www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureau

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Clarity Benelux

Generatiekloof op de werkvloer: leidinggevenden snappen niet wat digital natives drijft

Amsterdam, 4 augustus 2021 - Er ontstaat een kloof in verwachtingen en drijfveren tussen digital natives van de generaties Y en Z en hun leidinggevenden. Dit blijkt uit recent onderzoek van Citrix dat stelt dat zakelijk leiders de prioriteiten van jongere professionals niet altijd goed inschatten. De verschillen worden voornamelijk duidelijk in de gebruikte technologie en de werkcultuur. De resultaten zijn gepubliceerd als The Born Digital Effect. De digital natives van de generaties Y (1981-1996) en Z (geboren na 1997) is een volledig digitale wereld met de paplepel ingegoten. Zij maken een groot deel uit van de beroepsbevolking - bij elkaar opgeteld zo’n 5,9 miljoen volwassenen - dus het is belangrijk om te begrijpen wat hen drijft. Zijn het smartphone-junkies die verslaafd zijn aan ‘instant voldoening’? Zijn het nieuwe patatgeneraties of juist prestatiegeneraties?

Een technologische cultuurbotsing
Het gebrek aan begrip begint al bij technologiegebruik, waar grote verschillen te zien zijn tussen Gen Y en Gen Z en hun leidinggevenden. Zo geeft 80% van de digital natives aan gebruik te maken van BYOD-constructies, waarbij ze op hun eigen apparaten werken. Maar slechts 7% van leidinggevenden doet dit ook. Ook gebruikt 78% van de digital natives instant messaging apps zoals WhatsApp, tegenover slechts 16% van de leidinggevenden. En ja, digital natives zetten vaker social media in voor hun werk (64%), maar dat is niet al te veel meer dan de leidinggevenden (53%).

Je zou ook denken dat digital natives vragen om de nieuwste technologische snufjes op de werkplek. 83% van de ondervraagde leidinggevenden denkt wel dat digital natives dit willen, maar slechts 60% van de digital natives geeft dit ook daadwerkelijk aan.

Gen Y en Gen Z willen ‘ouderwetse’ baanzekerheid - maar niet op kantoor
Wat willen digital natives dan wél, als het geen hypermoderne technologie is? Hoewel sociale media bol staan van digital nomads en influencers die van het mooie leven genieten, zijn digital natives niet op zoek naar vrijblijvendheid. Wat ze vooral willen is stabiliteit en baanzekerheid (80%) - en dan het liefst in een baan die voldoening geeft (84%) en een goede werkrelatie met hun manager (84%).

Aan de andere kant valt een traditionele werkweek niet in de smaak. Ruim een kwart (26%) van de digital natives geeft de voorkeur aan een vierdaagse werkweek. 18% vindt het prima om vijf dagen per week van 9 tot 5 te werken, maar 21% wil graag zelf hun begin- en eindtijden bepalen.

Wordt die vierdaagse werkweek op kantoor doorgebracht? Als het aan leidinggevenden ligt wel, en ze denken dat digital natives het men hen eens zijn. 32% meent dat digital natives fulltime op kantoor willen werken, 44% ziet een hybride model voor zich waarin iedereen overwegend op kantoor werkt. Maar digital natives denken er anders over. 94% wil nietfull-time terug naar kantoor. 28% wil volledig thuiswerken, 29% vindt een hybride werkmodel prima - maar dan wel overwegend thuis.

De onderzoeksresultaten zijn een duidelijk signaal voor organisaties: zij moeten de rol van het kantoor opnieuw vormgeven om aan de behoeften van het Gen Y en Gen Z te voldoen.

Doen Nederlandse organisaties dit niet, dan lopen ze fors wat winst mis: de economische modellering in het The Born Digital Effect wijst uit dat digital natives wereldwijd in potentie goed zijn voor ruim €1,5 biljoen aan extra bedrijfswinst. Door de bedrijfscultuur beter in te stellen op de behoeften van digital natives, zorgen organisaties dus niet alleen voor productiever en gelukkiger personeel, maar kunnen ze ook flinke bedrijfsgroei realiseren.

Over Citrix
Citrix (NASDAQ:CTXS) bouwt veilige en uniforme workspace technologie waarmee organisaties het beste uit hun mensen kunnen halen en hen overal een consistente werkomgeving kunnen aanbieden. Met Citrix krijgen gebruikers een soepele werkervaring en heeft IT een uniform platform om diverse technologieën in complexe cloudomgevingen te beveiligen, te beheren en te controleren. Meer informatie vindt u op https://www.citrix.nl/ of volg Citrix Benelux op Twitter via @citrixbenelux.

Citrix Persdesk
Naomi van Duin
Citrix@clarity.pr
www.citrix.nl

Lydia Mekrez
Senior Communications Manager Western and Southern Europe & MENA Citrix
lydia.mekrez@citrix.com
Laatste van Citrix
Synopsys versterkt workspace-beveiliging met Citrix

Cybersecurity skillsgap niet meer op te lossen door recruitment

Heeft het kantoor nog wel een toekomst in Nederland?
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials