Herken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.com

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: ItsaRep

Rapid Circle bouwt digitaal kantoor voor medewerkers ProRail

Wanneer de kantoormedewerkers van Prorail noodgedwongen thuis moeten gaan werken, valt de verbinding met collega's en met de vertrouwde werkomgeving weg. ProRail wilde weer verbondenheid creëren en kwam bij Rapid Circle met de vraag om in zeer beperkte tijd en met een beperkt budget een visueel digitaal model van ‘De Inktpot’, het hoofdkantoor van ProRail, te maken. Een plek waar collega’s elkaar kunnen blijven ontmoeten.

Het antwoord op deze vraag is De Digitale Inktpot, een digitale plattegrond van het gebouw waarin collega’s elkaar makkelijk kunnen ontmoeten. Het moest echt iets unieks worden, maar tegelijkertijd wilde ProRail het snel en tegen lage kosten in de lucht hebben. Het was tenslotte een oplossing voor een zeer actueel probleem, dus er was geen tijd voor een lang ontwikkeltraject. Daarom werd de app binnen Teams gebouwd, om aan te sluiten bij de bestaande werkomgeving. Hierdoor waren gebruikersbeheer, beveiliging, hosting en deployment allemaal al geregeld.

Wel bracht dit wat uitdagingen met zich mee. Het maken van de plattegrond was nog nooit eerder gedaan in Teams. Ook Microsoft zelf, gaf aan zoiets nog nooit gezien te hebben. Ondanks de uitdagingen die kwamen kijken bij het ontwikkelen van zo een uniek concept, is De Digitale Inktpot een succes. Inmiddels heeft de app al 6000 actieve gebruikers die elkaar ontmoeten op de digitale werkvloer.

De techniek achter De Digitale Inktpot
Twee Rapid Circle-developers waren uiteindelijk verantwoordelijk voor de technische realisatie van De Digitale Inktpot. Omdat het om een app binnen Teams gaat, is De Digitale Inktpot snel via een icoontje bereikbaar. Via de ‘receptie’ komen medewerkers binnen en kunnen ze kiezen om naar de ‘Wandelgang’ te gaan, waar ze contact kunt leggen met de collega’s die daar op dat moment ook zijn. Vervolgens kan men het gebouw verder inlopen, bijvoorbeeld naar een gang met verschillende kamers.Iedere kamer heeft een eigen thema. Zo zijn er kamers waar men over de nieuwste gadgets kan praten, recepten kan uitwisselen of met elkaar kan gamen.

De kamers zijn een weergave van Teams-kanalen. Ieder gesprek binnen een kamer is een topic. Dat betekent dat de functionaliteit voor kamers, gesprekken en notificaties al aanwezig was. Dat scheelde het ontwikkelteam veel programmeerwerk. Voor de grafische weergave van De Digitale Inktpot gebruikten ze een frame binnen Teams. Zo kregen ze uiteindelijk voor elkaar dat de app weliswaar volledig binnen Teams draaide, met alle voordelen die daarbij horen, maar een totaal eigen uiterlijk en uitstraling kreeg. En dat was precies in lijn met de originele opdracht.

Eerste stap naar snellere innovatie
De Digitale Inktpot is uitgegroeid tot veel meer dan alleen de online ontmoetingsplaats waar collega’s elkaar kunnen vinden. Binnen ProRail is dit project een voorbeeld van hoe innovatie ook kan. ProRail denkt nu na over de wereld na corona en hoe de hybride werkplek er dan uit moet gaan zien. De ‘fysieke’ Inktpot, het kantoorgebouw dus, wordt op het moment verbouwd naar de nieuwste inzichten op het gebied van samenwerken en er komt voor de medewerkers meer vrijheid om thuis te werken. Teams zal dus een rol blijven spelen in het digitaal samenwerken en De Digitale Inktpot zal blijven helpen om te ontmoeten.

Over Rapid Circle
Rapid Circle helpt bedrijven de overstap te maken naar Microsoft cloud-toepassingen en daar maximaal waarde uit te halen. De organisatie telt zo’n 350 medewerkers en heeft kantoren in Amsterdam, Den Haag, Nieuwegein, Pune, Brisbane en Melbourne. Klanten van Rapid Circle zijn onder meer Shell, Amsterdam UMC, Gelre Ziekenhuizen, GGZ Arkin en Erasmus Universiteit Rotterdam. In 2020 werd Rapid Circle als eerste Nederlandse organisatie uitgeroepen tot ‘Worldwide Microsoft Partner of the Year 2020’ in de categorie Modern Workplace. Verder is het drievoudig FD Gazelle, behoort het tot de Top 250 groeibedrijven van Nederland en is het lid van de exclusieve Microsoft Partner Advisory Council. Voor meer informatie: www.rapidcircle.com.
Laatste van Rapid Circle
Rapid Circle bouwt digitaal kantoor voor medewerkers ProRail

Rapid Circle zet groei voort met derde overname dit jaar

Rapid Circle versterkt positie door erkenning drie categorieën Microsoft Partner of the Year Awards
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl
Logo Extreme Networks