Datum: (5203 dagen oud)
PR: Steijger.communications BV

PERSVERKLARING SCARLET OVER DUBBELROL KPN

Scarlet verheugd over uitspraken Minister Brinkhorst over onwenselijkheid van dubbelrol van KPN als netwerkbeheerder

Lelystad, 23 april 2004 - Scarlet, één van de grootste alternatieve aanbieders van telecomdiensten, is verheugd over de opmerkingen van onder andere Minister Brinkhorst van Economische Zaken over het monopolie van KPN op het gebied van het beheer van het telefoonnetwerk. Het is volgens Scarlet voor het eerst dat er openlijk wordt gesproken over een fout van de Nederlandse regering. Brinkhorst deed zijn uitlatingen afgelopen dinsdag tijdens de presentatie van de breedbandnota.

"Hoewel de opmerkingen bedoeld waren om aan te geven dat er door het monopolie op dit moment minder investeringen in breedband plaatsvinden dan gewenst, is dit voor het eerst dat deze fout wordt aangekaart", zegt Maartje Verberne, Chief Regulatory Officer van Scarlet Telecom. "In het dagelijks verkeer stuiten wij als aanbieder telkens weer op de verstrengeling van belangen van KPN die zowel als netwerkgebruiker en als netwerkbeheerder optreedt. Door deze laatste taak regelmatig 'ruim' te interpreteren, lopen wij vertragingen op en lijden wij vaak onnodig schade. Zelfs de schijn dat er een verstrengeling van belangen is, gaat in tegen elke vorm van vrije mededinging.

Het is triest dat we in Nederland voor het energienet en de omroepzendmasten een goede maatregel krijgen, maar voor het telefoonnetwerk afhankelijk zijn van een concurrent. De verticale integratie van de meest dominante partij in de markt op zowel het dienstenvlak als op het netwerkvlak, doet nog steeds ernstig afbreuk aan de concurrentiemogelijkheden van alternatieve partijen. Zoals in de breedbandnota wordt geconstateerd, is er weliswaar sprake van enige concurrentie op infrastructuurgebied, maar nauwelijks op dienstengebied. De enige manier om er voor te zorgen dat concurrentie op het gebied van diensten een gezonde basis krijgt, is het netwerk weg te halen bij het dienstenbedrijf van KPN. Dit kan op verschillende manieren. De enkele constatering dat het Kabinet op dit moment onvoldoende middelen heeft om het netwerk alsnog op te kopen, is dan ook onvoldoende om de situatie te laten zoals die nu is", aldus Verberne. Zij vervolgt: "De recentelijk door KPN aangekondigde vergroting van haar belang in Digitenne is een beweging in precies de verkeerde richting. KPN laat weten dit na te streven (netwerkbundeling en uitbreiding) omdat het haar in staat stelt bredere dienstenbundeling te bewerkstelligen. Juist door dergelijke ontwikkelingen verslechtert de concurrentieomgeving op de betreffende markten aanzienlijk. Scarlet zal niet nalaten de verantwoordelijken op de huidige risico's en problemen te blijven wijzen en zal trachten een omkering van de situatie te bewerkstelligen door scheiding van netwerken en diensten."

Over Scarlet
Scarlet is sinds 1992 actief op de telecommunicatiemarkt in Nederland en sinds 1997 ook op de Belgische markt. Scarlet bedient met zo'n 300 werknemers circa 1,5 miljoen particuliere en zakelijke klanten in de Benelux. Scarlet biedt een compleet dienstenpakket, bestaande uit vaste- en mobiele-telefoniediensten en internetdiensten (internettoegang, breedband-IP, web- en server-hosting). Door grote acquisities in 2002 en 2003 beschikt Scarlet over een technisch hoogstaand glasvezelnetwerk door geheel België. Scarlet heeft een duidelijke strategie voor ogen: in de Benelux groeien naar een nummer-tweepositie. Voor meer informatie: www.scarlet.be en www.scarlet.nl

Voor meer informatie:

Scarlet
Maartje Verberne, CRO
Telefoon: 0320 294491
Mobiel: 06 524 807 78 (ook buiten kantooruren)
E-mail: maartje.verberne@scarlet.biz

Lammers van Toorenburg Benelux PR
Charly Lammers van Toorenburg
Telefoon: 030 6565 070
Mobiel: 06 28208000 (ook buiten kantooruren)