www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureauwww.lubbersdejong.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Nederland duikelt uit top 10 in Digital Quality of Life index

Afname internetkwaliteit en internetbetaalbaarheid opvallend

Mariënheem, 13 september 2021 – Nederland staat wereldwijd op de elfde plaats wat betreft digitale levenskwaliteit. Dit blijkt uit het jaarlijkse Digital Quality of Life (DQL)-onderzoek in 110 landen van cybersecuritybedrijf Surfshark in samenwerking met lokale partijen, waaronder het Nederlandse VPNdiensten.nl. Vooral op het gebied van digitale infrastructuur en digitale overheid onderscheidt Nederland zich van andere staten. Op de aspecten internetbetaalbaarheid en internetkwaliteit scoort ons land ondermaats.

Van de DQL-index, waarvoor onderzoekers een populatie van meer dan 6,9 miljard mensen bestudeerden, is Denemarken voor het tweede jaar op rij lijstaanvoerder. Vervolgens maken Zuid-Korea en Finland de top drie compleet. Verder domineert Europa met zes landen de top tien.

“Vergeleken met de zesde positie van vorig jaar heeft Nederland steken laten vallen. Juist om dit soort ontwikkelingen in beeld te brengen, keert dit onderzoek jaarlijks terug”, zegt Abel Baas van VPNdiensten.nl. “Met de DQL-index willen we verder kijken dan de huidige digitale situatie in een land en een gemeenschappelijke basis leggen voor verdere discussie. De vierde positie voor de digitale infrastructuur en een notering op plek tien voor digitale overheid laten in ieder geval zien dat Nederland digitaal er momenteel redelijk goed voor staat, maar de vrije val op het gebied van internetkwaliteit en internetbetaalbaarheid bewijst dat er nog steeds werk aan de winkel is.”

Internetbetaalbaarheid

Ondanks de stevige digitale infrastructuur laat de kwaliteit van internet in Nederland zijn bewoners in de steek. Vooral de matige stabiliteit van mobiel internet (49ste plek in de index) valt op. Ook ziet het onderzoek weinig verbetering als het gaat om de snelheid van zowel mobiel- als breedbandinternet. Baas: “Het lijkt erop dat Nederland op zijn lauweren heeft liggen rusten. Met de snelle toename van de netwerkbelasting door toegenomen vraag ligt er een grote uitdaging om de stabiliteit en snelheid van internet in Nederland op peil te houden.”

E-Overheid

Ook valt op dat Nederland (10de plek in 2021, 16de in 2020) het een stuk beter doet dan vorig jaar wanneer het gaat om toegang tot digitale overheidsdiensten. Toch staan IT-projecten bij de Nederlandse overheid nog steeds bekend als digitale hoofdpijndossiers, zoals de casussen bij het CBS, Defensie, de NVWA en de Belastingdienst. Ook biedt de overheid bedrijven en burgers nog onvoldoende zekerheid omtrent IT-security en dataprivacy. Zo blijkt uit de NotPeyta-aanval op de Rotterdamse haven en de 112 storing dat Nederland geen noodplan heeft als digitale systemen uitvallen. Baas: “De politiek lijkt nog te weinig te beseffen dat haar ICT-projecten heel het land raken. Neem bijvoorbeeld de corona-app of de ‘Sleepwet’ van enkele jaren terug: veel van deze plannen lijken niet doordacht. Hierdoor scoort Nederland op e-government lager dan bijvoorbeeld Estland en Australië, die respectievelijk plaats negentien en 17 in het algemene klassement innemen. Hier kunnen we dus nog een enorme, noodzakelijke inhaalslag maken.”

Over het Digital Quality of Life onderzoek

Het DQL-onderzoek van cybersecuritybedrijf Surfshark bestudeerde een totale populatie van meer dan 6,9 miljard mensen in totaal 110 landen. Men meet de digitale levenskwaliteit op basis van veertien samenhangende indicatoren uit open bronnen van de Verenigde Naties, de Wereldbank, Freedom House, de International Communications Union en andere bronnen. Binnen de daaruit voortkomende index is Denemarken lijstaanvoerder, gevolgd door Zuid-Korea en Finland. De top tien wordt met zes landen gedomineerd door Europa. Het definitieve rapport over digitale levenskwaliteit 2021 en een interactieve tool voor landvergelijking met rapporten op landniveau vindt u hier.
Laatste van VPNdiensten.nl
Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Nederland duikelt uit top 10 in Digital Quality of Life index

Twee derde Nederlanders bang voor datamisbruik door apps
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Extreme Networks

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials