www.marcommit.nlHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nlContentbureau

Internationale inhaalslag Nederlandse startups: in één kwartaal meer durfkapitaal dan in heel 2020

Innovatieve bedrijven haalden afgelopen halfjaar 3 miljard euro op, het grootste deel echter van buitenlandse investeerders; Nederland nog in stevige concurrentie met omringende landen

AMSTERDAM, 19 juli 2021 - Nederlandse startups en scale-ups hebben in het eerst halfjaar van 2021 bijna 3 miljard euro aan durfkapitaal opgehaald, tegenover circa 500 miljoen euro in hetzelfde halfjaar een jaar eerder. Het hoge totaal in het afgelopen kwartaal werd vooral gekenmerkt door een paar gigantische investeringsrondes van onder andere Mollie (€665 miljoen), MessageBird ($800 miljoen), bunq (€193 miljoen) en Lumicks ($93 miljoen). Dat blijkt uit het Quarterly Startup Report, een driemaandelijkse data-analyse van Dealroom.co, Dutch Startup Association (DSA), Golden Egg Check, KMPG, de Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) en Techleap.nl. Innovatieve bedrijven halen daarmee opnieuw een Nederlands recordbedrag binnen, maar lopen internationaal gezien nog achter.

Deze groeiende geldstroom nam vooral in het tweede kwartaal een vlucht: durfkapitalisten investeerden de laatste maanden ruim 2 miljard euro in startups en scale-ups, beduidend meer dan de 751 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2021. De teller dit jaar staat hiermee nu al hoger dan het totaalbedrag opgehaald in heel 2020 (€1,7 miljard).

Daarnaast was deze stijging te zien over de gehele linie. Niet alleen in latere fases, maar ook de vroege fase investeringen lieten een groei zien. Nederlandse scale-ups waren voor grote rondes vooral in trek bij buitenlandse investeerders; deze rondes zijn nog moeilijk te realiseren in het daarvoor te beperkte Nederlandse ecosysteem. Door het grote aandeel aan buitenlandse investeringen vloeit veel van de winst weg naar buitenland.

De eerste terughoudendheid die kort na de uitbraak van de pandemie onder durfkapitalisten leefde, herstelde in 2020 grotendeels al, vooral door grotere investeringsrondes. De sector laat dit jaar over de hele linie een inhaalslag zien. “We zijn op de goede weg, maar het is belangrijk dat we juist nu de volgende stap zetten. Hoewel Nederland een van de snelst groeiende Europese landen is, bevinden we ons in stevige concurrentie met de landen om ons heen die niet alleen groeien, maar ook in regelgeving blijven voorlopen. Er groeien in Nederland daardoor nog steeds veel te weinig startups door tot scale-ups”, zegt Maurice van Tilburg, Managing Director Techleap.nl.

Om de achterstand dicht te lopen zijn er meerdere stappen die genomen kunnen worden om investeren in Nederlandse startups, scale-ups en innovatie interessanter te maken. Dat kan door bijvoorbeeld het aantrekkelijker maken van aandelenopties voor medewerkers en regelingen voor een lokaal fiscaal aantrekkelijker investeringsklimaat.

Het volledige rapport vind je hier.
Laatste van Dutch Startup Association (DSA)
Dutch Startup .. contact

Logo Dutch Startup Association (DSA)

Dutch Startup .. sociaal

Dutch Startup .. tweets

Logo Luminis Nederland B.V.
Logo Techtenna
Logo devolo
Logo Unisys
Logo Banking Circle