Houten
– 57 procent van
de Nederlanders vindt collega's die naar werk fietsen productiever en
gezonder. Dit blijkt uit onderzoek van
Arval BNP Paribas (Arval) onder ruim 1.000
Nederlanders. Daarnaast is 41 procent ervan overtuigd dat er op het werk
minder zieken zouden zijn als medewerkers vaker de fiets pakken, wat
zowel werknemer als werkgever ten goede komt.
Tijd en geld doen fietsen
Naast gezondheidsvoordelen spelen ook financiële overwegingen een
belangrijke rol bij de keuze voor de fiets. Zo geeft 23 procent van de
Nederlanders aan dat kostenbesparing de belangrijkste reden is om op de
fiets naar het werk te stappen. 66 procent is zelfs bereid om de auto
vaker te laten staan als fietsen aantoonbaar geld bespaart. Vooral onder
jongeren zijn kosten een belangrijke drijfveer: een derde (33%) van de
16- tot 29-jarigen noemt kostenbesparing als hoofdreden om de fiets te
pakken. Daarnaast is ook efficiëntie belangrijk: dertien procent komt met
de fiets sneller op de plaats van bestemming en tien procent heeft geen
last van files of parkeerproblemen. Opvallend is dat het milieu bijzaak
blijkt te zijn: slechts drie procent noemt dat als reden om naar het werk
te fietsen.
Werknemers verwachten meer van werkgever
Deze motieven bieden kansen voor werkgevers: 48 procent geeft aan dat ze
minder vaak de auto zouden pakken als ze een fiets van de zaak hadden.
Toch blijft het aanbod vanuit werkgevers achter. Slechts 29 procent van
de Nederlanders heeft een werkgever die een fietsleaseregeling aanbiedt.
Dit sluit niet aan bij de verwachtingen van werknemers. Twee derde (67%)
vindt dat werkgevers verplicht een fietsregeling zouden moeten aanbieden.
Twintig procent van de Nederlanders zou graag gebruikmaken van een
fietsregeling via het werk, maar hun werkgever biedt dit niet aan. Op de
vraag of de werkgever genoeg doet om fietsen te stimuleren, geeft bijna
de helft (47%) aan dat dit niet het geval is.
Wesley van der Wal, Marketing & Mobility Director van Arval:
‘‘Nederlandse werknemers zien een fietsregeling via de werkgever, net als
vakantiegeld of een pensioenregeling, als een concrete arbeidsvoorwaarde.
En dat is niet zonder reden. Wie fietst, begint fitter en met een helder
hoofd aan de werkdag en draagt zo bij aan een hogere productiviteit op de
werkvloer. Het is geen toeval dat ruim de helft van de werknemers
fietsende collega's productiever en gezonder vindt. Opvallend daarbij is
dat het milieu nauwelijks een rol speelt als motivator. Dit zegt veel: nu
werkgevers duurzame mobiliteit als standaard inrichten, wordt dit een
gegeven in plaats van een afweging, en kunnen werknemers zich richten op
wat hen echt motiveert: fitter op het werk komen, of voordeliger onderweg
zijn. Wie hier nu op inspeelt, positioneert zich als aantrekkelijke
werkgever van de toekomst.’’
---
Noot voor de redactie
Over het onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd door Factsnapp in opdracht van Arval. Voor
dit onderzoek zijn 1.034 Nederlanders bevraagd tussen de 16 en 69 jaar.