www.lubbersdejong.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.LVTPR.com
Datum: (14 jaar en 124 dagen geleden)
PR: LEWIS

Siemens: ruimtevaarttechnici werken met gebaren en taal

Hands up: lucht- en ruimtevaarttechnici besturen computer met gebaren en taal

Servicetechnici van het Europese lucht- en ruimtevaartconcern EADS testen vanaf deze maand de besturing van PDA’s door middel van gebaren en taal. Uit onderzoek van de EADS bleek dat bij het onderhoud van vliegtuigen tussen 20 en 50 procent van de werktijd verloren gaat met het zoeken naar informatie. Bij maar liefst 85 procent van de werkzaamheden zijn beide handen nodig en alle technici moeten hun taken in oncomfortabele houdingen en omgevingen uitvoeren. De computer een opdracht geven door spraak of gebaar kan in deze gevallen uitkomst bieden. Siemens Business Services is ervan overtuigd met deze oplossingen binnen enkele jaren een grote markt te kunnen bedienen.

Een PDA of een kleine laptop behoort tegenwoordig in vele branches tot de standaarduitrusting van servicetechnici. Vaak roepen ze daarmee bouwplannen, checklists en andere hulpmiddelen per GPRS op van een centrale server. Maar hoe bedien je de toetsen, wanneer je zoals bijvoorbeeld bij EADS met je hele lijf in een nauwe vliegtuigmotor vastzit en dan ook nog gereedschap vast moet houden?

De oplossing: gewoon aan de computer vertellen, wat er gedaan moet worden. Hiervoor draagt de technicus een kleine computer aan zijn riem en op zijn hoofd een uiterst ultralichte microfoon met koptelefoon en camera. Hij doorloopt vervolgens spraakgestuurd de menustructuur van zijn PC en ontvangt aanwijzingen op zijn PDA of via de koptelefoon. Wanneer voice control niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat er zoveel lawaai is dat je je eigen woorden niet kunt horen, herkent een camera negen verschillende gebaren van de technicus, waarmee de PDA kan worden bestuurd. De eerste prototypes worden vanaf deze maand door technici van EADS in Toulouse getest.

In dit pilotproject wordt samengewerkt door ACV GmbH, Fraunhofer FIRST, Loquendo S.p.A., SAP, Siemens Business Services (SBS) en de Technische Universiteit Graz, onder leiding van EADS.

Zie voor de afbeelding http://www.siemens.com/sbs-bilder/sbs080906033

Achtergrond

In het door de EU gesubsidieerde researchproject SNOW (Services for Nomadic Workers) werken bedrijfsleven en wetenschappelijk onderzoek nauw samen:

Fraunhofer FIRST maakt het voor de gebruiker mogelijk, eindapparatuur op elk gewenst moment te bedienen met spraak, gebaren of via het toetsenbord. Hiervoor ontwikkelt Fraunhofer FIRST de benodigde software voor deze apparaten en zorgt voor de vereiste integratie en validatie van de technologie.

SAP definiëert een XML-gebaseerde taal voor de beschrijving van de gebruikersinterface voor de meest uiteenlopende apparatuur, ontwikkelt de auteursomgeving en zorgt ervoor, dat op spraakcommando's en gebaren van de technicus de betreffende documenten worden geladen.

De engineers van Siemens Business Services werken aan een systeem waarbij de server de door de mobiele apparatuur opgevraagde informatie in het juiste formaat levert, onafhankelijk van het soort apparaat. Zo herkent de server o.a. welke beeldschermresolutie of opslagcapaciteit het betreffende apparaat heeft. De taak van SBS is ervoor te zorgen, dat de technicus via zijn PDA eigen notities in spraak, schriftelijk of op video op de centrale server kan opslaan. Hierdoor wordt bijvoorbeeld bij checklists de tot nu toe gebruikelijke overdracht van papier naar IT-systeem overbodig. Dat bespaart tijd.

Voor de juiste toon bij de spraakondersteuning zorgen Loquendo S.p.A., een dochter van Telecom Italia, en de Technische Universiteit Graz met een software die ruis en andere storende nevengeluiden wegfiltert. De oplossing voor de gebarenherkenning levert Advanced Computer Vision (ACV) GmbH uit Oostenrijk.

Siemens Business Services is een internationaal toonaangevende IT service-provider. De Siemens-divisie heeft eigen oplossingen voor de hele IT-dienstverleningsketen – van consulting en systeemintegratie tot en met het beheer van IT-infrastructuren. Met haar uitgebreide know-how en specifieke branchekennis biedt de onderneming haar klanten een stuk meetbare toegevoegde waarde. Op het gebied van outsourcing en IT-maintenance hoort Siemens Business Services wereldwijd tot de top 10. In het afgelopen boekjaar (ultimo 30 september 2005) bedroeg de omzet ca. EUR 5,4 miljard, waarvan 75 procent buiten het Siemens-concern werd behaald. Thans heeft de onderneming wereldwijd ca. 39.000 medewerkers in dienst. Meer informatie vindt u op www.siemens.com/sbs.

Het Fraunhofer-Institut für Rechnerarchitektur und Softwaretechnik FIRST heeft als zwaartepunten de ontwikkeling van informatietechnologie voor intelligente gegevensanalyse, embedded en veiligheidsrelevante systemen alsmede innovatieve interactietechnieken tussen mens en machine. Fraunhofer FIRST is opgericht in 1983 als instituut van de Duitse Gesellschaft für Mathematik und Datenverarbeitung (GMD) en maakt sinds juli 2001 deel uit van de Informatie- en Communicatie (IuK)-groep van de Fraunhofer-Gesellschaft. In het jaar 2005 had Fraunhofer FIRST (gevestigd in Berlijn-Adlershof) circa 150 medewerkers in dienst.

Zie voor meer informatie http://www.first.fraunhofer.de.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Siemens Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel: (070) 333 2095
E-mail: josje.mosies@siemens.com
Internet: www.siemens.nl/persinfo
Zie voor alle persberichten internet: www.siemens.nl/persinfo
Laatste van Siemens Nederland N.V.
Siemens levert planningsmodule aan Batenburg Techniek

De vier belangrijkste IoT-pijlers voor fabrikanten om kansen van Industry 4.0 te benutten

MindSphere (Siemens) benoemd tot leider industriële IoT-softwareplatforms
Private sector verwacht de regie over AI-governance kwijt te raken aan overheid

Ivanti erkend als leider in de IDC MarketScape voor Worldwide UEM Software 2020-2021

Partners VIVES en Infolearn verzorgen infectiepreventie e-learning voor 150.000 zorgprofessionals in opdracht van Vlaamse overheid

Razer introduceert Naga X voor MMO-gamers
Cartridge & Toner gigant Alleeninkt.nl na overname van Inktprecies.nl in race voor marktleiderschap printer-land

Philadelphia Zorg kiest voor roostersoftware Intus

Ontdek offertes die bijna zichzelf schrijven met behulp van kunstmatige intelligentie in de nieuwe update van Offorte.com

Social Selling met LinkedIn: “Stilletjes verkopen in een digitaal thuiswerktijdperk (en daarna)”

5 krachtige tips om een boekhoudprogramma te kiezen

Myth Busted: 5 hardnekkige misverstanden over elektrisch rijden

Schneider Electric, Enel en het World Economic Forum publiceren het rapport 'Net Zero Carbon Cities: an Integrated approach'

Mammoet verhuist SAP-omgeving naar myBrand private cloud

Heuvelman Staalhandel klaar voor de toekomstmet low-code ERP-oplossing van Thinkwise

Dutch IT Channel Datacenter Project is gestart

Onderzoek Zendesk: zakelijk succes in 2021 hangt af van het leveren van uitzonderlijke customer experience

Tanium en open source-platform OpenCTI verbeteren gezamenlijk informatievoorziening cyberdreigingen

BT wint contract om Nederlandse diplomatieke missies over de hele wereld met elkaar te verbinden

Autohopper ontwikkelt app om franchisenemers meer inzicht te geven in verhuurproces

Flex-Appeal kondigt rebranding aan naar Oneteam

Tessa de Vor, de nieuwe managing director van Adapt Analytics, zet medewerkers op 1

Lavide Holding NV tekent Letter of Intent

VodafoneZiggo en Discovery kondigen nieuwe samenwerking aan inclusief streamingdienst discovery+
Verstreken tijd: 14 jaar en 124 dagen
Siemens Nederl.. contact

Logo Siemens Nederland N.V.

info@siemens.nl
  www.siemens.nl

Logo Intus Workforce Solutions BV
Logo Offorte
Logo AtMost
Logo SoftApp BV
Logo QuandaGo
Logo DATPROF
Logo Avaap
Logo Fastbyte
Logo Leadgate Europe
Logo Xdroid
Logo Qualogy
Logo NewChannel
Logo QuandaGo
Logo Salure
Logo Boys with Brains
Logo CONTACTCENTER4ALL
Logo Techone B.V.
Logo Unexus B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo MCS B.V.
Logo DNA Services B.V.