www.LVTPR.comwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nl

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: MCS PR

Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

• 60% van de HR-managers geeft aan dat de productiviteit van de medewerkers is gestegen tijdens het vanuit huis werken, slechts 47% van de medewerkers is het hiermee eens
  • 40 procent van de medewerkers denkt dat het werken met meerdere verschillende tools tegelijk, de productiviteit binnen de organisatie negatief beïnvloedt.
  • HR-managers wijzen andere factoren aan voor de afgenomen productiviteit bij het thuiswerken dan werknemers
München, 2 augustus 2021 – Werkgevers overschatten de productiviteit van hun team tijdens het thuiswerken vanwege de coronapandemie. Dit blijkt uit een survey onder 1.000 medewerkers en 500 HR-beslissers in Nederland, in opdracht van Personio, de toonaangevende alles-in-één HR-software voor het midden- en kleinbedrijf.

Zowel een derde van de werknemers (29%) als HR-managers (29%) constateerden dat er een afname is geweest in productiviteit tijdens de coronapandemie. Opvallend is echter dat daarentegen 60% van de HR-managers opmerkte dat de productiviteit van medewerkers gedurende deze periode is gestegen. Slechts 42% van de medewerkers onderschrijft deze constatering. Wel geeft bijna de helft van de ondervraagde medewerkers (47%) aan dat ze tijdens de coronapandemie net zo productief of zelfs productiever zijn geweest dankzij het werken vanuit huis in vergelijking met het werken in een kantoor. Onder de directie blijkt het gevoel dat zij zich thuis minder productief voelen dan wanneer zij op kantoor werken het grootst. Meer dan de helft (59%) van de directieleden zegt minder productief te zijn geweest bij het werken vanuit huis.

“Het optimisme van HR-managers over de productiviteit zou een risico kunnen vormen”, waarschuwt Lars Boom, Country Manager Benelux voor Personio. “Als werkgevers niet erkennen dat de productiviteit van hun medewerkers afneemt, zullen ze minder snel stappen ondernemen om dit aan te pakken - en dit kan hen duur komen te staan, bijvoorbeeld doordat talent op zoek gaat naar een andere baan”

Te veel tools en samenwerken
Er is niet alleen een discrepantie in de manier waarop werkgevers en werknemers de productiviteit beoordelen, ze zijn het ook oneens over de redenen achter dat productiviteitsverlies. HR-beslissers denken eerder dat externe factoren de oorzaak zijn van afgenomen productiviteit of prestaties, zoals afleiding of het regelen van kinderopvang. Werknemers daarentegen, schrijven het productiviteitsverlies vooral toe aan factoren die verband houden met hun werk, zoals een lage motivatie en moreel, of inefficiënte communicatie met collega’s.

Oorzaken negatieve impact productiviteit (volgens medewerkers):
  • Minder motivatie en moraal (20%)
  • Zoom-vermoeidheid (19%)
  • Minder efficiënte communicatie tussen collega’s (18%)
Oorzaken negatieve impact productiviteit (volgens HR-managers):
  • Zoom-vermoeidheid (24%)
  • Afleidingen tijdens het werken (21%)
  • Het regelen van kinderopvang en thuisscholing tijdens het werk (21%)
Bovendien wordt ook de grote hoeveelheid tools waarmee wordt gewerkt aangewezen als mogelijke oorzaak. Gemiddeld worden er in Nederlandse organisaties 7 verschillende HR-gerelateerde tools gebruikt, met uitschieters tot 9 tools voor grote organisaties. Nederland is hiermee koploper van alle deelnemende regio’s aan dit onderzoek. 45% geeft aan dat zij moeten werken met te veel digitale tools. Maar liefst 40 procent van de medewerkers denkt dat het werken met meerdere tools tegelijk, de productiviteit binnen de organisatie negatief beïnvloedt.

Lars Boom: “Werkgevers moeten deze problemen zo snel mogelijk aanpakken, als ze een dreigend productiviteitsverlies willen voorkomen. Er bestaat geen twijfel over dat technologie een cruciale rol speelt bij het helpen van bedrijven om productiever te zijn, maar de overweldigende keuze aan beschikbare digitale tools kan het risico met zich meebrengen dat werknemers overbelast raken en zelfs de productiviteit belemmeren. Wanneer managers meer en meer van hun bedrijf digitaliseren zullen zij zich ook moeten afvragen hoe ze digitale oplossingen kunnen stroomlijnen, om een lappendeken en een gefragmenteerde aanpak te voorkomen en de productiviteit en efficiëntie te helpen stimuleren.”

Over het onderzoek:
Het veldwerk voor de enquête werd namens Personio uitgevoerd door Opinium tussen 12 en 22 maart 2021. De onderzoekssteekproef bestond uit 500 HR-besluitvormers en 1.000 werknemers in Nederland, verdeeld over een scala aan bedrijfstakken en organisatietypes en -groottes.

Het volledige onderzoeksrapport kan hier worden gedownload: https://www.personio.com/resources/hr-study-2021-nl/.

Over Personio
Personio is de alles-in-één HR-software voor kleine en middelgrote bedrijven. Personio is gevestigd in München, Madrid, Londen, Dublin en Amsterdam (vanaf najaar 2021) en heeft als missie om HR-processen zo transparant en efficiënt mogelijk te maken, zodat HR zich kan richten op de meest waardevolle activa in het bedrijf: de mensen. De Personio-oplossing omvat human resources, recruiting en payroll en ondersteunt alle HR-kernprocessen. Meer dan 4.000 klanten in meer dan 80 landen gebruiken Personio.

In januari 2021 ontving Personio een Series D-financiering van €104 miljoen. Met een waardering van €1,4 miljard heeft Personio de status van 'unicorn' en is dit het meest waardevolle HR techbedrijf in Europa. Kijk voor meer informatie op: www.personio.nl.

Contactpersonen voor de pers:

Personio GmbH
Kathrin Kirchler
Manager Public Relations
Tel: + 49 (0) 159 0616 8883
E-mail: press@personio.com

Of

MCS PR
Personio Persdesk
E-mail: personio@mcspr.nl
Laatste van Personio
Werkgevers overschatten de productiviteit van medewerkers bij het thuiswerken

Bijna 1 op de 2 Nederlandse werknemers wil de komende 12 maanden op zoek naar een andere baan

Personio organiseert H.U.G. Digital 2021: het virtuele HR-event
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

NorthC Group tekent bindende overeenkomst voor de overname van Duitse colocatieprovider IPX

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen

Eerste editie Planet Robot op woensdag 30 maart 2022
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials