www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureau

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: LEWIS

Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

4 tips voor een grotere kans van slagen van jouw webshop

In Nederland groeide de omzet voor webshops in 2020 met ruim 43 procent, en ook 2021 belooft een topjaar voor de branche te worden met een verwachte groei van nog eens 25 procent. Tijdens de coronacrisis ontkiemden maandelijks zo’n 3.000 webwinkels in ons land, al stagneert die groei volgens NU.nl. De komende tijd wordt duidelijk welke van de in 2020 gestarte webshops bestaansrecht hebben. Zij die de volgende vier tips in acht nemen, maken in ieder geval meer kans volgens Saket Gulati, country manager bij Cognizant Nederland.

1. Spring in het diepe – Online is alles
Vroeger was je webshop slechts het verlengde van je fysieke winkel. Alles moest de look-en-feel hebben van je ‘gewone’ shop, en dat was natuurlijk niet zo vreemd. Een groot deel van je klanten kende je webshop namelijk omdat zij je winkel ook lijfelijk bezochten. Maar die vlieger gaat niet meer op. De hele wereld is inmiddels je afzetmarkt, dus hou niet vast aan die gedachte. Een online shop biedt jou en je klanten véél meer opties op het gebied van customer experience. Sterker nog, je klanten verwachten ook veel meer. Wees daarvan op de hoogte, maak er gebruik van en run je webshop als een losstaande entiteit.

2. Bouw een community – Een order is méér dan een salesmoment
Van klanten van de meest iconische merken kun je een persona opstellen. Apple is bijvoorbeeld voor creatievelingen en Nike voor strijders tegen de status quo. Een klant van Harley Davidson betaalt méér voor zijn motor, maar koopt ook meer dan die motor; hij koopt een lidmaatschap tot de exclusieve club van Harley-rijders. Bepaal daarom wat jouw klant jouw klant maakt en bied daar een unieke ervaring bij aan. Misschien heeft jouw merk een sterke online gemeenschap, waar je die persoon bij aan kunt laten sluiten. Misschien heb je videocontent waarvan je denkt dat hij of zij die interessant vindt. Hoe dan ook: het klantcontact zou niet eenmalig moeten zijn en dus niet moeten eindigen met een transactie. Die moet juist het begin zijn.

3. Volg de trends niet, zet ze
Er is niets mis met het spotten van trends en innovaties en daar als merk op in te spelen. Te veel merken zijn echter bezig met het afkijken van die trends. Het is voor schoenenmerken gemakkelijk om te kijken wat anderen doen en daarin mee te gaan. Om weer Nike als voorbeeld te nemen: hen interesseert het niet hoe de wind staat, want ze varen hun eigen koers. Nike verdiepte zich niet in de trends van de schoenenmarkt toen zij hun campagne rondom NFL-speler Colin Kaepernick inrichtten. Ze keken naar de sociale en raciale problematiek in hun land en besloten daar een statement over te maken.

Het spotten van trends en innovaties hoeft overigens niet ‘maatschappelijk’ te zijn. Het grotere punt is dat de beste inzichten meestal niet uit je eigen branche komen. Als je die alleen maar na-aapt, ben je slechts een volger. En volgers vormen niet meer dan een statistiek in de poel van duizenden startende webshops.

4. Werkt het niet? Draai het terug, maar durf te experimenteren
Een van de voordelen van een webwinkel is dat je jezelf telkens opnieuw uit kunt vinden. Als de indeling van je fysieke winkel niet in de smaak valt, kost het je veel geld en tijd om de indeling en het aangezicht ervan te veranderen. Online is het omgooien van je uitstraling – maar ook het aanpassen van je assortiment – over het algemeen een kwestie van een paar muisklikken. Durf daarom te zoeken naar wat jouw bezoekers écht van je willen. Bekijk welke onderdelen van je organisatie verouderd zijn. Kun je processen automatiseren en zo tijd winnen? Zijn er producten die je simpelweg niet verkoopt en die daardoor geld kosten? Doe er dan iets aan. En als je het mis hebt, dan zijn de gevolgen te overzien; je schakelt zo weer terug.

Amazon.com had ooit ‘alleen’ als doel de grootste boekwinkel ter wereld te worden. Inmiddels verkoopt het bedrijf werkelijk alles en verandert het de wereld. Dat zou nooit zijn gebeurd als scheidend CEO Jeff Bezos alleen maar in zijn comfortzone was blijven hangen en altijd dingen had gedaan waarvan hij zeker wist dat hij er goed in was. Bezos durfde te experimenteren, en dichterbij durfden bol.com en Coolblue dat óók. Het internet is je canvas, dus begin maar lekker te schilderen!

Voor meer persinformatie kunt u contact opnemen met Ingrid van den Nieuwenhof of Iskander de Lange van LEWIS:
Tel:+31 40 235 46 00
E-mail: cognizantNL@teamlewis.com
Laatste van Cognizant
Proactiviteit vereist voor toekomstig succes in e-commerce

70 procent Europese organisaties zet al AI in

De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Cognizant contact

Logo Cognizant

Cognizant sociaal

Cognizant tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials