Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com
Datum: (17 jaar en 8 dagen geleden)
PR: WILD werk

SUSE LINUX presenteert de nieuwste ontwikkelingen in Linux-technologie

SUSE LINUX 9.0 blikt vooruit op de Linux kernel 2.6, 32/64-bit-ondersteuning en vereenvoudigde Windowsmigratie

Neurenberg, 9 oktober 2003- SUSE LINUX maakt bekend op 24 oktober SUSE LINUX 9.0 te lanceren, het nieuwste product voor de consumentenmarkt, waarmee de consument toegang krijgt tot de nieuwste ontwikkelingen binnen de Linux-technologie.

SUSE LINUX 9.0, het eerste besturingssysteem voor consumenten dat in staat is samen te werken met AMDs Athlon 64 processor, maakt dankzij ondersteuning van NTFS-bestandssystemen het migreren vanuit een Windows-omgeving nog eenvoudiger. Bovendien biedt het de ervaren gebruiker inzicht in de uitgebreide mogelijkheden van de 2.6 Linux-kernel, waarbij veel van deze mogelijkheden ook nog teruggeport kunnen worden naar de standaard 2.4 kernel. SUSEs nieuwste versie biedt meer mogelijkheden op het gebied van beheer en afstemming en bovendien een breder assortiment aan toepassingen.

Ondersteuning van 32- en 64-bits-omgevingen Versie 9.0 van SUSE LINUX is niet alleen een product voor 32-bit-besturings- omgevingen, maar ook voor de kort geleden uitgebrachte AMD Athlon 64 processor, waardoor werkstations gebruik kunnen maken van de hogere prestaties die alleen mogelijk zijn in een 64-bit-architectuur.

Wij geloven dat 64-bit-toepassingen zeer spoedig de standaard zullen worden. Dat is de reden waarom SUSE een besturingssysteem voor de AMD Athlon 64-processor beschikbaar stelde zodra deze op de markt kwam, aldus Juergen Geck, chief technology officer, SUSE LINUX. "SUSE heeft een lange geschiedenis van innovatie op het gebied van 64-bit-Linux, aangezien wij onze klanten al sinds 1999 64-bit-producten aanboden. Hiermee hebben we bewezen dat er toekomst zit in Linux voor krachtige computers. Met SUSE LINUX 9.0 voor de AMD64 kunnen klanten hun 32-bit-progammas blijven gebruiken totdat zij gereed zijn om ten volle te profiteren van de 64-bit-architectuur."

Eenvoudige migratie
Uitgebreide ondersteuning van het NTSF-bestandssysteem dat door Microsoft Windows gebruikt wordt, maakt het gebruikers makkelijker om hun schijfruimte opnieuw te partitioneren, zodat ze kunnen profiteren van de stabiliteit en veiligheid van Linux en tegelijkertijd - indien nodig - toegang houden tot de Windows client.

Vooruitblik op de 2.6 kernel
SUSE LINUX 9.0 is gebaseerd op de voor SUSE geoptimaliseerde Linux kernel 2.4.21, die de gebruiker in staat stelt nu al te profiteren van de mogelijkheden die de 2.6 kernel biedt, waaronder een verbeterde taakplanning, uitgebreide Linux geluidsarchitectuur en meer ondersteuning voor energiebeheer.

Voor de technisch onderlegde gebruiker bevat 9.0 tevens een testversie van de 2.6 kernel.

Snelle internettoegang en software-upgrades SUSE LINUX 9.0 ondersteunt een groot aantal WinModems die vaak met goedkope laptops verscheept worden. Met de nieuwe desktop worden DSL-verbindingen, net als ISDN-kaarten en modems, automatisch herkend tijdens de installatie, waardoor het instellen van volledige internettoegang een kwestie is van een paar muisklikken.

SUSE LINUX 9.0 wordt geleverd met de nieuwste versies van KDE 3.1.4 en OpenOffice.org 1.1. De KDE instant messenger Kopete ondersteunt nu bovendien alle grote diensten zoals AOL, MSN, ICQ en Yahoo Messenger.

OpenOffice.org, met alle standaard office-applicaties voor tekstverwerking, rekenbladen, presentatie, grafieken, formules en opmaak in HTML, is aanzienlijk verbeterd. Tot de nieuwe mogelijkheden in 1.1 behoren het met een muisklik exporteren van PDF-bestanden, het importeren en exporteren van allerlei XML-formaten en het exporteren van een presentatie in het flash-formaat. Een macrorecorder maakt het mogelijk om met een snelkoppeling commandoreeksen uit te voeren, voor bijvoorbeeld het opmaken van tekst en tabellen. Het DTP-programma Scribus 1.0 maakt een complexe, professionele vormgeving mogelijk.

Inclusief multimedia
De verbeterde gebruikersomgeving van K3b, de op Linux gebaseerde brandsoftware, maakt het eenvoudiger om zowel DVDs als CD-roms te branden.
De geoptimaliseerde allocatie van hardwarebronnen in de Linux kernel garandeert professionele geluids- en videoprestaties, ook als er gelijktijdig andere taken werkzaam zijn.

SUSE LINUX 9.0 biedt een uitgebreide collectie audiosoftware - van hardwarerecording tot virtulele analoge synthetisering - daarmee tegemoetkomend aan de behoeftes van professionele DJs en musici die hun stukken willen ontwerpen en vervolgens het resultaat willen horen. De nieuwe drumcomputer Hydrogen voorziet elke muziekproductie van de juiste beat.

Vereenvoudigde software, geavanceerde software Het softwaremenu van SUSE LINUX is enorm vereenvoudigd dankzij het gebruik van de vfolder-technologie (virtual folder). Via maximaal twee niveaus zijn de belangrijkste, standaard geinstalleerde toepassingen gemakkelijk toegankelijk.

Gedurende de installatie heeft men de mogelijkheid om 50 Linux-programmas voor ervaren gebruikers te installeren, waaronder de Emacs-editor, de e-mailprogrammas Mutt en Pine en de alternatieve grafische gebruikersomgevingen Windowmaker en Blackbox. Een andere nieuwe feature is de SUSE System Doctor, een programma om het systeem te herstellen na onopzettelijke beschadiging of verwijdering van systeembestanden.

Serverdiensten binnen ieders bereik
SUSE's systeembeheerprogramma YaST (Yet another Setup Tool) heeft een aantal handige en praktische nieuwe mogelijkheden. Een nieuwe YaST-module en Samba 2.2.8a stellen zelfs onervaren gebruikers in staat om snel een Linux- of Windowsnetwerk op te zetten. DNS, DHCP en webservers voor thuisnetwerken kunnen eenvoudig worden ingesteld door middel van grafische dialoogvensters.
De nieuwe XNTP-module stelt de gebruiker in staat zijn systeem te synchroniseren met de atoomklok van een tijdserver. Naast het algemeen gebruikte internetprotocol IPv4, wordt ook het toekomstige IPv6 ondersteund.

SUSE LINUX 9.0 wordt geleverd met User Mode Linux (UML). Dit systeem maakt het de gebruiker mogelijk om meerdere volledige Linux-instanties te draaien.
Ervaren gebruikers kunnen taken uitvoeren zoals het debuggen van de kernel, virtuele hosting en veiligheidsprocessen in SUSE LINUX, zonder het actieve systeem in gevaar te brengen.

Op iedere vraag een antwoord
De gedrukte informatie is uitgebreid naar 1050 paginas. Het handboek biedt gedetailleerde informatie over kde-programmas als de scannerapplicatie Kooka, de afspraken- en taakplanner Korganizer en de versleuteling van mailberichten met de GNU Privacy Guard. Nieuw is een hoofdstuk over de GNOME desktop, de browser Mozilla en de gegevenssynchronicatie met Palm PDA's. De Administration Guide heeft nieuwe hoofdstukken over ldap-directorybeheer, de Apache webserver en een geactualiseerd hoofdstuk over Samba.

Prijzen en leverbaarheid
SUSE LINUX 9.0 zal vanaf 24 oktober in de handel te koop zijn. De winkeladviesprijs voor SUSE LINUX 9.0 Personal (3 cds, handboek, 60 dagen ondersteuning op installatie) is Euro 49,95. De prijs voor SUSE LINUX 9.0 Professional (5 cds, 1 dubbel-dvd, handboek en beheerdersboek, 90 dagen ondersteuning van de installatie) is Euro 89,95. SUSE LINUX 9.0 Professional for AMD64 kost Euro 119,95.

Voor meer informatie:

Over SUSE LINUX
SUSE LINUX is opgericht in 1992 en een van 's werelds toonaangevende leveranciers van Linux software en diensten. Met het grootste gedreven Linux
research- en ontwikkelteam biedt SUSE bedrijfsklare software en diensten aan die innovatie, snelle marktintroductie en onafhankelijkheid van de open source gemeenschap veilig stellen. Als zelfstandige onderneming te Neurenberg ondersteunt SUSE - samen met wereldwijde partners - klanten overal ter wereld.

Bijkomende informatie over SUSE LINUX is te vinden op:

Voor nadere informatie:
SUSE Linux AG, Martina Krahmer, tel.: +49 911 740.53 507, mak@suse.de Effect EuroPRgroep, Tjarko Rookmaker, tel. : 023 547 07 97, suse@effect.demon.nl

Laatste van SUSE
SUSE benoemt BPSolutions tot Solution Partner in Nederland

Onderzoek: 70 procent van bedrijven bezorgd over kosten, snelheid en complexiteit van traditionele dataopslag

Mirantis en SUSE leveren samen Linux Support
Intus levert geavanceerde planning- en roostertool aan Luchtverkeersleiding Nederland

Qualys biedt uitgebreide Inventory Sync met ServiceNow Service Graph CMDB als onderdeel van het nieuwe Service Graph Connector Program

Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren

Emerce trekt nieuw kapitaal aan, aandeelhouder Axivate stapt uit

BlueJeans en Microsoft bereiden zich voor op terugkeer naar het kantoor met cloud-video-interoperabiliteit