Contentbureauwww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (14 jaar en 89 dagen geleden)
PR: WILD werk

Gemeente Woerden stapt over op SuSe Linux

Gemeentelijke databaseservers migreren naar open source software

Rotterdam, 3 juli 2006 - Novell, toonaangevend leverancier van infrastructuursoftware en services, maakt vandaag bekend dat zij met succes hebben bijgedragen om een deel van de bij gemeente Woerden bestaande proprietary hard- en sofware te migreren naar SUSE Linux Open Source. Het doel van deze oplossing is om de gemeentelijke uitgaven te reduceren en een stabiele werkomgeving voor het netwerk van de gemeente te creëren. De gemeente Woerden, met 48.000 inwoners, ziet het belang van digitale diensten dichter bij komen. Om in te spelen op de digitale trends en behoeften aan goede dienstverlening waagt ook Woerden, als een van de middelgrote gemeenten in Nederland, de overstap naar Linux als operating systeem voor de Oracle database servers.

Door de goede samenwerking tussen Novell en BP Solutions is de gemeente Woerden in staat gebleken de optimale oplossing te verkrijgen. Zo werd er gekozen voor vervanging van een aantal bestaande Redhat servers en werden de bestaande Oracle databaseservers gemigreerd naar open source software van Novell SuSe Linux. Centric migreerde haar, op Oracle gebaseerde, databases met succes naar het Linux Open Source platform.

“Wij zien samen met onze allianties steeds meer vraag naar goedkopere software- en hardwareoplossingen”, aldus Ronald de Jong, Country manager Novell Nederland. “Samen met onze partners bouwen we systemen die de kosten verlagen en de performance verhogen. Gemeenten houden op deze manier meer tijd en budget beschikbaar voor servicegerichte activiteiten naar de burger. We zijn goed in staat geweest om binnen het partner systeem de Oracle database van Centric op SUSE Linux te ondersteunen en daarmee is deze combinatie een stap voorwaarts binnen de gemeente wereld”.

“Wij als gemeente zien dat er steeds meer leveranciers open staan voor het ontwikkelen van open standaarden en het gebruik van open source. Helaas constateren wij ook dat het nog steeds niet vanzelfsprekend is dat wij als gemeente de vrije keuze tot aanschaf van open source producten hebben. De leveranciers van proprietary hardware en software geven vaak standaard al aan dat het niet zal werken en dat ze bij voorbaat niet willen investeren in tijd en geld”, aldus Hans Harskamp, Senior beleidsmedewerker ICT bij de gemeente Woerden. “Onze ervaring is echter dat er veel kwaliteit zit in de open source toepassingen. Gemeente Woerden ziet het gebruik van open source producten niet als doel op zich maar zoekt steeds naar bewezen toepassingen. Uiteindelijk vertaalt dit zich terug in de kwaliteit en stabiliteit met een goede prijs/prestatie verhouding”.

“De gemeente Woerden besloot als een van de eerste gemeente over te gaan naar SUSE Linux. Rijswijk en andere gemeenten volgenden de trend. Steeds meer gemeenten maken de overstap van de traditionele proprietary software naar het Open Source Systeem van SuSe Linux.”, aldus Ronald de Jong, Country manager Novell Nederland. “Wij verwachten dat hiermee een trend is gezet binnen de gemeentelijke instellingen om technisch beter voorbereidt te zijn op de toekomst. Zo zien we nu meer interesse vanuit andere gemeenten om ook de overstap te maken en er zijn al verregaande onderhandelingen met andere gemeenten”.

Novell
Novell, Inc. (Nasdaq: NOVL) levert software voor de open onderneming. Novell heeft meer dan 50.000 klanten in 43 landen. Novell helpt zijn klanten bij het beheer, de vereenvoudiging, de beveiliging en de integratie van hun systemen met behulp van de beste op open standaarden gebaseerde software. De meer dan 5.000 medewerkers, 5.000 partners en supportcenters van Novell hebben meer dan twintig jaar ervaring en zorgen ervoor dat de klant zijn IT-omgeving beter in de hand kan houden en de kosten kan verlagen. Voor meer informatie over Novell kunt u terecht op http://www.novell.com.

Indien u met iemand van Novell wilt spreken of met iemand van de gemeente Woerden kunt u contact opnemen met:
Text 100 BV, Marleen
E-mail: marleen.dorlandt@text100.nl
Laatste van SUSE
SUSE benoemt BPSolutions tot Solution Partner in Nederland

Onderzoek: 70 procent van bedrijven bezorgd over kosten, snelheid en complexiteit van traditionele dataopslag

Mirantis en SUSE leveren samen Linux Support
Intus levert geavanceerde planning- en roostertool aan Luchtverkeersleiding Nederland

Qualys biedt uitgebreide Inventory Sync met ServiceNow Service Graph CMDB als onderdeel van het nieuwe Service Graph Connector Program

Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren

Emerce trekt nieuw kapitaal aan, aandeelhouder Axivate stapt uit

BlueJeans en Microsoft bereiden zich voor op terugkeer naar het kantoor met cloud-video-interoperabiliteit