www.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.marcommit.nlContentbureau

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Nieuw programma van Startupbootcamp en We-Rise moet komende jaren tientallen vrouwelijke ondernemers voortbrengen

Internationale startup-accelerator Startupbootcamp en het Amsterdamse actieprogramma voor vrouwelijke ondernemers We-Rise slaan de handen ineen. Het doel: de komende drie jaar minimaal 40 nieuwe vrouwelijke ondernemers voortbrengen binnen de Metropool Regio Amsterdam (MRA). Hiertoe lanceren de twee partners een nieuw programma: Momentum. Deelnemers ontwikkelen in een intensief programma van 3 maanden hun business propositie en krijgen daarna als onderdeel van het netwerk van Startupbootcamp en We-Rise mogelijkheden om verder te groeien.

Meer vrouwelijke ondernemers nodig!
Van alle start- en scale-ups in Nederland, is momenteel slechts 11,6 procent door een vrouw opgericht. “Er zijn veel vrouwen die wel willen ondernemen, maar dit uiteindelijk niet doen”, weet Dieuwke van Buren, programmamanager bij We-Rise. Bij het We-Rise actieprogramma, dat in nauwe samenwerking met de Gemeente Amsterdam werkt, zijn 24 verschillende vrouwenorganisaties verbonden die onder andere via trainingen, workshops en netwerkevenementen meer gelijkheid in tech en ondernemerschap willen creëren. De samenwerking met Startupbootcamp en de lancering van het Momentum-programma is daarvan een belangrijke component.

Diversiteit is de sleutel tot innovatie
Bij Startupbootcamp staat participatie van vrouwen in ondernemerschap al langer hoog op de agenda, vertelt Mercedes de Miranda. Zij is director business development bij het Startupbootcamp “Diversiteit is de sleutel tot innovatie. Diversiteit brengt andere perspectieven en daarmee nieuwe oplossingen. Tot nu toe zijn vrouwen ondervertegenwoordigd in de startup-wereld. Daarom zijn we erg enthousiast dat we met dit programma vrouwen kunnen helpen de stap naar het ondernemerschap te zetten”, aldus de Miranda.

Support om de kans van slagen te vergroten
Dat vrouwen minder vaak voor het ondernemerschap kiezen is volgens Van Buren onder meer te wijten aan een gebrek aan zelfvertrouwen en een grote behoefte aan financiële zekerheid. Daarbij speelt ook mee dat vrouwen doorgaans minder geneigd zijn om risico’s te nemen, zo ziet ze in de praktijk. “Dit hopen we met ons programma te veranderen. Op een laagdrempelige manier: het programma is parttime en dus goed naast andere verantwoordelijkheden te volgen. We zijn op zoek naar deelnemers die de ambitie hebben om impact te maken en positieve verandering te realiseren. Wij geven ze daarbij de support om snel succesvol te zijn als ondernemer.”

Intensief 3 maands fast track programma voor ondernemerschap
Het doel is om binnen drie jaar minstens 40 nieuwe vrouwelijke ondernemers te laten starten. Elk jaar is er fast track program van 3 maanden als start voor een nieuwe groep ondernemers. Met wekelijkse sessies leren de deelnemers in deze periode essentiële vaardigheden voor het ondernemerschap, zoals klanten focus, business planning, toepassen lean startup methodology, netwerken en ontwikkelen ze het idee voor hun startup welke ze tijdens een demodag presenteren aan een breed publiek van mogelijke founding partners, financiers, vrienden en familie en andere stakeholders uit de startup community.

Vanuit de kracht die elke vrouwelijke ondernemer in zich heeft
Tijdens het programma is nadrukkelijk aandacht voor de waarden, talenten en interesses die de deelnemers van huis uit meenemen. Dit geeft het programma haar toegevoegde waarde, zegt de Miranda. “We gaan in dit programma echt uit van de kracht die de deelnemers al hebben. Zo starten ze met een voorsprong.”

Het Momentum-programma is volgens haar zo ontwikkeld dat het niet alleen zakelijke ondersteuning biedt om tot een goede business propositie te komen en een netwerk op te bouwen. “We zorgen ook voor de persoonlijke ondersteuning om vrouwen te helpen als ondernemer succesvol te zijn in een nog steeds overwegend door mannen gedomineerd startup ecosysteem”, zo geeft ze aan.

Vrouwen hebben veel aandacht voor duurzaamheid
Volgens Van Buren is het een bijkomend voordeel dat vrouwen relatief vaker een sociale onderneming starten of zich richten op duurzaamheid. “Dat is precies wat er nodig is: er ligt een enorm potentieel voor ondernemers die erin slagen om de economie en de maatschappij verder te verduurzamen.”

Aanmelden en selectie
De eerste editie van het Momentum-programma van Startupbootcamp en We-Rise heeft plek voor 10 vrouwen met een ondernemersambitie. Aanmelden kan tot en met 27 augustus 2021 via de Momentum website. Op 10 september wordt er een selectiedag georganiseerd om de uiteindelijke deelnemers te selecteren. Het eerste fast track program loopt van 17 september tot 16 december: op deze dag presenteren de deelnemers het plan voor hun eigen startup. Kijk op de Momentum website voor meer informatie.

Over Startupbootcamp
Startupbootcamp is een internationale thematische startup accelerator en heeft al meer dan 1.000 startups en scale-ups ondersteund met het opschalingsproces. Startupbootcamp is opgericht in Amsterdam en heeft programma's in onder meer San Francisco, Kaapstad, Dubai, Istanbul, Mumbai, Singapore, Rome en New York. De focus ligt op Sustainability, Fintech, CommerceTech, FoodTech, EnergyTech, FashionTech, MediaTech en programma's die zich specifiek richten op duurzaamheid en impact. Start -en scale-ups die worden geholpen krijgen toegang tot een internationaal netwerk van de meest relevante partners, investeerders en mentoren in hun sector. https://www.startupbootcamp.org/

Over We-Rise
We-Rise is actieprogramma, waarbij wordt samengewerkt met 24 verschillende vrouwenorganisaties in Amsterdam om meer gelijkheid te creëren voor vrouwen in tech en ondernemerschap. Dit doen we in nauwe samenwerking met de gemeente Amsterdam en door ons te richten op 4 pijlers; funding (meer vrouwen toegang geven tot funding), talent (meer vrouwen toegang geven tot opleidingen voor banen binnen de tech sector), ecosysteem (het bestaande ecosysteem beter in kaart brengen om te zien waar de grootste uitdagingen liggen) en zichtbaarheid (meer vrouwelijke rolmodellen). Het We Rise-programma draait om trainingen, workshops, mentorsessies, netwerkevenementen en nog veel meer. https://we-rise.co/
Laatste van Startupbootcamp

WORD EEN VOORLOPER IN DUURZAAMHEID

Startupbootcamp Lanceert Digitale Accelerator Voor One Single Hub
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Startupbootcam.. contact

Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials