www.LVTPR.comwww.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Thuiswerken vermindert grip op personeelsbeleid en bedrijfscultuur

4 op 10 mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening hebben komend jaar meer aandacht voor interne cultuur

3 op de 10 mkb-ondernemers in de zakelijke dienstverlening hebben het gevoel de grip te verliezen op het personeelsbeleid en de bedrijfscultuur nu thuiswerken steeds meer de norm is. Corona heeft bij veel bedrijven flexibiliteit en aanpassingsvermogen gevraagd. Bijna 6 op de 10 ondernemers zeggen dat zij zich door de coronacrisis sterker bewust zijn geworden hoe belangrijk het is om een hecht team te hebben met werknemers die voor elkaar klaar staan. Voor 40 procent van de bedrijven is dit aanleiding om in het komende jaar meer aandacht te besteden aan het personeelsbeleid en de interne cultuur van hun bedrijf. Dat blijkt uit de nieuwe MKB Barometer van Teamleader - leider in de markt voor Work Management-software - waarin ruim 220 Nederlandse mkb-ondernemers in zakelijke diensten hun visie geven op de toekomst van hun bedrijf na corona.

Van de één op de andere dag werd het kantoorleven als gevolg van corona voor veel bedrijven in de zakelijke dienstverlening ingeruild voor een thuiskantoor. In tegenstelling tot wat veel ondernemers vreesden, ging dat niet ten koste van de arbeidsproductiviteit, zo blijkt uit het onderzoek van Teamleader. Bijna driekwart van de ondernemers geeft aan dat zij geen substantieel verschil in kwaliteit ondervinden in het werk dat thuis wordt verricht ten opzichte van het werk op kantoor. Ruim de helft verwacht dan ook dat zij het thuiswerken in de toekomst even vaak of zelfs vaker gaan faciliteren. Bovendien heeft bijna een derde van de mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening als gevolg van corona een sterkere focus op digitalisering, bijvoorbeeld door het opzetten van een cloud-omgeving.

Op afstand werken vergt creatievere teambuilding
Ook doen veel werkgevers er alles aan het thuiswerken zo gemakkelijk mogelijk te maken. Zo geeft bijna de helft (44 procent) aan dat zij meer dan voor corona zorgen dat het werknemers aan niets ontbreekt qua digitale en technologische middelen, zodat zij thuis optimaal kunnen werken. “Het grote ‘thuiswerkexperiment’ lijkt te zijn geslaagd”, zegt Jeroen de Wit, CEO van Teamleader. “Tegelijkertijd rijst echter de vraag welke invloed dit heeft op het personeelsbeleid en de bedrijfscultuur. Het thuiswerken ging van start met medewerkers die vaak al waren ingewerkt, elkaar goed kenden en wisten wat ze aan elkaar hadden. Echter, nu er ook steeds meer nieuwe medewerkers op afstand worden ingewerkt, kan dit ten koste gaan van de teamgeest en interne cultuur. Uit ons onderzoek blijkt dat dit veel ondernemers zorgen baart en dat zij zich dit jaar meer willen focussen op teambuilding. Het is goed om daar creatief mee om te gaan en verder te kijken dan de inmiddels welbekende online bedrijfsactiviteiten. Zo hebben we bij Teamleader tijdens corona een radioprogramma gemaakt, iets totaal anders dan wat we normaal doen en waar we met ons team nog vaak over praten.”

Bedrijven richten vizier weer op werving nieuwe medewerkers
Uit het onderzoek komt daarnaast naar voren dat veel ondernemers denken dat thuiswerken een positieve invloed heeft op de werk-privébalans van hun werknemers. Dat geldt voor bijna een derde van de bedrijven. Ondanks dat de coronacrisis bijna ten einde lijkt te zijn, blijken medewerkers voorlopig nog honkvast en loyaal aan hun huidige werkgever. Zo geeft 94 procent van de mkb-bedrijven aan dat het verloop van hun werknemersgelijk of zelfs minder is in vergelijking met het vorige kwartaal. Nu de economie opveert, richten steeds meer bedrijven zich bovendien weer op groei van hun personeelsbestand en op de werving van nieuwe medewerkers. Ruim een kwart van de bedrijven heeft in het begin van 2021 nieuwe medewerkers in dienst genomen. Bovendien is ruim 1 op de 5 mkb’ers er zeker van dat zij óók in de komende zes maanden mensen zullen aannemen.
Laatste van Teamleader
Thuiswerken vermindert grip op personeelsbeleid en bedrijfscultuur

Ruim 4 op 10 mkb’ers in zakelijke dienstverlening focussen in 2021 vooral op continuïteit

4 op 10 mkb’ers in zakelijke dienstverlening investeren sinds corona meer in welzijn personeel
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Teamleader contact

Logo Teamleader

Teamleader sociaal

Teamleader tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials