www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

4 RAM-weetjes die bijdragen aan de ultieme game-ervaring

Amsterdam, 13 september 2021 – Dynamic Random-Access Memory, oftewel DRAM (beter bekend als RAM), is het kortetermijngeheugen van je computer. Wanneer je een programma of game start op je pc, worden alle relevante gegevens die je pc nodig heeft tijdens de game ingeladen in het RAM. Op die manier hoeft je processor niet in je langzamere SSD- of harde schijf te duiken. Hoe meer RAM-capaciteit, hoe sneller de levels en effecten van je games laden, en hoe meer je op de achtergrond kunt multitasken. Maar hoeveel RAM is het best? Moet je per se de hoogste capaciteit in huis halen? En hoe weet je wat de minimaal benodigde hoeveelheid RAM is voor een specifieke game of een bepaald programma? Met deze vier RAM-weetjes zorg je voor de ultieme game- en pc-ervaring.

1. Hoe nieuwer de DDR-generatie, hoe sneller het RAM-geheugen
Er zijn verschillende RAM-generaties op de markt. Momenteel kun je voornamelijk kiezen uit DDR3 en DDR4 – bijvoorbeeld die van Kingston – binnenkort zal DDR5 zich hierbij aansluiten. Het getal achter ‘DDR’ verwijst naar de RAM-generatie. Daarvoor geldt: hoe nieuwer de generatie, hoe beter de prestaties. DDR4 gebruikt bijvoorbeeld een lager voltage dan DDR3 en heeft een groter aantal pinnen, waardoor DDR4 sneller en efficiënter werkt. Logischerwijs zal DDR5 dus ook weer meer snelheid en capaciteit met zich meebrengen. Echter, voordat je straks naar de winkel racet om DDR5 te halen, is het belangrijk om te weten dat DDR3, DDR4 en DDR5 verschillende soorten aansluitingen hebben. Zorg er dus wel voor dat je online checkt (Windows/ Mac) welke generatie RAM jouw moederbord ondersteunt.

2.De specificaties van je gametonen jede minimaal benodigde hoeveelheid RAM
De hoeveelheid RAM die je nodig hebt, hangt af van de game. Deze informatie vind je terug in de specificaties van je game of op Can You Run It. Deze specificaties zijn vaak het minimale wat nodig is om het spel op te kunnen starten. Te weinig RAM kan resulteren in een lagere framerate en slechte gameprestaties. Dat kan dus ook verklaren waarom je het continu aflegt tegen je tegenspelers. Wil je als winnaar uit de bus komen in een competitieve game? Check dan of je wel over genoeg RAM beschikt. Maar let wel op: voldoende geheugen is niet het enige dat meespeelt als je een goede game-ervaring wilt. Onderdelen als je besturingssysteem, SSD, CPU en grafische kaart hebben ook impact op de gameplay.

3. Meer RAM-modules is niet altijd beter
RAM wordt verkocht in modules die op het moederbord van je pc worden geplaatst. Meestal heeft een moederbord vier RAM-sleuven. Enkelvoudige RAM-modules variëren van 4 tot 32 GB en werken het effectiefst in paren. Met het oog op de aard van pc’s wordt RAM dus meestal verkocht in kits van twee of vier. Er is een verschil tussen het gebruik van bijvoorbeeld 2x8GB en 4x4GB RAM. Alhoewel beide bij elkaar 16 GB is worden de topfrequenties van RAM-modules alleen bereikt met een kit van twee modules. Bij het gebruik van vier modules is de belasting op het moederbord te groot om de topfrequenties te kunnen halen en krijg je dus een iets lagere snelheid. Daarnaast is het bij het gebruik van bijvoorbeeld 2x8GB makkelijker en goedkoper om later te upgraden naar 32 GB, omdat je dan alleen nog twee modules van 8 GB erbij koopt.

4. De hoeveelheid RAM die je nodig hebt, hangt af van je computeractiviteiten
Hoewel de games van een paar jaar geleden nog genoeg hadden aan 4 GB RAM, zijn de games van nu alweer zo complex dat ze minimaal 8 GB RAM nodig hebben. Echter, om een game ook in de hoogste kwaliteit te spelen, is 16 GB de aanbevolen hoeveelheid RAM. Bovendien kun je dan ook programma's op de achtergrond draaien zonder dat de gameplay eronder lijdt. Voor nóg hogere prestaties en met oog op de toekomst gebruiken steeds meer gamers 32 GB aan RAM. Daarmee profiteer je van grafisch verbeterde gameplay, kun je zonder problemen allerlei dingen op de achtergrond doen, zoals livestreamen, Spotify luisteren of door je social media scrollen en ben je het beste voorbereid op toekomstige game-releases.

Over Kingston Digital Europe Co LLP
Kingston Digital Europe Co LLP en Kingston Technology Company, Inc., zijn onderdeel van dezelfde bedrijvengroep (“Kingston”). Kingston is ’s werelds grootste onafhankelijke fabrikant van geheugenproducten. Kingston ontwikkelt en produceert oplossingen die gebruikt worden om te leven, te werken en te spelen; van big data, laptops en pc’s tot IoT-apparatuur, zoals slimme en draagbare technologie, tot design-in en contractproductie. De grootste pc-fabrikanten en cloudhostingpartijen ter wereld vertrouwen op Kingston voor hun productiebehoeften. Onze passie voedt de technologie die de wereld elke dag gebruikt. We streven ernaar verder te kijken dan onze producten om te voldoen aan de behoeften van onze klanten en om oplossingen te bieden die een verschil maken: ‘Kingston Is With You’. Meer informatie is vinden op: Kingston.com.
Laatste van Kingston Technology
4 RAM-weetjes die bijdragen aan de ultieme game-ervaring

Kingston Digital voegt capaciteitsuitbreiding van 512GB toe aan portfolio Class 10 UHS-I SDHC/SDXC-kaarten

HyperX introduceert HyperX FURY DDR4 kits van twee voor het Intel Skylake Platform
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials