www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Onderzoek Trend Micro: 88% van de Europese organisaties verwacht komend jaar een cyberaanval op klantdata

De Trend Micro Cyber Risk Index geeft aan dat organisaties in Europa een verhoogd risico lopen op cyberaanvallen

Amsterdam, 3 augustus 2021Trend Micro, wereldwijd leider in cybersecurity, onthult dat het risico op cyberaanvallen het afgelopen jaar is toegenomen. Volgens een nieuw onderzoek verwachten 88% van de Europese organisaties dat zij in de komende 12 maanden te maken zullen krijgen met een aanval op klantdata.

“Wederom hebben we genoeg resultaten gevonden om CISO’s bezig te houden, van operationele en infrastructurele risico’s tot dataprotectie, dreigingsactiviteit en menselijke uitdagingen”, zegt Jon Clay, Vice President of Threat Intelligence bij Trend Micro. “Om cyberrisico’s te verlagen, moeten organisaties beter voorbereid zijn door terug te gaan naar de basis: de kritieke data die het meeste risico lopen identificeren, focussen op de dreigingen die de meeste schade kunnen veroorzaken en meerlaagse bescherming toepassen.”

Europese organisaties geven aan dat verloren intellectueel eigendom, kosten van externe experts en consultants en verloren omzet van klanten de top drie negatieve gevolgen zijn die zij kunnen ervaren door een cyberaanval. Daarnaast zijn dit de belangrijkste bevindingen uit het rapport:
  • 87% van de Europese organisaties geeft aan dat zij komend jaar waarschijnlijk te maken zullen krijgen met één of meerdere cyberaanvallen, ten opzichte van 80% in 2020.
  • 22% van de Europese organisaties heeft het afgelopen jaar te maken gehad met 7+ afzonderlijke cyberaanvallen, waarbij netwerken en/of systemen geïnfiltreerd zijn. Dit ten opzichte van 19% in 2020.
    • Organisaties in de Benelux hebben het afgelopen jaar te maken gehad met gemiddeld vier afzonderlijke cyberaanvallen.
  • 18% van de Europese organisaties heeft te maken gehad met 7+ inbreuken op informatie-assets, ten opzichte van 16% in 2020.
    • Organisaties in de Benelux hebben te maken gehad met gemiddeld 3 aanvallen op informatie-assets in de afgelopen 12 maanden.
  • 27% van de Europese organisaties geeft aan dat zij 7+ inbreuken op klantdata hebben meegemaakt, ten opzichte van 16% in 2020.
    • Organisaties in de Benelux hebben het afgelopen jaar te maken gehad met gemiddeld 4 aanvallen op klantdata.
“Trend Micro’s Cyber Risk Index (CRI) blijft een nuttige tool voor bedrijven om cyberrisico’s beter te begrijpen”, zegt Dr. Larry Ponemon, CEO van het Ponemon Institute. “Organisaties wereldwijd kunnen deze bron gebruiken om meer prioriteit te geven aan hun security-strategie en hun cyberrisico zo goed mogelijk te beheren. Dit type hulpmiddel wordt steeds belangrijker, omdat het voorkomen van schadelijke security-incidenten een uitdagingen blijft voor bedrijven van elke omvang en in alle sectoren.”

De belangrijkste cyberrisico's die in het rapport naar voren komen zijn:
  • Man-in-the-middle-aanvallen
  • Phishing en social engineering
  • Botnets
  • Fileless aanvallen
  • Watering hole aanvallen
Uit het onderzoek bleek verder dat cloud computing een van de grootste security-risico’s vormde voor de infrastructuur. Europese organisaties gaven het een 8,12 op een 10-puntsschaal. Veel respondenten gaven toe dat ze “aanzienlijke middelen” besteden aan het beheren van risico’s van derden, zoals cloudproviders. Gebrek aan gekwalificeerd personeel, complexiteit en nalatige insiders vormen andere belangrijke security-risico’s voor de infrastructuur van Europese organisaties.

De belangrijkste uitdagingen voor het realiseren van adequate cybersecurity zijn het gebrek aan autoriteit en middelen om een sterke security-posture te creëren en het gebrek aan kennis om de juiste security-technologieën toe te passen die de data-assets en de IT-infrastructuur veilig kunnen houden.

Trend Micro’s halfjaarlijkse CRI-rapport onderzoekt de mate waarin organisaties hun cybersecurity op orde hebben versus de kans dat zij worden aangevallen. In de eerste helft van 2021 onderzocht het CRI meer dan 3.,600 organisaties van alle grootten in Noord-Amerika, Europa, Azië-Pacific en Latijns-Amerika.

Lees hier het volledige rapport, uitgevoerd door het Ponemon Institute: www.trendmicro.com/cyberrisk
Laatste van Trend Micro
Trend Micro blokkeert 41 miljard cyberdreigingen in eerste half jaar van 2021

Minimaliseer cybersecurityrisico’s en verlicht overbelaste Security-teams met Trend Micro Support & Service-bundels

Fabrikanten van verbonden toestellen worden geconfronteerd met veiligheidsproblemen eigen aan 5G
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials