www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Whizpr

VMware-rapport: “Cybercriminelen manipuleren de realiteit via integriteits- en destructieve aanvallen”

Security-teams vechten tegen nieuwe technologieën, industrialisatie van e-criminaliteit en burn-outs

Amsterdam, 4 augustus 2021 – VMware heeft tijdens Black Hat USA 2021 zijn zevende, jaarlijkse Global Incident Response Threat Report gepresenteerd. Dit rapport analyseert hoe aanvallers de realiteit manipuleren en zo het moderne dreigingslandschap veranderen. Het rapport constateerde een drastische toename van destructieve aanvallen, waarbij aanvallers geavanceerde technieken gebruiken om meer gerichte, geavanceerde aanvallen uit te voeren die de digitale realiteit vervormen - via business communications compromise (BCC) of door manipulatie van tijd.

“We zien nu dat de connectie tussen nationale staten en cybercriminelen de ontwikkeling van steeds geavanceerdere en destructievere cyberaanvallen versnelt. Daar komt ook nog bij dat het attack surface groter is geworden als gevolg van COVID-19”, zegt Huib Dijkstra, Sr. Solution Engineer Security bij VMware Nederland. “De digitale en fysieke wereld versmelten en alles kan worden gemanipuleerd door aanvallers. De realiteit is dat de first adopters van geavanceerde technologieën zoals kunstmatige intelligentie en machine learning, vaak cybercriminelen zijn die zich op het dark web en in inlichtingendiensten van nationale staten begeven.”

Security-teams worstelen om deze complexe aanvallen het hoofd te bieden en inzicht te krijgen in nieuwe omgevingen zoals de cloud, containers en zakelijke communicatie-applicaties. Uit het rapport blijkt ook dat teams worstelen met geestelijke gezondheidsproblemen en hogere verwachtingen op het werk, waarbij 51% het afgelopen jaar extreme stress ervoer of een burn-out kreeg.

"Een burn-out is een groot probleem binnen incidentrespons-teams. Zij moeten namelijk steeds reageren op grote pieken binnen een omgeving waar men vooral nog op afstand werkt", zegt Huib Dijkstra. "Dit onderstreept de noodzaak om veerkrachtige teams samen te stellen. Of dat nu betekent dat leiders rekening houden met rotaties van werk, individuen in staat stellen om dagen vrij te nemen voor een goede geestelijke gezondheid, of andere initiatieven gericht op het stimuleren van persoonlijke groei en ontwikkeling."

Andere belangrijke bevindingen uit het Global Incident Response Threat Report 2021 zijn:
  • De connectie tussen nationale staten en e-crime vergroot het dreigingslandschap en maakt misbruik van kwetsbaarheden: Van degenen die het afgelopen jaar door ransomware-aanvallen werden getroffen, was 64% getuige van partnerprogramma's en/of partnerschappen tussen ransomware-groepen. Security-teams zijn ook op zoek naar nieuwe manieren om terug te vechten: 81% zei bereid te zijn om de komende 12 maanden actieve verdediging te gebruiken.
  • Er worden geavanceerde technieken gebruikt om aanvallen destructiever en doelgerichter te maken: Respondenten geven aan dat slachtoffers van doelgerichte aanvallen nu meer dan 50% van de tijd te maken krijgen met destructieve/integriteitsaanvallen. Cybercriminelen slagen hierin door opkomende technieken te gebruiken, zoals de manipulatie van tijdstempels of Chronos-aanvallen, die bijna 60% van de respondenten heeft waargenomen. Door de verandering van werken op kantoor naar werken op afstand werd dit bovendien versneld: 32% van de respondenten had te maken met aanvallers die zakelijke communicatieplatforms gebruikten om toegang te krijgen tot een bepaalde omgeving en geavanceerde aanvallen uit te voeren.
  • Nu cloud-jacking in opkomst is, blijft cloudbeveiliging een topprioriteit: Tijdens de pandemie wisten veel bedrijven niet hoe snel ze cloudtechnologie moesten implementeren. Dit bleef niet onopgemerkt voor cybercriminelen, die deze omgevingen blijven uitbuiten. Bijna de helft van de respondenten (43%) zei dat meer dan een derde van de aanvallen gericht was op cloud-workloads en bijna een kwart (22%) zei dat meer dan de helft van de aanvallen daarop gericht was. Daarom zeggen 6 op de 10 respondenten dat het implementeren van cloudbeveiligingstools hun prioriteit heeft.
Download hier het volledige rapport voor meer informatie over het veranderende dreigingslandschap en voor bruikbare richtlijnen en aanbevelingen voor incidentresponders en beveiligingsteams.

Methodologie
VMware heeft in mei en juni 2021 een online enquête afgenomen over trends in het incidentrespons-landschap. In totaal deden 123 cyberbeveiliging en incidentrespons professionals van over de hele wereld mee aan het onderzoek. Percentages bij bepaalde vragen zijn hoger dan 100%, omdat respondenten is gevraagd om alles aan te vinken wat van toepassing is. Door afronding is het mogelijk dat de percentages die in alle vragen worden gebruikt, samen niet uitkomen op 100%.

Over VMware
VMware-software stuurt wereldwijd complexe digitale infrastructuren aan. Het cloud-, netwerk- en beveiligingsaanbod en digital workspace-portfolio bieden klanten wereldwijd een dynamische en efficiënte digitale basis, ondersteund door een uitgebreid ecosysteem van partners. VMware, met het hoofdkantoor in Palo Alto, Californië, streeft ernaar een ‘force for good’ te zijn; van baanbrekende innovaties tot wereldwijde impact. Ga voor meer informatie naar https://www.vmware.com/company.html

VMware
Ron Grevink
Telefoon: 030 284 95 00
E-mail: rgrevink@vmware.com

Whizpr
Paul Maris
E-mail: vmware@whizpr.nl
Laatste van VMware Nederland
Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

VMware breidt SaaS-innovaties uit voor zijn toonaangevend Horizon-platform
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
VMware Nederla.. contact

Logo VMware Nederland

www.vmware.com/nl.html
VMware Nederla.. sociaal

VMware Nederla.. tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials