www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekers
PR: Wisse Kommunikatie

Nederlandse organisaties nemen afscheid van ‘vaste’ pc’s

Tijdperk van hybride werken zorgt voor overgang naar mobiele oplossingen

BREDA -- Nederlandse organisaties lijken het gebruik van desktop pc’s uit te faseren, zo blijkt uit onderzoek van Dynabook Europe. Op dit moment wordt in iets minder dan de helft van de organisaties door werknemers op afstand gebruikgemaakt van een ‘vaste’ pc, maar slechts 28% van de organisaties geeft aan komend jaar te investeren in dergelijke devices. Tegelijkertijd ligt het gebruik en de investeringsbereid van laptops en smartphones veel hoger.

Een derde reden voor de verwachte uitfasering van desktop pc’s, is de hoge mate waarin Nederlandse werknemers (deels) vanuit huis zullen blijven werken - ook als de coronapandemie achter de rug is. Driekwart van de Nederlandse respondenten in het onderzoek The Hybrid Shift geeft aan voornamelijk thuis te willen blijven werken, of in ieder geval geen vaste kantoorplek meer te hebben. Als gevolg hiervan wordt er door 64% van de IT-afdelingen extra geïnvesteerd in laptops.

Ook de eigenschappen die als belangrijkste worden beschouwd bij de aanschaf van een nieuwe zakelijke laptop duiden erop dat deze devices zullen worden ingezet bij het op afstand werken. Zo noemt 68% van de respondenten toepassingen die samenwerken beter mogelijk maken als belangrijk en benadrukt 72% het belang van connectiviteitsopties. Draagbaarheid wordt door 60% van de respondenten als belangrijke eigenschap genoemd.

Aankoopproces
Dat laptops en andere mobiele devices een belangrijke rol speelden tijdens de thuiswerkperiode, blijkt onder meer uit de invloed die de coronapandemie heeft op het aankoopproces rondom laptops. Bijna driekwart staat hier langer bij stil dan voor de pandemie het geval was. Bij de aanschaf van smartphones en wearable devices is dit percentage 60%.

Laptops worden het meest gebruikt bij het op afstand werken, namelijk door 86% van de Nederlandse werknemers. Smartphones volgen met 59% op gepaste afstand. Tablets worden op dit moment nog door minder werknemers gebruikt bij hun thuiswerkzaamheden dan desktop pc’s (42% om 46%). Maar de verwachting is wel dat meer organisaties in tablets zullen investeren dan in vaste computers (33% om 28%).

Accessoires
Gevraagd naar welke oplossingen zorgen voor een hogere werknemersproductiviteit noemt 37% van de respondenten draagbare devices zoals laptops en smartphones. Ook accessoires zijn belangrijk, 29% noemt oplossingen zoals een externe monitor of draadloos toetsenbord als essentieel voor een goede productiviteit.

Ronald Ravel, Country Manager Benelux bij Dynabook: “De afgelopen anderhalf jaar waren natuurlijk ongekend. Maar het heeft ook een ontwikkeling versterkt die al langer gaande was. Veel organisaties maakten al de overstap van vaste computers naar laptops. Het noodgedwongen thuiswerken heeft deze transitie versneld. En nu veel organisaties én werknemers de voordelen van het werken met laptops in de praktijk ervaren, lijkt er geen weg meer terug.”

Onderzoeksmethodologie
Het onderzoek The Hybrid Shift: Managing an increasingly remote workforce is in opdracht van Dynabook uitgevoerd door Walnut Unlimited onder meer dan 1.000 IT-beslissers uit het midden- en grootbedrijf in verschillende sectoren. De respondenten uit het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Nederland werden gevraagd naar IT-uitgaven, nieuwe werkpatronen en device-prioriteiten in de komende twaalf maanden.

--EINDE--

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met onderstaande contactpersonen:

Dynabook Europe Netherlands Branch
Simon Bontje
Tel. +31 (0)76 - 5438712
simon.bontje@dynabook.com

Wisse Kommunikatie
Sebastiaan Scheepers
Tel. +31 (0)26 443 1523
dynabook@wisse-worldcom.nl

Connect Online
Bezoek onze  website voor de nieuwste productdetails en -specificaties en ga naar onze  blog voor aanvullende informatie. Volg ons daarnaast op  LinkedIn en  Twitter.

Over Dynabook Inc.
Voorheen opererend onder de naam Toshiba Client Solutions Co. Ltd, valt Dynabook Inc nu onder volledige eigenaarschap van Sharp Corporation. Met meer dan drie decennia aan ervaring op het gebied van uitmuntende engineering blijft Dynabook Inc producten en oplossingen van het hoogste niveau en de grootste kwaliteit ontwikkelen om partners en klanten te ondersteunen in het bereiken van hun doelen.

Bezoek voor meer informatie  nl.dynabook.com/