www.marcommit.nlwww.EVENTIVE.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekers

2515 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via

Quantum Delta NL lanceert microfondsvan twee miljoen euro voor quantum startups

Quantum Delta NL kondigt vandaag de lancering aan van een microfonds van EUR 2.000.000, genaamd ‘LightSpeed Fund 1’. Het fonds zal zich richten op ondersteuning van quantum startups in de eerste fase. De Delftse startup en deelnemer aan het LightSpeed- programma QuantWare is de eerste startup die een funding heeft gekregen.

Het fonds maakt deel uit van Quantum Delta NL’s strategische routekaart om het aantal succesvolle quantum startups in Nederland te verhogen. Momenteel kent Nederland zeven officiële quantum startups. Dat moeten er in 2027 honderd zijn. Deze bedrijven zullen van grote waarde worden voor de Nederlandse economie.

Met hetzelfde doel lanceerde Quantum Delta NL vorige maand LightSpeed, een programma waarin quantum startups op maat gesneden hulp krijgen om hun bedrijf op te schalen en hun aantrekkingskracht voor investeerders te optimaliseren. Hiervoor wordt onder meer gebruik gemaakt van de specifieke expertise van een aantal Europese en Amerikaanse fondsen, die met hun ervaring de startups in dit proces kunnen ondersteunen.

Fonds
Met het fonds (dat onderdeel is van LightSpeed), kent Quantum Delta NL pre-seed tickets toe aan startups in een vroeg stadium die actief zijn op het gebied van quantumtechnologie voor ongeveer 50.000 euro per ticket (de "pre-seed tickets"). Quantum Delta NL heeft momenteel 2.000.000 euro gereserveerd voor de pre-seed tickets en is voornemens 5 tot 15 tickets toe te kennen in boekjaar 2021/2022 en 35 tot 40 tickets over de totale periode. Als fase 1 van het Nationaal Groeifonds Programma van start gaat, wordt het budget vergroot.

Voor deze investeringen is een SAFE note ontwikkeld. Deze geeft de investeerder recht op toekomstige aandelen, maar hoeft niet, zoals bij een converteerbare geldlening, terugbetaald te worden als een aandelenronde uitblijft. Daardoor hebben startups maximale flexibiliteit in de groei van hun bedrijf.

Het Delftse QuantWare, een spinout van QuTech en onderdeel van het Quantum Delft-ecosysteem, is de eerste startup die een funding krijgt uit het fonds als onderdeel van een grotere investeringsronde. Het bedrijf dathoogstaande quantum processoren ontwikkelt, is daarmee de tweede succescase uit het Lightspeed-programma. Eerder begeleidde LightSpeed al de Delftse startup QphoX die met behulp van het LightSpeed-team €2 miljoen funding ophaalde om haar Quantum Modem op de markt te brengen.

Ambitie
Startups en het bouwen van een business ecosysteem zijn belangrijke pijlers van het Quantum Delta NL-programma dat in april hoorde 615 miljoen euro te gaan ontvangen van het Nationale Groeifonds. Het programma voorziet onder andere in de doorontwikkeling van de bouw van de eerste Europese quantumcomputer en een quantuminternet, open toegankelijk voor eindgebruikers in bedrijfssectoren en maatschappelijke sectoren, inclusief het onderwijs. McKinsey becijferde dat het programma op de middellange termijn leidt tot een bijdrage aan het bruto binnenlands product van 5 tot 7 miljard euro en 30.000 hoogwaardige Nederlandse banen.

Freeke Heijman, directeur Quantum Delta NL: “We willen dat de kennis uit de wetenschappelijke labs ook leidt tot nieuwe bedrijvigheid in Nederland en Europa. Met LightSpeed en dit fonds krijgen kansrijke initiatieven een ongekende versnelling om hun idee op te schalen tot een startup of scale-up.”

Ton van 't Noordende, Investor in Residence Quantum Delta NL: “We zien het microfonds als een logische uitbreiding van het Lightspeed programma. We zien dat kansrijke en vroege initiatieven maar een kleine kapitaalinjectie nodig hebben om te kunnen versnellen maar dat ook echt nodig hebben om niet in het begin al met 2-0 achter te staan. Dat bewijst Quantware die met onze investering aan boord en onder begeleiding van Lightspeed direct marktkapitaal heeft opgehaald en dat nog voor oprichting.

Alessandro Bruno, Director of Engineering van QuantWare: “De steun uit dit fonds en het LightSpeed-programma stellen ons in staat onze quantum processors op de markt te brengen. Daarmee maken we quantum voor meer partijen toegankelijk. Op die manier kunnen wij een cruciale bijdrage leveren die het Nederlandse quantum ecosysteem laat voortbouwen op hun huidige voorsprong.”

Lees ook hier het interview met Alessandro Bruno.
Laatste van Quantum Delta NL
Cis Marring en Marietje Schaake treden toe tot nieuwe RvC Quantum Delta NL

Quantum Delta NL bundelt quantumkrachten met Frankrijk en lanceert gezamenlijk jobboard

Quantum Delta NL lanceert microfondsvan twee miljoen euro voor quantum startups
Wereldprimeur: International Patiënt Summary (IPS) uitwisseling door Drimpy

Privacysoftwaregigant ExpressVPN zwaar onder vuur

Planners presteren áchter de schermen
Fundaments wint FY21 Global Cloud Partner of the Year award van Cohesity

Extreme Networks rond overname van Ipanema - de SD WAN-divisie van Infovista - af

Thijs Vermaat nieuwe Managing Director Experis

Vertiv introduceert het meest uitgebreide platform voor IT-beheer op de markt voor hybride en gedistribueerde netwerken en edge computing

3 op de 5 Nederlanders wil werken bij bedrijf dat diversiteit als kernwaarde heeft

Kaspersky Smart Home Security: een nieuw product om aangesloten apparaten thuis te beschermen

Ontdek het snelste toetsenbord ter wereld – de Razer Huntsman V2

SentinelOne breidt partner ecosysteem uit met nieuwe NDR-integraties

Nieuwste platform release van ServiceNow helpt bedrijven bij de grootste uitdagingen van het hybride werken door de inzet van workflows

Sophos-onderzoek: Meer dan 2 miljoen dollar aan herstelkosten bij ransomware-aanvallen in de financiële sector

Check Point Research: zwarte markt voor valse vaccinatiecertificaten is nu volwaardige industrie

Werving stijgt weer op prioriteitenlijstje Europese bedrijven

Neobanken laten traditionele banken achter door inzet Regtech

VMware benoemt Kit Colbert tot Chief Technology Officer

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo VPNdiensten.nl

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials