www.lubbersdejong.nlwww.EVENTIVE.nlwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekers
Datum: (18 jaar en 168 dagen geleden)
PR: WILD werk

SUSE LINUX LANCEERT NIEUWE LINUX VERSIE VOOR PARTICULIEREN

Versie 8.2 Professional en Personal zijn nu gebruiksvriendelijker en bevatten veelzijdige applicaties en geavanceerde mobiliteits- en multimedia-features

Neurenberg, Duitsland, 18 maart 2003 - SuSE Linux heeft de laatste versie van Europa's populairste en Amerika's snelst groeiende Linux-pakket gepresenteerd, dat vanaf medio april verkrijgbaar zal zijn. Met de gebruiksvriendelijke, van veel applicaties voorziene interface, zet SuSE Linux 8.2 de toon in gebruikersgemak. Ingebouwd is de laatste versie van KDE 3.1, waarmee particulieren, die de stabiliteit en de veiligheid van Linux wensen, met gemak over kunnen stappen van andere platforms. Bovendien biedt de uitgebreide selectie nieuwste Linux-programma's de clinten een veelzijdig en compleet Open Source besturingssysteem.

Gebruikersgemak en veelzijdige applicaties voor de thuis-PC
Tot de SuSE Linux 8.2 desktop features behoren:
* Een nieuw vormgegeven KDE 3.1 die internettoegang vergemakkelijkt en een nieuwe, getabte browserfunctionaliteit bevat evenals een downloadmanager die het downloaden zeer vereenvoudigt. Het programma KOrganizer ondersteunt nu ook Exchange 2000 servers, waardoor de gebruikers op eenvoudige wijze KOrganizer-gegevens kunnen synchroniseren met Exchange.
* De GNOME 2.2 desktop, die nog meer gebruiksgemak beidt en het administratiepakket GNU Cash bevat, dat werkt met HBCI, het standaardprotocol voor thuisbankieren.

Volledige office-oplossing
OpenOffice.org 1.0.2 biedt geavanceerde tekstverwerkings-, spreadsheet- en presentatieprogrammatuur, samen met volwaardige filterfuncties voor gegevensuitwisseling van en naar diverse indelingen. Ook worden er geavanceerde fax- en telefoniemogelijkheden voor ISDN-kaarten meegeleverd: inkomende faxberichten en telefonische berichten, in de vorm van geluidsbestanden, kunnen automatisch per e-mail worden ontvangen.

Alles voor multimedia en mobiliteit
SuSE Linux 8.2 bevat cd/dvd-schrijverprogramma's, geluidsbewerkingssoftware, een gentegreerde synthesizer en is bovendien de eerste versie die MainActor bevat, een professioneel videobewerkingsprogramma dat de gebruikers in staat stelt digitale films te maken en bewerken. De KDE scannersoftware Kooka en de commerciele OCR-applicatie Kadmos stellen gebruikers in staat om zowel gedrukte als handgeschreven teksten in het tekstverwerkingsprogramma in te scannen. Met de gebruiksvriendelijke en uitgebreide SuSE configuratieprofielmanager kunnen notebookgebruikers die op verschillende locaties werken met een muisklik overschakelen naar de netwerk- en hardwareconfiguraties van iedere werkplek en dus ook toegang hebben tot de scanners en printers op die verschillende locaties. Laptopgebruikers zullen tevens de verbeterde ondersteuning van draadloze LAN's waarderen, die eenvoudig kan worden geconfigureerd met SuSE's YaST2 (Yet another Setup tool). Van belang voor applicatieontwerpers en voor kwaliteitsgarantie is het nieuwe "Desktop Sharing" van de KDE, die bediening op afstand van de interfaces van meerdere netwerkstations mogelijk maakt.

Snelle, eenvoudige installatie
YaST2, het installatie- en configuratieprogramma van SuSE Linux 8.2, geeft de gebruiker het snelste, uitgebreidste en veiligste installatiepakket in de branche. Het installeert snel en gemakkelijk de software, herkent hardwarecomponenten, stelt het gebruikersbeheer in en configureert de internettoegang. De nieuwe SuSE Watcher brengt de gebruiker automatisch op de hoogte van beveiligingsgerelateerde uitbreidingen, waardoor zij hun systemen altijd up-to-date kunnen houden.

Mogelijkheden voor ervaren Linux gebruikers - Bescherming van gegevens en systemen SuSE Linux 8.2 biedt de ervaren gebruiker toegang tot de meest innovatieve Linux technologieen. De voor SuSE geoptimaliseerde kernel 2.4.20, met meer dan 1200 stuurprogramma's, vertegenwoordigt de allernieuwste ontwikkelingsfase van Linux en garandeert een uitstekende performance. Versie 4.3 van Xfree86 ondersteunt zelfs nog meer grafische kaarten. SuSE Linux 8.2 bevat tevens een prerelease van gcc 3.3 en de laatste versie van SunJava2 (1.4.1). In versie 8.2 legde SuSE andermaal het accent op veiligheid van gegevens en systemen. Naast beproefde programma's als SuSE Firewall 2 en een versleuteld bestandssysteem voor het beschermen van gegevens in geval van diefstal, wordt nog meer veiligheid geboden met ondermeer ondersteuning van S/MIME standaarden voor het versleutelen van e-mail. Ook heeft men de mogelijkheid mappen op te slaan in een versleuteld bestandssysteem binnen een draaiend systeem, zonder dat nieuwe partitionering noodzakelijk is. Het KDE desktop veiligheidssysteem Kiosk kan gebruikt worden om individuele veranderingen van de configuratie te beperken, waardoor de efficiency van het beheer van meerdere gebruikers verbeterd wordt.

Verkrijgbaarheid en prijs
SuSE Linux 8.2 zal vanaf medio april in de winkel verkrijgbaar zijn. De aanbevolen verkoopprijs voor SuSE Linux 8.2 Personal (3 cd-roms, handleiding, 60 dagen ondersteuning bij installatie) is EUR 49,90; de prijs voor SuSE Linux 8.2 Professional (5 cd-roms, 2 dvd's, handleiding en handboek, 90 dagen ondersteuning bij installatie) is EUR 89,90.

Over SuSE Linux
SuSE Linux is een van de toonaangevende aanbieders van complete oplossingen gebaseerd op het open source besturingssysteem Linux. Naast besturingssystemen en software voor particulieren biedt SuSE softwareoplossingen en complete systemen voor de inzet van Linux in bedrijven. SuSE steunt clienten met een breed pakket gekwalificeerde diensten voor consulting, training en support. Het bedrijf beschikt over het grootste ontwikkelingsteam voor Open Source oplossingen. De unieke productkennis die het bedrijf heeft opgedaan is op internet beschikbaar via de grootste Linux kennisdatabank ter wereld.

Bezoek voor meer informatie http://www.suse.de/en/

Voor nadere informatie:

Martina Krahmer                              Tjarko Rookmaker
SuSE Linux AG                                Effect EuroPRgroep
Tel. : +/49/911/740.53507                    Tel.: 023 - 547 07 97
mak@suse.de         suse@effect-europr.nl

Laatste van SUSE
SUSE benoemt BPSolutions tot Solution Partner in Nederland

Onderzoek: 70 procent van bedrijven bezorgd over kosten, snelheid en complexiteit van traditionele dataopslag

Mirantis en SUSE leveren samen Linux Support
Intus levert geavanceerde planning- en roostertool aan Luchtverkeersleiding Nederland

Qualys biedt uitgebreide Inventory Sync met ServiceNow Service Graph CMDB als onderdeel van het nieuwe Service Graph Connector Program