Siemens Nederland N.V.

info@siemens.nl

Logo WIBU-SYSTEMS
Logo GNX
Logo Boertien Vergouwen Overduin