www.marcommit.nlwww.LVTPR.comHerken zakelijke websitebezoekerswww.lubbersdejong.nl

2514 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: Clarity Benelux

Eaton bereikt met eerste DC grid in Nederland nieuwe mijlpaal in energietransitie

Lokaal netwerk op N470 resultaat van innovatie in gelijkspanning

Hengelo, 14 juli 2021 - Powermanagementbedrijf Eaton bereikt met het nieuwe DC-grid op de N470 een nieuwe mijlpaal in de energietransitie in een samenwerking met DC Systems, SmartGrid en Dynniq Energy. Dit netwerk, het eerste van deze omvang in Nederland, is een grote stap naar een efficiënter energienet op basis van gelijkspanning dat beter is toegerust op het grootschalig gebruik van duurzame energie. Na uitvoering van het testprogramma en de inbedrijfstelling is het netwerk nu volledig operationeel.

De N470 is de duurzaamste weg van Nederland, mede dankzij een zelfvoorzienend lokaal energienet. Dit net is ontwikkeld door Eaton, Smart Grid, Dynniq Energy en DC Systems in opdracht van de provincie Zuid-Holland en Boskalis en werkt op basis van gelijkspanning - een unicum in Nederland.

Gelijkspanning is uitermate geschikt voor duurzame energienetten. Duurzame opwek is decentraal, waardoor je al snel meerdere verschillende energiebronnen op één netwerk hebt, die allen zijn gebaseerd op gelijkspanning. Ook de grootste verbruikers zoals straatverlichting met led-armaturen en de verkeersregelinstallaties worden gevoed via gelijkspanning. Het ligt dan voor de hand om ook het tussenliggende net in gelijkspanning uit te voeren.

Hoewel het voor de hand ligt, waren er tal van uitdagingen om op te lossen, met name omtrent veiligheid. In 2019 bereikten Eaton en partners al een mijlpaal in de Johan Cruyff Arena, waarin werd aangetoond dat op gelijkspanning gebaseerde batterijopslag geschikt is voor complexe omgevingen. De N470 toont dat ook een netwerk op gelijkspanning goed presteert en stabiel functioneert.

Johan Abbink, Salesmanager Eindgebruikers & Adviseurs bij Eaton: De sleutel tot een veilig DC-grid ligt in een systeembenadering. Daarbij kunnen we in DC bijvoorbeeld niet meer schakelen met mechanische beveiligingscomponenten. We werken daarom met op halfgeleiders gebaseerde componenten, die autonoom werken in een gelijkspanningsgrid dat opereert volgens het protocol Current/OS van onze partner DC Systems.”

Michiel Arnoldy, DC Systems en Board Member Current OS Foundation: “Om de uitdagingen waar onze samenleving voor staat als gevolg van de energietransitie te helpen overwinnen, heeft DC Systems een protocol ontwikkeld dat het ontwerp van schaalbare DC-netarchitecturen mogelijk maakt. Dit protocol definieert alle systeemaspecten voor belastingen en bronnen, van spanningsniveaus en bescherming tot aarding en corrosiebeperking.

Dit Current/OS protocol is ontworpen voor DC-microgrids met solid-state (niet-bewegende) onderdelen. Het protocol lost problematiek op rond congestiemanagement, veiligheid, robuustheid en cyberbeveiliging en vereist geen centrale controle - vraag en aanbod worden automatisch op elkaar afgestemd.

Om dit protocol voor iedere productfabrikant beschikbaar te maken, is de Current/OS Foundation opgezet door Eaton, Schneider Electric en DC Systems. Deze stichting streeft naar een uniforme standaard voor netbeheerdoeleinden en biedt haar partners een open protocol en duidelijke richtlijnen, waarmee producten kunnen worden geproduceerd die goed functioneren in een Current OS-gebaseerde DC-omgeving.

Rob Engelen, CCO van SmartGrid: “De succesvolle afronding van het allereerste Smart DC-project in Nederland is het bewijs dat de beschikbare kennis en technologie klaar is voor DC-netten op grotere schaal.”

Maarten van Raaij, CEO bij Dynniq Energy: “De N470 zet een nieuwe standaard voor DC-netwerken. Het DC-netwerk is in staat om zeer efficiënt de capaciteit en het verbruik binnen het netwerk te beheersen. De hele energieketen wordt hierdoor geoptimaliseerd. Bovendien is het distributienet ongekend robuust door het samenspel van power- en energymanagement en de batterij-opslag.”

In november 2020 werd de verduurzaamde N470 in gebruik genomen. Na doorontwikkeling van het netwerk is een nieuwe monitoringperiode gestart – de verwachting is dat na de zomer van 2021 de resultaten hiervan bekend gemaakt zullen worden.

Noot voor de redactie
Vanuit hun expertise kan Eaton meer duiding en verdieping aangeven over dit project, de ontwikkeling hiervan voor de energietransitie, andere implementatiemogelijkheden en technische aspecten.

Mocht u graag verder in gesprek gaan, horen we dat graag. Dan zetten we dat in zo snel mogelijk in gang!

Over Eaton
Eaton’s powermanagement-divisie is wereldwijd toonaangevend, met diepgaande expertise van regionale toepassingen op het gebied van stroomdistributie en circuitbescherming, stroomkwaliteit, back-up en energieopslag, beheer en automatisering, persoonlijke veiligheid en beveiliging, structurele oplossingen en omgevingsoplossingen voor gecompliceerde of gevaarlijke omgevingen. Eaton levert diensten binnen het gehele proces, via verschillende kanalen en een geïntegreerd digitaal platform voor inzichten. Op die manier levert Eaton de energie voor wat er echt toe doet in industrieën over de hele wereld, en helpt het bedrijf klanten bij het oplossen van hun grootste uitdagingen op het gebied van power management.

Eaton’s missie is om de kwaliteit van leven en het milieu te verbeteren door gebruik te maken van technologieën en diensten voor energiebeheer. Eaton biedt duurzame oplossingen die klanten helpen om hun elektrische, hydraulische en mechanische energie veiliger, efficiënter en betrouwbaarder te beheren. De omzet van Eaton in 2020 bedroeg $17.9 miljard en de producten van het bedrijf worden in meer dan 175 landen verkocht. Eaton heeft ongeveer 92.000 medewerkers. Meer informatie is te vinden op Eaton.com.

Voor meer persinformatie:
Eaton Persdesk
Tijs Manniën
eaton@clarity.pr
Laatste van Eaton
Eaton lanceert nieuwe lithium-ion variant van hun 9PX online dubbele-conversie UPS: de 9PX lithium-ion UPS

Eaton ontwikkelt met Microsoft datacenters die het energienet ondersteunen en netcongestie oplossen

Logo Clarity Benelux

Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials