www.marcommit.nlwww.lubbersdejong.nlHerken zakelijke websitebezoekersContentbureau

2513 volgers @ICTberichten
Deel dit nu via
PR: AxiCom

Experian: kredietscores en faillissementen mkb-bedrijven afgelopen kwartaal stabiel

Horeca- en toerismesector blijven meeste gevolgen ondervinden van coronapandemie

Amsterdam – Experian heeft opnieuw onderzoek gedaan naar de status van het midden- en kleinbedrijf (mkb) in Nederland, op basis van openbare data en zelf ontwikkelde modellen. In een eerder rapport over het eerste kwartaal van dit jaar zag het bedrijf een daling van de kredietscores van mkb-bedrijven. Daarnaast nam het verwachte wanbetalingspercentage toe voor bedrijven van allerlei groottes en in diverse sectoren. Op basis van risico-indicatoren van Experian over het tweede kwartaal lijkt de situatie gestabiliseerd en ging de situatie er voor mkb’ers minder hard op achteruit dan verwacht. Er zijn echter nog steeds enkele herkenbare patronen zichtbaar. Zo lopen met name de kleinste mkb-bedrijven nog steeds een verhoogd risico en ligt het verwachte wanbetalingspercentage het hoogst in de horeca- en toerismesector.

Het risico op faillissement blijft echter aanwezig ondanks dat veel bedrijven hun deuren weer openen, aangezien de overheidssteun afneemt en er veel onzekerheid heerst rond ‘het nieuwe normaal’. Het CBS berekende onlangs al dat ruim 13 duizend bedrijven zijn opgeheven tussen april 2020 en eind maart 2021. Het overgrote deel van die bedrijven ging echter niet failliet, maar ging over tot vrijwillige ontbinding. Het aantal faillissementen ligt in Nederland zelfs op een historisch laag niveau en is een stuk lager dan in andere Europese landen.

De belangrijkste bevindingen van Experian over het tweede kwartaal van 2021 zijn:
  • De horeca- en toerismesector lopen het meeste risico. Dit komt vooral doordat veel bedrijven binnen deze sectoren tot medio Q2 gesloten waren. Ook sectoren die deze bedrijven ondersteunen, zoals de voedsel- en drankindustrie lopen een verhoogd risico. Dit komt doordat zij onderdeel zijn van de supply chain van die sectoren en dus afhankelijk zijn van betalingscapaciteit in de keten.
  • Hoewel het toerisme in heel Europa weer op gang komt met het oog op de zomer, verwacht Experian nog steeds een verhoogd risiconiveau voor de kleinste mkb-bedrijven (minder dan 4 werknemers) in kwetsbare sectoren.
  • In de horecasector lopen bedrijven van alle groottes een verhoogd risico (zie afbeelding B).
  • Ook bedrijven in de kunst-, cultuur- en sportsector zijn nog steeds risicogevoeliger. Hun kredietscore is er in het afgelopen kwartaal op achteruit gegaan en het verwachte wanbetalingspercentage binnen deze sector ligt op ruim 6%.
  • Sectoren die in het tweede kwartaal vroege tekenen van herstel vertoonden, waren onder meer de arbeidsbemiddeling, de groothandel in motorvoertuigen en productiesectoren.
  • Over het geheel genomen laat de data echter zien dat de kredietrisico's relatief consistent zijn tussen het eerste en tweede kwartaal. De risicobepalende factoren zijn er nog steeds voor kleine bedrijven, ook al valt het aantal faillissementen nog mee.
  • Nu het merendeel van de bedrijven de deuren weer heeft geopend, verwacht Experian nieuwe ontwikkelingen in de tweede helft van 2021.
image
Afbeelding A: Het verwachte wanbetalingspercentage per sector en bedrijfsgrootte voorafgaand aan de coronapandemie. Dit percentage vertegenwoordigt de verwachte kans dat bedrijven over een periode van 18 maanden niet aan hun betalingen kunnen voldoen.

image
Afbeelding B: Het verwachte wanbetalingspercentage per juni 2021. Opvallend is de correlatie tussen bedrijfsgrootte en het verwachte wanbetalingspercentage. Bedrijven met minder dan vier werknemers lijken meer risico te lopen dat zij in de komende 18 maanden niet aan hun betalingen kunnen voldoen.

“In tegenstelling tot eerdere voorspellingen zien we dit kwartaal meer stabiliteit voor het mkb. Het aantal faillissementen is lager dan we voor deze tijd van het jaar hadden voorspeld. Het is echter niet zeker dat deze trend zal doorzetten”, stelt Herman Peeters, Principal Global Consultant bij Experian. “Nu de overheidssteun langzaam terugloopt, is het interessant om te zien welke bedrijven in welke sectoren het hoofd boven water kunnen houden. Bedrijven met vier werknemers of minder lopen nog steeds het meeste risico, vooral in de horeca, het toerisme en de kunst- en cultuursector. Het algemene economische beeld blijft echter stabiel voor middelgrote (5-50 werknemers) en grote (50+) bedrijven.”

Het is de komende periode essentieel dat kredietverstrekkers goed zicht houden op hun klantenportefeuille en dat zij de risico’s goed inschatten. Doordat veel bedrijven hun omzetverliezen te hoog hebben ingeschat, moet er namelijk ruim 4 miljard euro aan loonsteun worden terugbetaald. Kredietverstrekkers kunnen meer inzicht krijgen in de financiële situatie door realtime data-inzichten toe te passen en deze te combineren met traditionele, historische data. Zo ontstaat er een nauwkeuriger beeld en kunnen de risico’s tijdig worden ingeschat.

Experian doet ieder kwartaal onderzoek naar de kredietrisico’s en vooruitzichten voor het mkb. Het overzicht voor het derde kwartaal wordt in oktober 2021 verwacht.

Over Experian
Experian is de grootste leverancier van informatiediensten ter wereld. Wij helpen particulieren om toegang tot financiële diensten te krijgen, bedrijven om slimmere beslissingen te nemen en te floreren, kredietverstrekkers om meer verantwoordelijkheid te nemen en organisaties om identiteitsfraude en criminaliteit te voorkomen.

We hebben 17.800 medewerkers in 44 landen en investeren dagelijks in nieuwe technologieën, getalenteerde mensen en innovaties. Dit doen we om onze klanten te helpen het maximale uit elke kans te halen. Wij hebben een notering aan de London Stock Exchange (EXPN) en zijn opgenomen in de FTSE 100 Index.

Ga voor meer informatie naar https://www.experian.nl/ of lees op https://experianacademy.com/nl het laatste nieuws.
Laatste van Experian
Drie manieren voor kredietverstrekkers om grip te krijgen op het complexe kredietlandschap

Veronica Flyckt benoemd tot directeur van Experian Nederland
Colruyt Group optimaliseert bedrijfsvoering en klantervaring met nieuwe in de cloud beheerde netwerkoplossing van Extreme Networks

DNA Services groeit door met clouddiensten op infrastructuur Uniserver

Gratis, krachtig en privacyvriendelijk alternatief voor Google Analytics nu beschikbaar voor iedereen

Schneider Electric introduceert de nieuwe generatie TeSys Deca motorstarters

Schneider Electric breidt portfolio uit met Easy Micro Data Centers

BT gaat sneller klimaatneutraal en lanceert nieuwe klimaatcampagne

Relatie tussen security, IT en development moet beter voor meer innovatie en betere klantervaringen

Prinsjesdag 2021: de belangrijkste veranderingen voor HR- en salarisprofessionals

Nutanix Cloud Platform levert verbeterde dataservices voor ongestructureerde en gestructureerde data

Siemens en Zscaler werken samen aan geïntegreerde Zero Trust-beveiligingsoplossingen voor OT/IT

Nutanix Cloud Platform doorbreekt silo's in hybride multicloud-operations
DDA verwelkomt Maunt als partner

Startup Last Mile eMobility verbindt mobiliteitsinnovaties met bestaand automotive dealernetwerk

VELUX Groep en Schneider Electric verlengen partnerschap om levenslange CO2-neutraal belofte te versnellen

Scholieren innoveren om de wereld te redden in de vierde Raspberry Pi-competitie

Ivanti voor het tweede jaar op rij leider in het 2021 Gartner® Magic Quadrant™ voor IT Service Management Tools

Thinkwise organiseert eerste Low-Code Summit

Kaspersky benoemt nieuwe Managing Director voor Noord-Europa om regionale propositie en partnerships te versterken

Infor lanceert interoperabiliteitsoplossing voor de gezondheidszorg

Vertiv treedt toe tot de Sustainable Digital Infrastructure Alliance om bij te dragen aan een klimaatneutrale digitale economie
Experian contact

Logo Experian

070 - 440 4000
  www.experian.nl
Experian sociaal

Experian tweets

Logo Huisabc.nl
Logo Prof-IT4all
Logo Drimpy
Logo  Fundaments, Expert in Clouds
Logo Login Consultants
Logo Elbo Technology
Logo iSOC24
Logo Vabi
Logo Brixxs
Logo SoftApp BV
Logo MatrixMind
Logo Nice to Meat
Logo Fullstaq B.V.
Logo Stichting ITdonations
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Orange Cyberdefense
Logo VPNdiensten.nl
Logo PlanMen
Logo Facilitor
Logo VPNdiensten.nl
Logo Techone B.V.
Logo E-mergo
Logo Orange Cyberdefense
Logo Boys with Brains
Logo MCS B.V.
Logo Xperit Solutions B.V.
Logo Piwik PRO

+ Foto/illustratie/logo
+ Downloadbare bijlages
+ Profiel met socials